Det du inte såg

Lutteman, Markus

| 2011

Patrik Sjöberg är en av Sveriges mest kända och framgångsrika idrottsmän genom tiderna. Men bakom den hårda fasaden vilar ett mörker. Först nu är Patrik redo att dela med sig. 1987 hoppade höjdhopparen Patrik Sjöberg 2,42 på DN-galan i Stockholm. Detta gjorde honom till innehavare av världsrekordet i höjdhopp. Fortfarande är Sjöberg världens näst bäste höjdhoppare genom tiderna, endast slagen av Javier Sotomayor. Men vem är egentligen Patrik Sjöberg? Många av oss minns en överlägsen idrottsman, kaxigt rökande en cigarett mellan hoppen. En man vi, då och nu, känner som bufflig, frispråkig och rakt på sak. En idrottsvärldens rockstjärna. Men hur kom han dit? I denna nya memoar berättar Patrik Sjöberg för första gången sin historia, ärligt, rakt och öppenhjärtigt. Och det visar sig att den innehåller mer än vad någon av oss kunnat ana.

Carl-Johan Andrén

Sara Bengtsson

2018-05-22

Inger Jonsson

2016-04-11

Mycket intressant att få veta mera, och förhoppningsvis en sannare version än det man läst, främst i kvällspressen.
Patrik Sjöberg är utan tvekan en av våra mest framstående idrottsmän. Det kan man inte bli utan stora ansträngningar.
Måste vara skönt för Patrik att äntligen berätta om det onda han utsattes för. Har säkert varit en tung börda att bära.

Marita Ryen

2015-07-24

Betyg 3+, intressant och tänkvärd bok.

Ellinor Karlberg

2014-05-11

Stark

Eva Ågren

2014-03-11

Gripande, självutlämnande samtidigt ges man tillfälle till ett skratt då och dåi denna hemska historia

Ingeborg Amnéus

2013-12-05

Intressant och engagerande, men den kunde ha kortats en del.

2013-10-02

Det är lika bra att göra det klart med en gång: Jag har alltid gillat Patrik Sjöberg. Ibland har han visserligen betett sig underligt, men vem har inte det? Jag beundrar alla som går sin egen väg och står för det de gör, utan ursäkter och bortförklaringar. Mycket kan man nog säga om Patrik Sjöberg, men det har han alltid gjort i alla fall. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/10/det-du-inte-sag-av-patrik-sjoberg.html

Maria Mobiny

2013-07-19

intressant läsning, man får en förståelse för Patriks kaxiga attityd.

Louise Olsson

2013-06-25

Väldigt tråkig bok! Tyvärr!

Jimmy Reardon

2013-06-12

Starkt att kunna stå så mycket för sig själv framförallt.

En helt oväntat mycket bra bok!
Jag gillade Patrik under hans storhetstid och har nu fått ta del av vad som hände efter. Att höra om hans barndom och vägen till mästare var intressant.
Han verkar vara en alltför ärlig och rak person och sådant går inte hem hos alla

Evert Nilsson

2012-09-09

En brutalt ärlig, men lite enformig bok, men det kan ju bero på författaren och inte Patrik Sjöberg. Ett sådant livsöde och karriär och den svåra frågan , vad man ska göra efter en framgångsrik karriär belyses mycket och intressant.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Ruskigt bra.

Ida

2012-06-24

en medioker biografi med för mkt fokus på sprit och droger. jag saknar djup och intresse i boken.

Emma

2012-04-06

Det blir en svag fyra. Mestadels för att långa partier i boken bara handlar om höjdhoppskarriären och jag tycker att det blev otroligt segt. Sen är det grymt av Patrik att berätta om vad han varit med om! En ärlig historia som man tar till sig i sitt hjärta. Helt enkelt en bok som satte intryck. Tror att han kan bli en fantastisk förebild för ungdomar med liknande upplevelser. Han vill visa att det går att gå vidare och leva ett lyckligt liv ändå. Som Patrik skriver "/.../ jag är väl ändå ett levande bevis på att det går."

Maria Johnson

2011-12-17

Marcus Luntman skriver på ett sätt som fungerar när det handlar om biografier. Starkt av Sjöberg att berätta om sina upplevelser av övergrepp.

Kristina Simar

2011-11-28

Visst är det en tragisk berättelse om ett barn som råkat ut för övergrepp. Något inget barn bör utsättas för. Men jag känner ändå att det finns många okända personer som skriver om liknande berättelser, eller har varit med om ännu värre övergrepp. Men bara för att de inte är ett känt namn är deras chans att få ut sitt manus nästan minimal. Och deras manus kan många gånger vara mycket bättre skrivet än denna bok, som inte var något speciell när det gäller berättarspråket och gestaltningen. Sedan har jag aldrig varit en fan av Patrik Sjöberg. Tyckt att han festat för mycket som idrottsman och smitit ifrån sina skyldigheter här i Sverige. Tyvärr fick jag ingen större sympati för honom när jag läste denna bok, förutom att det var tragiskt att han blev utnyttjat av sin tränare.

Pernilla Johansson

2011-10-16

Värd att läsa... man får en annan bild av honom mot de skriverier man alltid har läst om honom i tidningarna. Som inte alltid varit sanning.

Jan Banan

2011-10-15

Mycket stolt berättar Sjöberg trotsigt om hur han genom hela sitt liv har ifrågasatt och gått motvals mot egentligen alla som inte tycker som honom. Den sidan av boken är mycket underhållande. Däremot är den allvarliga och förfärliga sidan om sexuellt utnyttjande från sin styvpappa oerhört rörande. Tillsammans ger dessa två sidor boken en bra balans och det är inga problem att nästan sträckläsa den. Det hjälper förstås om man som jag är sportintresserad och i ungefär samma ålder som Patrik och har följt hans idrottskarriär, men den borde tack vare den emotionella och djupt tragiska sidan även kunna fängla andra läsare.
En av de bästa självbiografier/memoarer jag någonsin läst och rekomenderas till alla om inte annat för att få ett avbrott ifrån alla deckare och all skönlitteratur som annars svenska folket helst läser.

Jenny Mårdh

2011-10-03

Oerhört intressant och tragisk läsning som rekommenderas till de som är intresserade av biografier.

Pia Stendahl

2011-08-18

Boken är lättläst och öppenhjärtlig. Sjöberg skräder inte orden (vilket ingen väntat sig heller) oavsett vad det är han skriver om. Han är lika rak och öppen med vad han tycker om sina egna misstag som han är när det gäller andras. Boken har en bra balans mellan det allvarliga och det lättsamma. Mellan det privata och idrottslivet. Det är lite av nutidshistoria att läsa om Sjöbergs idrottsliga prestationer.

Det är verkligen ett mycket angeläget ämne Sjöberg tar upp i sin bok och han gör det dessutom på ett bra sätt. Jag tycker det är mycket starkt och modigt gjort och det har verkligen lett till en bra och viktig debatt efter att boken släppts.

Jag tycker att det är ett riktigt lysande drag att i boken även ta med Christian Skaar Thomassen berättelse. Han får ett eget kapitel där han berättar om de övergrepp han utsattes för av Viljo Nousiainen. Det ger boken än större trovärdighet plus att det blir som ett tack till Christian som konfronterade Patrik om han inte visst något om Viljos läggning. Denna konfrontation är nog en stor anledning till att Patrik bestämde sig för att skriva boken.

Det som verkligen gör boken läsvärd är mycket Patrik bjuder på sig själv i boken. Det hade jag inte väntat mig. Han har en större självdistans och självinsikt än vad man skulle kunna tro av den bild som tidigare presenterats i media.

Ett underhållande avsnitt i boken är när Patrik berättar om hur värdefull inspelningen av Mästarnas mästare faktiskt varit för honom.

Jag rekommenderar boken varmt oavsett om du är sportintresserad eller inte. Jag tror att det är omöjligt att inte bli berörd när man läser boken.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Michael X

2011-07-25

Sjöberg och Lutteman tillsammans åstadkom en ärlig och välskriven bok där PS' liv, hans idrottskarriär och det självupplevda sexuellt utnyttjade av minderåriga inom idrottsvärlden vävs ihop till en gedigen skildring av en genom idrotten framgångsrik individs väg. Även om jag inte särskilt intresserad av elitidrotten och stjärnornas lyxlirarliv, tycker jag om detta grepp att klara ut alla sina spörsmål i samma bok, och resultatet ser jag som lyckat.

Marie Johnson

2011-07-15

Den här boken gav mig en helt annan bild av Patrik Sjöberg.

Peter Allanson

2011-07-14

En välskriven bok med en intressant personlighet. En behaglig närvarande uppläsning.

Maria Larsson

2011-07-11

Att läsa självbiografier är ofta ganska ointressant eftersom personerna i fråga inte så sällan förskönar bilden av sig själva samt väljer ut ett fåtal händelser ur livet som de vill att läsaren ska ta del av.

Sin vana trogen gör Patrik Sjöberg precis tvärtom.

Han försöker inte alls försköna bilden av sin person i sin omtalade biografi "Det du inte såg" (skriven tillsammans med Markus Lutteman) utan ger oss istället en ärlig och rakryggad berättelse främst om hans liv som idrottsman. Sjöberg kommenterar rubriker han fått genom åren och vi får ta del av hans version av saken. Det är väl ingen större överraskning att kvällspressen ibland förstorar upp saker för att sälja lösnummer men inte en enda gång kommer Sjöberg med löjliga bortförklaringar.

Även om "Det du inte såg" är en ovanligt naken och öppen bok ska man inte inbilla sig för ett ögonblick att man blir inbjuden till Patrik Sjöbergs innersta. Det är han alldeles för smart för. Han berättar om valda delar av sitt liv (dem som faktiskt kan vara till intresse för oss) utan att för en sekund släppa på sin intrigitet. Det är oerhört skickligt gjort.

Det är enormt intressant att läsa om hans karriär, om tävlingarna han deltog i, om medaljerna han vann samt det oförglömliga världsrekordet.

Oavsett hur man har sett på Patrik Sjöberg tidigare så är det omöjligt att inte bli berörd när man läser om hans liv. Även om jag personligen alltid har beundrat honom för hans prestationer och aldrig har haft problem med hans "arroganta attityd" utan tvärtom tyckt att den varit lite uppfriskande i det politiskt korrekta Idrottssverige, så har jag en annan förståelse för honom nu.

"Döm aldrig en man förrän du gått en mil i hans skor".

Boken har uppmärksammats väldigt mycket i media och därför är det ingen spoiler att berätta att Sjöberg skriver om de sexuella övergrepp han utsattes för av sin tränare/styvfar som barn. Men den personen är långt ifrån den enda boven i dramat.
Jag blir oerhört illa berörd när jag läser om hur nonchalanta Sjöbergs lärare i skolan var och ointresset från hans biologiska pappa. Illa berörd mest på grund av att det inte är en unik historia utan tyvärr vanligt förekommande.

"Det du inte såg" är dock inte bara en mörk beskrivning av tragiska händelser utan stundtals också mycket underhållande. Man får glädjas med Sjöberg också. Inte bara över framgångarna han gjorde inom idrotten utan också när han själv blev pappa.

"Det du inte såg" är en viktig bok. Att kunna hoppa 242 cm är beundransvärt. Att våga berätta om traumatiska händelser är förbaskat modigt.

Maria Larsson

2011-07-11

Ärlig och rakryggad självbiografi utan att Sjöberg släpper på sin intrigitet.

2011-06-23

Välskrivet av Lutterman, men en aning för lång när man inte brinner för höjdhopp.

Gunvi Lundqvist

2011-06-14

Omöjligt att inte ge en femma för Patriks liv.
Boken känns så ärlig , utan att läsaren hänfaller för medömkan. Patrik har gjort något stort med att ge sin sanning av både det goda och det onda, och samtidigt öppnat många stängda dörrar, tror att vi nu blivit klokare och kliver in med besked i slutna kretsar, det är vad jag tror och hoppas.

Anette Marcusson

2011-06-14

Rasmusmatte .

2011-06-08

Otroligt bra bok. Patrik berättar om sitt liv med en rak- och tydlighet som berör.

harriet karlsson

2011-06-03

Viktig läsning om barns utsatthet. Bra Patrik!
Han är ju ordentligt egotrippad men det här är bra gjort.

h4l h4rtl3y

2011-05-20

betyget är en kompromiss: den litterära kvaliteten (vad nu det är) imponerar inte. Det känns ofärdigt. (blir en 3.a) Däremot är budskapet så viktigt, och så ärligt (?) berättat - om hur han blev kränkt som barn - att det ger en oreserverad 5.a. För precis som Sjöberg säger i slutet, kan denna bok hjälpa bara ett barn, har han lyckats. Fint så!

Jag har alltid respekterat Sjöberg för hans uppriktighet. För att han vågat gå mot strömmen. Mycket i boken handlar om detta. Men bilden blir lite mer komplex; det ärliga och konsekventa får också en strimma av bångstyrighet och en (onyanserad) drift att protestera. Inte bara helt positivt, vad gäller min bild av en av Sveriges största idrottsmän genom tiderna. Och fortsatt ärligare och modigare än de flesta.

Joanna Björkqvist

2011-05-15

En mycket fängslande och uppriktig bok med ett härligt flyt som gör att man flyger fram över sidorna. De sexuella övergreppen är bara en av många fascinerande historier vi får ta del av och om det känns som om Patrik Sjöberg varit mycket ärlig när han ger sin syn på vad han varit med om. Markus Lutteman lyckas fånga hans berättelse på ett sätt som gör att man känner Sjöberg tankar genom Luttemans ord.

Det är alltid svårt att betygsätta sanna historier, men om jag tänker på att jag flera gånger läst delar ur boken högt för min omgivning, själv varit både full i skratt och tårögd och dessutom haft svårt att lägga ifrån mig boken, så måste det bli en femma.

Jag tycker att det är en mycket läsvärd bok om en av världens största idrottspersonligheter och min respekt för Patrik Sjöberg har bara vuxit genom att läsa Det du inte såg.