Det är jag som är Caroline

Barlach, Peter

| 2012

Hon är snygg, hon är smart och hon vet om det "'Men flytta hemifrån då, för fan!' Det är nästan en timme sedan mamma skrek de magiska orden, men de klingar fortfarande som en skön refräng i huvudet. Det var allt jag behövde höra." Caroline, 17 år, en kall vinterkväll i Orminge centrum, iklädd jeansjacka. På bara några veckor har Caroline fixat boende, jobb och dunjacka. Med charm och självförtroende knockar hon sin omgivning. Överlevaren Caroline är den felande länken mellan Pippi Långstrump och Lisbeth Salander. Under en vinter får vi följa Caroline på hennes ensamma, envisa flykt undan sin mamma. Hon träffar bland andra Andreas, som hyr ut sina bortresta föräldrars matkällare för tusen kronor i månaden. Och Joakim, en gift man som raggar upp henne i delikatessdisken där hon jobbar. Men viktigast för henne blir Stephanie; en 40-årig före detta knarkare och modell som numera...

2017-10-18

Den här tyckte jag om! Behövdes något helt annat när man, som jag, har fastnat i deckarträsket. Här är det lättsamt men med ett stänk av allvar, mycket humor men även sorg. Rekommenderas!

2016-07-27

Jag har nyligen lyssnat på dom två böckerna Konsten att vara Caroline, och Nyckeln till Caroline.

Den här boken, Det är jag som är Caroline, utspelar sig före dom två ovanstående böckerna, och handlar om när Caroline är sjutton år.

Tycker att den var lika bra som dom två tidigare böckerna. En härlig blandning av ytlighet och djup. Och av humor och allvar.

Jag lyssnade på boken som en ljudbok, mycket bra och trevligt uppläst av skådespelaren Frida Hallgren, via Storytels app, och det tog cirka sex timmar, på 1,25 gångers hastighet.

Alva Ordnörden

2013-01-26

Ärlig och speciell, Caroline är en fantastisk karaktär!

Cool bok om en annorlunda tonåring. Allt var bra förutom slutet som kändes påtvingat.