Det är bara lite AIDS

Granér, Sara

| 2008

Sara Granérs Det är bara lite AIDS fyller ett hålrum i den svenska humorserie-genren. Där Nina Hemmingsson driver med vår försiktighet vevar Granér med rallarnävarna och där Liv Strömquists serier är pedagogiska så är Granérs skämtteckningar som en hel obs-klass. Detta utan att någonsin tappa sin politiska medvetenhet. I ett av duktighetskomplex infekterat samhälle, där neuros avlöser neuros, är det oerhört befriande att se Sara Granér angripa sin omvärld. Med en illvillig och vräkig humor som aldrig blir plump inspirerar hon oss att bryta med traditionella beteenden. Att ta itu med vår så vidrigt trevliga och mysiga tillvaro med nyöppnade ögon.

Magdalena Hanell

2016-07-09

Inte Saras bästa bok men full av guldkorn ändå.

John Espling

2014-08-24

Vansinnigt rolig och giftig!

Mats Blom

2011-04-28

”Det är bara lite aids!” är tecknaren Sara Granérs mycket prisade seriedebut. Hennes förlag Galago beskriver hennes skapande med att ”...skämtteckningar angriper samhället likt hur en obs-klass hög på sockerdricka angriper sin lärarvikarie.”Kanske ligger det något i det. Klart är i alla fall att hon inte drar sig för runda ord, rå och brutal humor med vänsterperspektiv. Teckningarna är personliga med inslag av storheter inom genren som Pirinen och Lundqvist, vilket inte är det sämsta.

En sak är dock lite märkligt i hennes humor, och det är hennes förkärlek att använda uttrycket ”CP” i nedsättande mening. Hon är enligt förlaget född 1980 och mig veterligen har CP endast använts i dess rätta uttryck från det årtiondet och framåt. När jag själv var barn på 70-talet var det däremot oerhört vanligt att man använde det för att göra lärare, föräldrar och andra vuxna tokiga och högröda i ansiktet. I Saras fall blir det mest lite sött samt generar en del frågor; Har hon förläst sig på ungdomsböcker från 70-talet? Tror hon verkligen att det provocerar?

Avslutningsvis vill jag rekommendera den här boken som perfekt dasslitteratur! Den intas bäst i små doser då hon, likt många av sina seriekollegor, ofta återkommer till sina favoritskämt och -uttryck och att det då blir lite lätt tjatigt. (”Kill your darlings” är uppenbarligen inget för komiker inom någon konst- eller kulturgenre...)

Jag ser dock fram emot hennes kommande alster med stor tillförsikt!

Lotta Berling

2010-12-25

Ganska absurd och rå humor, inklusive samhällskritik.

2010-11-02

Skrattade högt på tunnelbanan =)

Mikael Westerberg

2010-04-25