Det andra ansiktet

Jungstedt, Mari

| 2016

?Det andra ansiktet? är den trettonde delen i Mari Jungstedts succéserie om skakande mordmysterier mitt i den gotländska idyllen.Just när sommaren har slagit ut i blom skakas den fridsamma kustorten Ljugarn av ett uppseendeväckande mord. Offret är den kände konstnären och småbarnspappan Henrik Dahlman som hittas död och fastbunden i sängen i sin sommarstuga.När ett liknande mord begås på fastlandet dras kriminalkommissarie Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson in i en intensiv utredning samtidigt som deras kärlek prövas på allvar. Reportern Johan Berg bedriver egen spaning på ön ? vilket kommer att försätta honom i livsfara.

2019-11-18

Det börjar bli lite på rutin, både mordgåtorna och privatlivet. mycket upprepningar, men jag förstår att det är oundvikligt när man är inne på bok 13 i en serie. Men herregud kan Knutas sluta vara så velig och börja ta beslut han faktiskt kan stå för.

Anne Hansson

2019-02-26

Den första bok jag läst där jag listat ut mördaren innan boken tog slut

2018-09-14

Nej det här är skrivet på allt för mycket rutin och standardiserat. Knutas och Karins tankar ältas också alldeles för mycket. Mari försöker dra ut på deras kärlekstankar i kapitel efter kapitel och det är samma sak som upprepas hela tiden. Iaf jag sitter och retar mig på detta. Dessutom är ju mordgåtan alldeles för förutsägbar, Redan i de inledande kapitlen vet jag hur det ska gå och vem som är mördaren.

Anneli Johansson

2017-06-12

Jag hade förväntat mig en mer spännande upplösning.

Marita Ryen

2017-05-06

Bra men kanske lite väl mycket av allt.

Therese Olsson

2017-05-05

Har läst alla Mari's böcker och alla är absolut läsvärda!
Tyvärr så känner jag att "Det andra ansiktet" inte håller lika hög standard som hennes tidigare böcker. Mari har alltid varit bra på att beskriva miljöer som är lätta att föreställa sig men i denna bok så känns allt lite stressigt och dessutom lite väl mycket fokus på huvudkaraktärernas privatliv istället för på själva mordfallet/utredningen.

Inger Jonsson

2017-03-11

Absolut läsvärd

Louise Ö

2017-01-04

Jag gillar hennes böcker och kommer säkert läsa alla, men den här var inte lika spännande som vissa av hennes andra böcker.

Lotta Dahlström

2016-12-15

Spännande!

Marina Pedersen

2016-10-10

Älskar hennes böcker och Katarina Ewerlöf som uppläsare på Storytel

2016-09-08

Nej, det här är inte bra. Lite skolboksaktigt, pratigt uppräknande av människors egenskaper och tankar. Miljöer beskrivs på samma sätt, som en uppräkning i en turistbroschyr. Aningen spänning infinner sig först i de allra avslutande avsnitten. Inget att rekommendera, kanske det bara skulle vara en etta.

Stefan Teppas

2016-08-31

3,6 enkel och lättläst, passade mig just nu inget tillkrånglat.

susanna homanen

2016-07-29

Förutsägbar bok som saknar spänning. Alldeles för lam och enkelt skriven. Känns som ett hastverk.

2016-07-23

Jag har varit ganska hård mot Mari Jungstedts senast skrivna deckare, men den här tyckte jag var oväntat bra och spännande. Kanske har det att göra att jag har haft den här boken i öronen under mina promenader i just Visby där handlingen utspelar sig. Utmärkt uppläst av Katarina Ewerlöf, precis som vanligt! Bokens betyg blir en 4:a från mig!

Jenny Majgren

2016-06-26

Jag har verkligen längtat efter en ny bok om Knutas, men tyvärr är denna inte en av de bättre.

Mari Jungstedt skriver bra, det är en intressant historia och roligt att följa personerna man läst om i tolv böcker. Boken är riktigt spännande från början till slut och man läser ut den ganska fort.
Invändningen jag har är mer vad hon gör med karaktärerna, jag börjar mer och mer ogilla Knutas.
Han har blivit velig och oärlig, ja, men han är ändå huvudkaraktären. Trots detta är boken klart läsvärd och för en skön stund i hängmattan är den perfekt.

2016-06-24

Det här är den trettonde boken i kriminalserien av Mari Jungstedt om Anders Knutas och dom andra på Gotland. Jag har läst dom alla, och jag har tyckt om dom alla.

Och lika bra var den här boken som dom tolv tidigare. Här är en länk till min recension av den förra boken, Den man älskar.

Det som är bäst med Mari Jungstedts böcker, det är inte själva kriminalhistorierna, utan det är storyn runtomkring. Älskar att följa Anders Knutas, Karin Jacobsson, Johan Berg, och alla dom andra, i deras liv.

Själva kriminalhistorien i just den här boken, var det väl inget speciellt med, tycker jag. Inget som direkt grep tag.

Boken var, som alltid när det gäller Mari Jungstedts böcker, välskriven och lättläst.

Rekommenderas.

A H

2016-06-19

Inte hennes bästa. Lite tunn och rätt förutsägbar.

Mari Jungstedts böcker har alltid fängslat mig och hon har alltid varit en starkt lysande stjärna på min deckarhimmel, med denna boken lyser stjärnan än starkare.
Detta, den trettonde boken om kommisarie Knutas, är precis som Jungstedts andra böcker väldigt välskriven och lättläst. Just den här boken griper tag i mig direkt från första sidan och håller kvar greppet ända fram till slutet. Intrigen är farligt spännande och även om jag misstänker vem som är den bestialiska mördaren så blir inte boken mindre spännande för det, tvärt om. Jag måste ju veta om min teori är sann och varför personen utför dessa hemska dåd. Jag gillar ju även kommisarie Knutas väldigt mycket och i den här boken får han det ganska hett om öronen vilket också det bidrar till att man vill läsa för att få veta. I slutet läser jag sakta för att jag inte vill att boken ska ta slut, det är så himla bra. Jag kan bara varmt rekommendera Jungstedts böcker till alla deckarälskare.

Betyg 5+ av 5

Bokläsaren

2016-05-31

Jag gillar böcker som man knte kan lägga ifrån sig, detta var inte en sådan tyvärr. Den var seg, långsam och väldigt simpel i sin story. Kändes fantasilös. Vet att hon kan bättre.

My.loved.books

2016-05-20