Den stumma flickan

En familj hittas mördad i sitt hem och Sebastian Bergman och Riksmord kallas in. Det är en komplicerad mordutredning och trycket ökar då den ende misstänkte hittas mördad, skjuten med samma vapen som familjen. Det finns ett vittne till mordet på familjen. Den tioåriga Nicole har varit på besök hos sina kusiner, och hennes fotspår försvinner in i den stora skogen bakom huset. Nu gäller det att hitta henne innan mördaren får reda på hennes existens. Nicole återfinns men är så traumatiserad att hon inte längre pratar. Det enda hon gör är att rita. Teckningarna talar sitt tydliga språk. Hon har sett mördaren. För Sebastian blir den stumma Nicole en stor utmaning. Hon påminner om hans egen dotter som han förlorade i tsunamin, och han blir besatt av att försöka läka hennes inre. Samtidigt har mördaren fått vittring på var hon befinner sig. I Den stumma flickan, den fjärde boken om Sebastian...

Bra serie!

Bra serie!

Therese Östman

2020-11-24

Spännande i början men sedan blev den lite enformig. Bra språk men handlingen var lite tråkig, inte många upprepningar. Det var väldigt många personer att hålla reda på. Kul med Värmland, med det var inga bra miljöbeskrivningar. Betyg: 3,5

Karin Johansson

2019-10-13

Boken är bra, även om vi får se en liite mindre överlägsen Sebastian Bergman så gör hans karaktär att jag faktiskt undviker böckerna.

Susanne Andersson

2019-05-29

Förutsägbar handling men ända fängslande läsning.

2018-09-06

Den bästa i serien hittills. Riktigt underhållande och riktigt spännande. Sebastian Bergman är tom riktigt mänsklig stundtals.

Tomas Karlsson

2016-11-06

Kanske en svag 3:a, men den här delen kändes ganska trött och som den svagaste boken i serien, lite spänning blir det ändå.

Marina Pedersen

2016-10-15

Kanon

En stark 3:a. Ruggig! Bra och läsvärd.

elinore järlehag

2016-03-28

Hade velat ha mer spänning. Ganska platt och tråkig.

Robin Åhman

2016-02-25

Jag tyckte att de första tre böckerna var väldigt bra. Den har var inte lika spännande tyckte jag.
En sak jag störde mig väldigt mycket på var att den tioåriga flickan behandlades som om hon vore tre år. Jag vet inte om författarna inte har någon erfarenhet av barn. T.ex. så bär Sebastian och flickans mamma omkring på flickan, det gör man inte med en tioåring. Hon tittar på tecknat på Barnkanalen, det gör man inte heller som tioåring, de tecknade filmerna på Barnkanalen är riktade åt småbarn i 2-5 års åldern.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Tycker du om serien Bron på SVT? Då ska du läsa den här boken och föregångarna. Det är Hans Rosenfeldt som har skrivit Bron. Det var så jag blev nyfiken på författaren. Gissa om jag blev glad när jag såg att han hade skrivit böcker också.

Skickligt väver Hjort och Rosenfeldt ihop intriger och håller spänning på hög nivå genom hela boken. Jag har svårt att lista ut vem som är mördaren.

Berättelsen börjar med ett bestialiskt mord av en hel familj. Torkel som är chef för Riksmord kallas in med sitt team och som vanligt tar han med Sebastian Bergman, en person man har svårt för att tycka om.

De upptäcker att någon faktiskt har överlevt mordet, men vem? Hela familjen har blivit mördad. Det visar sig att kusinen Nicole, tio år, har varit på besök hos familjen.

Polisen förstår att de måste hitta henne innan mördaren får veta om att någon har sett honom när han utförde mordet. Men var finns hon?

Sebastian Bergman är den enda som kan lösa gåtan med den lilla flickan, samtidigt är han tvungen att gräva djupt i sina egna minnen från tsunamin där han förlorade sin egen dotter.

En rysligt bra bok. Läs den!

Johan CB

2015-12-03

2015-11-23

Så himla bra! En av de bästa i serien.

Lotta Strandberg

2015-09-12

Gillar Sebastian Bergman på nåt vis även om det nu börjar bli lite förutsägbart. Spännande historia som tar sig ordentligt i slutet, ffa . En cliffhanger på sista sidan gör att man nog snart måste ge sig på nästa. Bra uppläsare!

Nina Gustafsson

2015-07-04

Sämst i serien. Känns rätt förutsägbar faktiskt. Jag blev besviken.

Henrik Johansson

2015-07-03

Hade det inte varit för alla förenklade stereotyper hade jag satt en 4:a Stör mig på alla poliser är ensamvargar, politiker ljuger, personer som inte klarar av att vara professionella osv. Bra intrig som vanligt men som sagt, stereotyperna näst intill tramsiga...

Jenny Dahl

2015-06-26

Lite trögstartad, men sen så...

Therése Lönneberg

2015-06-18

Spännande och bra. En av deras bästa tycker jag.

Anneli Johansson

2015-03-22

En bok att rekommendera! Börjar bra, blir bättre och slutet är så spännande att boken inte går att lägga ifrån sig. Ger helt klart mersmak!

Kerstin Hellgren

2015-03-17

Alldeles för långsam och mångordig. Det verkar som om alla deckarförfattare vill skriva långa, ordrika böcker.Slutet nervkittlande med cliffhanger. Kommer att läsa nästa bok ändå.

Lena L

2015-03-12

Spännande och välskriven. Handlingen höll hela vägen. Riktigt bra upplösning.

Alltid svårt att recensera en deckare utan att avslöja för mycket, men jag gör väl ett försök.
Det är samma personer det handlar om som i tidigare böcker och då har Sebastian och Vanja en framträdande roll. Övriga personer som förekommer i boken presenteras väl och det är aldrig svårt att hänga med. Boken är riktigt spännande men ibland får jag för mig att det är mer gjort för film än bok. Dels är den lite onödigt lång och sedan dubbelknorr på slutet och lite väl beskrivande mord.
Men bra underhållning med bra uppläsare. Och slutet var för mig riktigt läskigt, blev lite småförbannad på Sebastian. Ja, han var lite väl mesig där men kanske lär nästa bok visa hur det går.

2015-03-02

Stabil deckare som kändes förutsägbar rätt länge men som ändå lyckades överraska mig mot slutet. Än har inte Sebastian Bergman gjort sitt.

Marianne Strandberg

2015-02-17

När man inte vill att boken ska ta slut, så blir det nog en femma, eller hur...

Eva Aronsson

2015-01-15

Älskar denna författarduo, hur dem skriver, deras karaktärer i boken! Kanonbra bok

Marita Ryen

2015-01-15

Bok nr 4 om Sebastian Bergman. Spännande och bra.

2014-12-30

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är den fjärde boken i serien om Sebastian Bergman. Jag har läst dom tre tidigare, och tyckt mycket om dom alla tre. Här är en länk till mitt inlägg om den tredje och senaste boken, ?Fjällgraven?, där det också finns länkar till dom två tidigare böckerna.

?Den stumma flickan? var precis lika bra som dom tidigare böckerna i serien. Jag tycker mycket om Hjorth/Rosenfeldts sätt att skriva. Det är lättläst och mycket spännande. Och som vanligt så avslutades även denna bok med en cliffhanger, så jag längtar ju redan nu efter bok fem i serien.

Och den här boken läste jag inte, utan jag lyssnade på den som en ljudbok, från Storytels app till min iPhone.

Jag har aldrig lyssnat på ljudböcker förut. Bara testat någon gång för länge sedan, och då gillade jag det inte. Nu ville jag ge det en ny chans, och jag tyckte mycket om det nu. Har lyssnat på hela boken, hemma i min soffa, medan jag har broderat på ett korsstygnsbroderi, och det var en väldigt bra kombination.

Men det finns en stor nackdel med ljudböcker tycker jag, och det är ju att dom tar så väldigt lång tid, jämfört med att läsa själv. Tolv och en halv timme tog det, och då lyssnade jag ändå på 1,25 gånger hastigheten.

Rekommenderar verkligen boken, precis som deras tidigare.

Och jag kommer definitivt att lyssna på ljudböcker igen, när tid och tillfälle finns.

A H

2014-11-09

Först var den bra. Sen bättre. Sen såå spännande!!!!

Anna Johansson

2014-10-21

En svag 3:a i betyg. Griper inte riktigt tag och har en lätt oengagerad handling. Inte den bästa boken i serien om Sebastian Bergman.

My.loved.books

2014-10-18

Tycker det är den bästa i serien! Men bitvis Väldigt ruskig!

2014-10-12

Så bra som en deckare kan bli! Författarparet lyckas också med det som ofta är en akilleshäl, nämligen ett riktigt bra slut som ändå ger mersmak. Hoppas på en fortsättning!