Den som finner

King, Stephen

| 2016

Den som finner är den fristående andra delen i Stephen Kings thriller-trilogi om Bill Hodges. Den första delen, Mr Mercedes, hyllades av kritikerna och tilldelades årets Edgar Award för bästa spänningsroman 2015. Morris Bellamy är författaren John Rothsteins allra största fan. Han är fullkomligt besatt av den geniförklarade Rothstein och hans romaner om Jimmy Gold. Men Morris är besviken på sin idol. Rothstein har slutat skriva, och sålt sig till reklambranschen. Som straff måste han dö. Efter att ha skjutit ihjäl Rothstein i författarens eget hem får Morris inte bara med sig pengarna i kassaskåpet, utan också en trave anteckningsböcker som bland annat visar sig innehålla det handskrivna manuset till ytterligare en Gold-roman. Morris hinner precis gömma undan anteckningsböckerna när omständigheterna gör att han hamnar i fängelse för ett annat brott. Åratal senare finner en liten...

Hanna Melin

2019-05-03

Svag fyra, kriminaldeckare är inte Kings bästa genre. Bitarna tycks så slumpartat falla på plats att det nästan är löjligt. Besattheten hade kunnat vara ännu kraftfullare, jag vill ha mer av Jimmy Gold, veta mer hur han lyckats tränga in i Morris under 30 år - och ännu mer osannolikt - Pete under bara ett par. Storyn är i sig ganska platt, men karaktärerna underbara.

2018-11-15

Stephen King är min absoluta favoritförfattare, alla kategorier, och har så varit de senaste 35 åren eller så. Ändå lyckas jag ha olästa böcker av honom i hyllan. Den som finner har visserligen inte stått där så länge (bara 2,5 år), men underligt är det. Nu i höst tittade jag på TV-serien Mr Mercedes och blev inspirerad. Och så vill jag naturligtvis se andra säsongen, som redan har släppts. Dock verkar den inte alls ha något att göra med den här boken. Läs mer på min blogg

Cecilia Jensgård

2018-09-15

King skapar en trygg relation till karaktärerna som utvecklas i den här boken sen första. Det är på grund av dessa som man vill fortsätta läsa. Det är spännande och indragande. Kanske lite trött på den här författare-skriver-om-författare-grejen.

Henrik Johansson

2018-07-20

Riktigt bra. Olika delar som vävs ihop till en, såklart, dramatisk upplösning.

Jonna

2017-09-30

Andra boken var lika bra som första! Lika spännande och intressant. King ska skriva deckare/thrillers helt klart!

Bokmalin

2017-07-20

Den som finner är den andra delen i Stephen Kings trilogi om den pensionerade polisen Bill Hodges. Första delen, Mr Mercedes, gillade jag massor och fortsättningen gör mig inte besviken! 👌I Den som finner skriver King om när relationen mellan läsare, text och författare blir osund. Något King även gjort i två tidigare böcker, Lida och The Shining. Två böcker jag också gärna rekommenderar. Den som finner är spännande från början till slut och jag kommer definitivt läsa den avslutande delen inom kort

Nicklas Björk

2017-06-24

En fristående (och enligt mig bättre) uppföljare till "Mr. Mercedes" och den här gången är Bill Hodges mer av en biroll, än huvudroll. Historien om besattheten efter böcker av en mördad författare tilltalar mig mer än en sinnessjuk seriemördare som kör över folk med sin Mercedes. Är "Den som finner" en av Kings bästa verk? Nej, långt ifrån. Däremot är King så duktig som författare att han har lyckats att bygga upp en skyhög lägsta-nivå. Den här boken vill enbart underhålla och underhållen blir jag. Det är spännande och de 100 sista sidorna gör att det är nästan omöjligt att lägga ifrån sig boken. Kort och gott: en värdig King-bok, men tyvärr också en bok som snabbt glöms bort. Den ger kvalité för stunden.

Marc Moore

2017-01-06

Jag gillar att han börjar boken med att beskriva samma olycka men ur ett annat perspektiv som förekommer i Mr Mercedes. Denna boken är också bättre än Mr Mercedes och har en bra story, stundtals spännande.
Men någon höjdare är de inte, han känns även i denna bok gubbsjuk, fördomsfull och onödigt vulgär. Dessutom upptäcker jag mig försöka släta över orimligheter i texten.
Kings starka sida har allltid varit att med några få ord känsligt målat upp en karaktär som man bryr sig om, nu verkar han ha förlorat den förmågan.

Maria B Hansson

2016-09-12

Stephen King bygger skickligt upp storyn, fortfarande med avstamp i händelsen där Mr Mercedes körde ner oskyldiga människor i första boken. Man får lära känna karaktärerna ordentligt och har hela tiden den där känslan av att "det här kommer inte att sluta väl". Till slut kommer Hodges med in i storyn och det hela eskalerar till en slutpunkt. Spännande ända in i kaklet.

Jan Banan

2016-08-22

En riktigt bra andra del av trilogin om Mr. Mercedes. King är riktigt bra på att berätta historier och har den där fina fingertoppskänslan att säga precis lagom mycket hela tiden, så att läsaren själv får utrymme till funderingar. Längtar redan efter del 3.

2016-06-03

Boken Den som finner är den andra boken i en trilogi. Den första boken, Mr Mercedes, läste och recenserade jag för ungefär ett år sedan. Och den tredje och avslutande boken, Sista vakten, kommer ut på svenska redan om drygt fyra månader, i oktober 2016.

Så här skrev jag om den första boken i serien, Mr Mercedes:

?Min absoluta favoritförfattare, sedan fyrtio år tillbaka, gör mig aldrig besviken, oavsett vilken genre han skriver i, och vad böckerna handlar om.

Den här boken, ?Mr Mercedes? klassas som Stephen Kings första renodlade thriller. Och det är en bok som är helt utan skräck och övernaturliga inslag. Utan boken kan väl kallas en thriller, en kriminalroman, eller en roman.

Boken är tydligen den första fristående boken i en planerad trilogi, och det gör mig glad, för då vet jag att jag kommer att få läsa två liknande böcker.

Som alltid när det gäller Stephen Kings böcker, så tycker jag att även om själva storyn alltid är jättebra, så är det ändå inte den största behållningen av böckerna. Utan det är hans språk, och hans sätt att skriva. Och framförallt hans månande om ?den lilla människan? och hans samhällskritik. Med den ?lilla människan? menar jag då till exempel, barn, kvinnor, handikappade, förståndshandikappade, färgade, svarta, invandrare, äldre, arbetslösa, eller andra människor eller grupper som kanske har svårt att hävda sin rätt. Och med samhällskritik så menar jag att han ofta tar upp problem i samhället i sina böcker, som till exempel, arbetslöshet, rasism, och liknande.

Även om det inte är skräck och övernaturligt i den här boken, så är den ändå mycket otäck, eftersom den handlar om en psykopatisk massmördare. Boken är oerhört spännande, och inte alls förutsägbar på något sätt. Det blev vändningar i boken som jag inte alls hade räknat med.

Fyrahundratrettio sidor innehåller boken, och det är ju faktiskt en relativt tunn och kort bok, med Stephen Kings mått mätt. Jag försökte att läsa långsamt, för jag vill att boken skulle räcka länge, men den tog tyvärr slut alldeles för fort.

Och såklart så rekommenderar jag absolut boken. Till alla. Till hängivna Stephen King-fans förstås. Men även till er som kanske inte gillar hans övernaturliga böcker, för den här tror jag ni kommer att tycka om. Och till er som aldrig har läst något av honom, kanske kan börja med den här. Deckarfantaster tror jag också kan gilla den. Ja, jag tror att alla kan tycka om boken. Själv så längtar jag redan efter nästa bok från ?Kungen?!

Här är länkar till mina recensioner av dom fyra senaste böckerna av Stephen King: ?Väckelse?, ?Doktor Sömn?, ?22/11 1963?, ?Under kupolen?.?

Och den här andra boken, Den som finner, var en mycket bra uppföljare, som var nästan lika bra som den första boken, och helt klart värd högsta betyget.

Jag ser verkligen fram emot den tredje och avslutande boken i serien, för även om den här boken har en ordentligt avslutad story, så finns det en liten cliffhanger i slutet, som verkligen fick mig att längta efter fortsättningen.

Jag rekommenderar varmt boken, men läs helst den första boken först.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Uppföljaren till Mr Mercedes som var mycket bättre, men denna är en helt ok deckare.

Ola Janåker

2015-06-30

Klassisk tvåa i en trilogi, d v s transportsträcka. Trots det klart underhållande.