Ni älskar dem inte

Bauer, Belinda

| 2012

Belinda Bauer till Sverige 13-16 augusti, som ett av de största affischnamnen på den nystartade deckarfestivalen Crimetime på Gotland. Nioårige Pete väntar i bilen på mamma och pappa. När de kommer tillbaka är han borta. På ratten sitter en lapp: »Ni älskar honom inte.« Under högsommaren faller en mörk skugga över Exmoor. Barn blir bortrövade från bilar. Varje försvinnande markeras bara med ett kort meddelande en brutal anklagelse. Inga förklaringar, ingen begärd lösensumma... inget hopp. Polisen Jonas Holly står inför en farlig resa in i kidnapparens förvridna psyke, om han alls ska ha en chans att sätta fast honom. Men Holly är ännu skakad av en personlig tragedi är han över huvud taget rätt man för uppgiften? Åtminstone en person i Exmoor anser att Jonas Holly, när det gäller byns beskydd, är den siste att lita på... BELINDA BAUER växte upp i England och Sydafrika och bor...

2021-11-15

En välbalanserad berättelse om mörker och hopp, sårbarhet och styrka, grymhet och välvilja. Det här är min första bok av Bauer och den har gett mersmak.

Kristoffer Wendel

2017-11-05

Bok tre som är en fröjd att ta sig igenom, lika bra eller bättre än de två första.

2017-02-18

Alltför mycket omkringskrivande som gjorde att det blev segt. Fastnade aldrig o upplevde ingen spänning.

2016-05-25

Detta är alltså tredje boken i serien om den lilla byn på Exmoorheden och det är också den tredje boken jag läser av Belinda Bauer. Jag har tyckt lite olika om de tidigare två, där förra delen inte riktigt övertygade mig. Förväntningarna på denna var alltså ganska låga. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/05/ni-alskar-dem-inte-av-belinda-bauer.html

Anna Jensen

2016-01-12

Grymt bra!

Lena Sletteberg

2015-11-07

Jag älskar hennes böcker allihop de är nerviga från början till slut.

Denna Deckare var helt okej

2014-12-22

Andlöst spännande. Och så bra hon skriver! Ett tips: läs de tre böckerna i rätt följd. Mörk jord, Skuggsida och sist denna. Bauer hänvisar bakåt i tiden till tidigare händelser och det blir säkert svårt att förstå om man inte läst tidigare böckerna.

Marc Moore

2014-12-08

En författare som verkar få betalt per ord.
Har i vanliga fall inte ont av ordrika böcker med mycket dialog men detta är ointelligent pladder som inte tillför mig något.

Venti .

2014-11-05

Denna bok var lite väl seg för mig. Inte alls som Belindas tidigare verk.

Karin Löfstrand

2014-09-08

140906: Väldigt bra avslut av en trilogi som hänger ihop på ett fint sätt. Spännande historia, om än väldigt obehaglig, om kidnappade barn.

2014-01-10

Betyg: 4,5 av 5.

Den här boken, ?Ni älskar dem inte?, är den sista delen i en trilogi. Böckerna bör inte läsas fristående eller i fel ordning, tycker jag, för jag tror att dom blir mycket, mycket sämre då.

Första boken i serien är ?Mörk jord?. (Länk till min recension av den).

Andra boken i serien är ?Skuggsida?. (Länk till min recension av den).

Jag tyckte mycket, mycket om dom två första böckerna. Och jag tyckte precis lika mycket om den här.

Alla böckerna har fått 4,5 av 5 i betyg av mig. Och egentligen så har jag nog varit snål, för dom är nog värda en femma i betyg alla tre.

Helt klart tre av dom bästa kriminalromanerna som jag har läst på länge.

Rekommenderar verkligen trilogin av Belinda Bauer.

Marita Ryen

2013-11-18

Betyg 3+. Bok nr 3 i serien om Exmoor heden. Bra och spännande.

Karin Norlander

2013-07-28

Inte värd besväret och dessutom hatar jag när det finns faktafel i boken

Kim M. Kimselius

2013-07-24

Ni älskar dem inte av Belinda Bauer är hennes tredje bok. Det är en otäckt spännande skildring av hur barn blir kidnappade ur bilar. Samtidigt som bilfönster slås sönder i bilarna runt omkring. I alla bilar där barn har kidnappats sitter en gul lapp med texten ”Ni älskar dem inte!”

Barn efter barn i olika åldrar rövas bort, till slut rövas även en vuxen person bort när han försöker rädda ett barn undan kidnapparen. Alla tror att barnen är döda och väntar bara på att liken ska dyka upp, samtidigt som man letar genom heden efter de döda kropparna.

Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/07/24/otackt-spannande-av-belinda-bauer/

Kim M. Kimselius

2013-07-24

Ellinor Classon

2013-03-29

Jätte bra och spännande men lite svår att förstå ibland

Rasmusmatte .

2013-03-10

Bra och spännande. Gillade dock Mörk Jord lite bättre

Pia Stendahl

2013-01-04

Mina förväntningarna på Ni älskar dem inte var riktigt höga. Den första boken om Exmoorheden, Mörk jord, är nog en av de bästa böckerna jag läst under 2012 och den andra boken, Skuggsida, levde upp till mina höga förväntningar. Denna gång är jag inte lika såld men även tredje boken håller en riktigt hög standard.

Belinda Bauers skildrar karaktärerna på ett fascinerade och träffsäkert sätt. På ett sätt känns det som jag känner karaktärerna samtidigt som jag inte kan vara riktigt säker på vad som lurar under ytan. Detta ger en ökad känsla av spänning vid sidan av själva historien. Den mest intressanta karaktären är förstås Jonas Holly.

Boken är minst sagt både skrämmande och obehaglig. Bauer är fenomenal på att skildra det mörka hos människor utan att det blir för mycket av bestialiska detaljer.

Fler recensioner av ljudböcker finns på www.bokbrus.se.

Kickie Boman

2012-12-30

Jättebra! Läs!!

Elisabeth E

2012-12-14

Hon är helt fantastiskt bra! Belinda Bauer får inte missas.

Anne-Lie Månsson

2012-02-01

Tyvärr levde den inte upp till mina förväntningar. Ok, de var högt ställda efter två mycket bra böcker, men den här gav mig inte mycket. Välskriven och med ett bra språk men det kunde inte täcka upp en intrig som var näst intill otrolig/absutd. Bokens slut upplever jag också som ett avslut med bypolisen Jonas Holly.