Den som älskar något annat

Fossum, Karin

| 2008

Reinhardt och Kristine Ris, ett par i 35-årsåldern, är ute på sin sedvanliga söndagspromenad i det undersköna landskapet. Reinhardt har som vanligt tagit täten. Kristine försöker hålla jämna steg alltmedan hon funderar över deras äktenskap. Så krackelerar idyllen brutalt: vid foten av ett träd ligger en liten, blek kropp. Åttaårige Jonas August är död och endast iklädd en t-shirt. Reinhardt och Kristine har endast stött på en person under sin skogspromenad och den mer observante Kristine kan utan svårighet lämna något slags signalement på en möjlig gärningsman: mannen påminner om författaren H.C. Andersen, han haltar och han har skyndat mot en vit bil. Fallet hamnar på den sympatiske och intelligente kriminalkommissarien Konrad Sejers bord. Tillsammans med kollegan Skarre börjar han metodiskt att kartlägga Jonas Augusts varje steg. Den som älskar något annat är inte bara ett porträtt som...

2023-02-16

Karin Fossum är en mästarinna när det kommer till psykologiskt trovärdiga karaktärer. Med små enkla medel bygger hon upp trovärdiga och ofta mycket spännande berättelser. Med det sagt så är det här inte hennes bästa bok då jag ofta upplevde den mer som en ganska deprimerande roman än någon psykologisk thriller. Den tar sig dock i mitten och blir ett tag riktigt lovande. Tyvärr tappar den på slutet för mig. Jag hade byggt upp en spännande teori om hur den skulle komma att sluta. Men istället var slutet en besvikelse. Välskriven, engagerande och absolut läsvärd. Men långt ifrån böcker såsom "Evas öga" och "När djävulen håller ljuset" som var fantastiskt bra och spännande böcker!
Slutbetyg, en stark 3:a!

2017-11-08

Fossum har emellanåt ett lysande språk och brukar få till intrigerna. Men här blir det lite stillastående emellanåt och ibland långa, pladdriga utläggningar.

2016-03-27

Ja en deckare som inte skiljer sig från mängden. Lättlyssnat men ger inget utäver det vanliga.

Nils Thor

2012-07-26

Lyssnade till ljudboken under en bilresa. Tyckte inte alls om den. Upplevde inte karaktärerna som trovärdiga och dialogen var dålig.

Sussie S

2011-04-10

Borde kanske inte ha läst den eftersom detta är ett ämne som äcklar mig.. därav det låga betyget.

Marianne Skoglund

2010-05-06

Kanske Fossums bästa? Här ställs frågan om vad ondska egentligen är på sin spets. Är det vad man gör eller vad handlingen får för konsekvenser? Också den bästa redogörelsen för vad pedofili är jag läst på länge.

Per Appelgren

2009-07-28

"NEJ! Inte ännu en pedofildeckare!" var min första tanke när jag började läsa boken. Men med Konrad Sejer som ett tålmodigt ankare i händelsernas mitt utvecklas romanen till något annat en just en vanlig pedofildeckare.

Fossum har levererat en kaskad av fantasiska böcker om Sejer, de hör till det bättre jag har läst. Filmerna håller även de toppklass. I denna vältuktade roman når hon dock inte riktigt till de tidigare höjderna. Det känns som en typisk mellanbok, som om hon laddar för en Grande Finale och har föregripit utvecklingen genom att använda överskottsmaterial i förväg.

Boken är naturligtvis läsvärd och tankeväckande. Allt är inte vad det ser ut att vara och det finns aspekter av det mesta här i livet. För Konrad Sejer är dock världen kanske något enklare, han håller stenhårt fast vid sin rigida och konservativa uppfattning om vad som är rätt och fel och här är igenkänningsfaktorn mycket hög!

Läs den, men läs framförallt den som kommer härnäst!