Den sista striden

Lewis, C S

| 1979

Just som tåget körde in på stationen och Eustace och Jill tittade ut genom fönstret hördes ett fasansfullt brak - och så var de i Narnia igen. Aslan ordnade det på sitt eget sätt. Det är till ett Narnia fyllt av förvirring barnen kommer den här gången. Den unge kungen, Tirian, för en ojämn kamp mot fienden calormenerna och mot den listiga och grymma tyrann som uppträder i Aslans namn. Landet är skövlat och folket vet inte längre vem de skall sätta sin lit till. Tillsammans utkämpar Tirian, barnen och några trogna vapendragare en sista strid. Berättelserna om Narnia omfattar sju böcker 1. Min morbror trollkarlen 2. Häxan och lejonet 3. Hästen och hans pojke 4. Caspian, prins av Narnia 5. Kung Caspian och skeppet Gryningen 6. Silvertronen 7. Den sista striden

4A, IES Östersund

2021-10-13

Tråkig

Sanna Carlborg

2016-07-23

Sensmoralen i boken vill jag ge en etta. Budskapet är konservativ, iq-befriad kristendom som står för blodtörstig tyranni och hetsande mot andra religioner och folkslag. Med mera. Berättelsen är inte heller något vidare spännande. Är dock så pass svag för den vackra utgåvan av serien jag har att jag inte riktigt förmår att ge boken en etta, även om den förtjänat det.

Elisabeth E

2012-10-21

Ett bra slut på en bra serie!

Mattias Lönnebo

2012-06-04

En bra, mycket välskriven, men lite gammaldags bok med följdriktigt slut. Tydliga paralleller med biblisk mytologi.