Den sista akten

Jungstedt, Mari

| 2012

När den omstridda debattredaktören på en av Sveriges största dagstidningar, Erika Malm, hittas mördad på ett hotellrum i Visby väcker dådet stor uppståndelse. Mordet sker mitt under den myllrande Almedalsveckan. Utredningen pekar åt olika håll; ett hotbrev från nynazister, ett mystiskt besök på Romateatern och spår av en hemlig älskare. Kriminalkommissarie Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson tar sig an fallet. Men inte bara utredningen vållar de båda poliserna huvudbry. Vad ska de göra åt den kärlek som börjat spira mellan dem? Journalisten Johan Berg är polisen hack i häl samtidigt som han försöker lappa ihop vardagen efter tragedin som drabbat hans familj. Under tiden rör sig en gärningsman i kulisserna. Någon som själv...

2019-05-26

Lättsam och lättläst deckare utan några större överraskningar. Trevliga karaktärer att följa även om jag i den här boken mest känner ett milt intresse.

2018-07-14

Helt ok deckare av de sk deckardrottningarna. Det är standard men ok spänning, trovärdighet och karaktärer men inte mer. Stark 2:a

Sara AK

2018-03-09

En kompis valde ut boken åt mig så hade egentligen inga förväntningar. Men jag blev inte alltför exalterad. Boken kändes rörig och det var många olika karaktärer i de olika kapitlen vilket gjorde det lite svårt att hänga med ibland, men det kan bero på att jag inte läst de tidigare böckerna. Jag kommer inte läsa denna fler gånger och förmodligen inte de övriga böckerna heller i samma serie.

Marina Pedersen

2016-10-11

Kanon

L A

2015-11-20

Det här var då ingen höjdare. Om jag läser den här typen av bok så vill jag ha lite spänning och vettig handling och det lever inte den här boken upp till

Anne Hansson

2015-02-25

Blev rekommenrad att läsa denna författares böcker för hon ansåg att de var bra. Denna var den första och jag kan nog säga att jag gillade den. Men jag blev inte imponerad, väntar på nästa....

Marie Carlsson

2015-01-09

Hon skriver bra men i denna bok är slutet helt obegripligt

Anne Hansson

2014-11-13

2014-08-09

Jag ligger lite efter med serien om Knutas på Gotland. Jungstedt har ju utgivningstakten en bok per år och då hinner inte jag med riktigt. Detta är tionde delen och egentligen tycker jag att inga serier bör få vara längre än så här och det är det absoluta maxantalet. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/08/den-sista-akten-av-mari-jungstedt.html

Therese Östman

2014-06-26

Tråkig bok, synd för gillar författaren. Betyg: 3

Maritha .

2014-03-04

Mja. Ologiskt och tunt slut som var en besvikelse. Men lagom lättläst när man känner för den typen av läsning och trots vissa svackor gillar jag hennes stil att skriva. Svag trea.

2013-11-16

Något så infernaliskt trist får man leta efter! Jag somnade om och om igen i flygplansstolen av denna skitbok. Att hon enbart skriver för att tjäna pengar är ju ganska uppenbart, men att ett stort förlag kan ge ut sådan naiv och barnsligt skriven smörja är helt vrickat. Men ändå inte. De vill ju också tjäna stålar, och M. Jungstedt är ju ett känt namn. Men hur kommer det sig egentligen att människan har lyckats? Den Sista Akten som mer påminner om tantsnuskfjoll inom Harlekingenren, är så pinsamt dåligt skriven att det är ett hån mot verkligt skickliga författare. Noll stjärnor vill jag ge det här skräpet!

Maria Myrberg

2013-09-17

Mycket tunn story! Såpavarning!

Carina Svensson

2013-09-08

Mycket snusk och lite spänning. Sämst hittills i serien.

Helena Rasmusson

2013-08-11

Helt ok sommarläsning! Gillar karaktärerna och miljön i boken, med deckar historien är väldig förutsägbar och inte särskilt spännande! En svag 3:a!

Tobbe Å

2013-07-14

Saknar driv och spänning. Tråkig med andra ord. De otaliga och upprepande skildringarna av kvinnors passioner och lidelser gör att den blir mer åt tantsnuskhållet än deckare. Eftersom drivet saknas gör det inget om man hoppar över text lite varstans.

Jenny Jansson

2013-06-01

Spännande och lättläst bok. Slutar överraskande oväntat.

Helén Lundström

2013-03-04

En lättläst bok som inte går att lägga ifrån sig. Att det är korta kapitel gör att spänningen höjs. Jag har läst samtliga böcker av Mari Ljungstedt och har aldrig blivit besviken, varken på karaktärer eller händelseförlopp.

Ingrid F

2013-02-18

Bra driv i texten, snygg framåtrörelse. Brukar inte läsa deckare så det här är egentligen inte min genre, men därför också intressant som en studie i vad det är som lockar så många. Gillade kärlekshistorien som var inbakad. Tyckte mindre om allt krim-snack. När den var slut tänkte jag mest:"jaha?". Ändå kan jag inte säga att boken var dålig, därav en trea i betyg.

Pia Stendahl

2013-01-02

För några sommar sedan lyssnade jag igenom alla Mari Jungstedts böcker och där efter har jag läst alla nya som kommit ut. Hon skriver alltid lättlästa böcker med mysiga karaktärer som passar utmärkt till lite lat sommarläsning.

För min del har det nog varit karaktärerna som är den stora behållningen. Intrigerna är av lite varierad kvalité och "Den sista akten" hör nog inte till den vassaste av intriger.

Jungstedts böcker känns ibland lite ytliga på något sätt vilket är synd. Med lite mer djup eller med lite mer närhet till karaktärerna så hade böckerna blivit mer läsvärda.

Kitty Cat

2012-12-30

Jungstedt har helt klart tappat gnistan. Denna boken var lika dålig som den förra. Inte ett dugg spännande o jag tycker inte längre om karaktärerna. Allt känns platt o ointressant. Det som ger den en tvåa trots allt är att den är lättläst.

Thommy Stenström

2012-11-26

En mycket bra och underhållande bok. Blir aldrig besviken på hennes böcker. Har man väl börjat läsa så går det knappt att lägga ifrån sig boken förrän den är slut.
De korta kapitlet gör att den blir lättläst.
Sen älskar jag att följa alla karaktärernas utveckling från bok till bok.
Längtar redan efter nästa bok.

A H

2012-11-22

Rätt ointressant.

Ann Simonsson

2012-11-15

Ingen höjdare. Saknar spänning. Lyssnade klart tack vara Katarina Ewerlöv som uppläsare.

Jag tycker mycket om Jungstedts böcker. har läst alla.

Hanna *

2012-08-22

En bra bok med bra historia. Gillade även att fokusen inte var på Johan Berg så mycket som den vart tidigare!

Spännande men väl förutseende. Mycket enkel historia,men det kan ju vara skönt ibland.

Rasmusmatte .

2012-07-20

Strålande bra som alltid när det gäller Mari Jungstedts deckare. okomplicerad och lättläst. Precis som en spännande sommardeckare ska vrar

Theresa Gyllander

2012-07-20

Som de flesta deckare; lättsam, bra underhållning :)

Maria Mobiny

2012-07-14

Som vanligt bra men något förutsägbar

Marita Ryen

2012-07-03

Lättläst men inte riktigt nöjd med slutet. Betyg en svag 4:a

Håkan Lindgren

2012-07-02

Lätt läst och trevligt, men slutet? Svårt att se logiken...

Bengt Andreasson

2012-06-30

En lagom sommardeckare.

Ida

2012-06-27

trodde jag visste men icke!

Maria Larsson

2012-06-25

Lättläst, lättsmält och lättglömd. Löjligt förutsägbar.

Har man skrivit 10 böcker om samma personer så är det nog svårt att inte få det att verka lite tjatigt. Mari hade nog gjort smart i att ta in några nya karaktärer i polisen, kanske lite udda sådana som satt lite krydda på historien.
Lite trist och lite tjatigt är det och ingen riktigt fart på denna bok. Jag har alltid tyckt om Jungstedts böcker men,,jag vill nästan ge det en två,men ändå

Hanna Bragberg

2012-06-10

Gillar inte när man måste ta livet av småbarn, hur litterära de än må vara. Helt onödigt, det enda jag kommer att komma ihåg från denna deckare och det var bara en bihistoria.

Karin Lundberg

2012-06-03

Underhållande för stunden, men glöms snabbt bort. En Knutas-deckare i mängden.

Maria Johnson

2012-05-29

Något förutsägbar

Kristina Wiklundh

2012-05-20

Nja den här var aningen tunn.

2012-05-18

Det här är Mari Jungstedts tionde kriminalroman om poliserna Anders Knutas och Karin Jacobsson, journalisten Johan Berg, och alla dom andra på Gotland.

Jag har älskat alla dom tidigare nio böckerna, och jag älskade även den här.

Det finns ju så många bra svenska deckarförfattare nu, och speciellt många bra kvinnliga. Men en av dom allra, allra bästa, det är nog Mari Jungstedt.

Jag gillar verkligen hennes sätt att skriva. Så välskrivet men ändå så lättläst. Och jag tycker verkligen om karaktärerna i böckerna. Även miljöskildringarna tycker jag om. Och alla relationer är så bra beskrivna.

I just den här boken, var det som vanligt en bra story. Och absolut inte förutsägbart på något sätt.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken, precis som alla Maris tidigare böcker.

Och jag hoppas verkligen att inte att serien tar slut med dom här tio böckerna, utan att den fortsätter.