Den röda damcykeln

Ahlstedt, Mats

| 2008

En drogpåverkad man hugger ihjäl sin fru med en yxa medan parets barn låser in sig i badrummet. Det ser ut att vara ett sorgligt rutinfall för kommisarie Sören Högström och hans kollega Fatima Wallinder vid länskriminalen i Göteborg, men det blir mer komplicerat när Wallinder upptäcker att mördaren för tio år sedan begick samma brott, då i närvaro av sin numera 17-åriga dotter. Dottern är försvunnen och Wallinder börjar söka efter henne, utan att förstå att hon utsätter sig själv för livsfara.Samtidigt dyker en ung flicka plötsligt upp hos Oskar Lagerström, en lätt alkoholiserad och deprimerad änkling som fortfarande sörjer den trafikolycka som kostade hans fru och dotter livet tio år tidigare, en olycka som han själv orsakade. Den unga flickan flyr från något och har ingenstans att bo. Hon vägrar att tala om vad hon heter och Oskar kallar henne Felicia efter sin dotter. Men vem är hon?...

Jan Banan

2020-05-01

Den här boken var riktigt bra. Jag har hittills läst nio deckare av Ahlstedt och detta var definitivt den bästa. Härligt driv i berättelsen och mycket värme i karaktärerna. Detta säger jag trots att min version av boken var en bibliotekstjänstinläsning och en usel inläsare, vilket irriterade en smula.
Hatten av för Mats Ahlstedt!

A H

2020-02-13

Läsvärd

Helt okej 📚

Johanna Åberg

2018-12-04

Lika bra och spännande som de övriga böckerna om Sören & Fatima!! En riktig bladvändare!!!

Rasmusmatte .

2014-07-21

Otroligt bra författare. Välskrivna böcker med mycket spänning.

2012-04-24

Det här är den tredje boken jag läser i serien om Sören Högström och Fatima Wallinder och nu äntligen tycker jag att det börjar likna något. Det som jag inte gillat i de tidigare två böckerna är nästan borta.

Jag har fortfarande svårt att egentligen tycka om någon av huvudpersonerna, men den här gången var räddningen Oskar och den "nya" Felicia. När det gäller dem tycker jag det flyter på bra och både karaktärer och dialog känns trovärdiga. När det gäller Sören och Fatima så tycker jag fortfarande att det känns väldigt krystat och styltigt. Det är nästan så jag inte alls bryr mig om vad som händer med dem, för jag gillar dem inte alls. Det är synd att brottslingen/brottslingarna inte får något djup överhuvudtaget. Frågan "Varför?" är alltid intressant att få ett svar på, men här lär man inte känna den/dem alls. Det är bara namn som passerar förbi. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/04/den-roda-damcykeln-av-mats-ahlstedt.html

Kristina Simar

2011-10-18

Mats Ahlstedts kriminalromaner har aldrig gjort mig besvikna och inte denna heller. Det är en riktig sträckläsarbok som är svår att lägga ifrån sig. Författaren slutar kapitlen med cliffhanger och då måste jag ju bara vända blad. Spänningen stegras hela tiden ju närmare slutet man kommer. Karaktärer och miljöer är väl gestaltade. Jag kan se handlingen framför mig, precis som jag uppskattar och vill att en roman ska se ut. Upplösningen i denna kriminalroman var väldigt obehaglig och det hade författaren gestaltat på ett sådant verkligt sätt att jag fick rysningar.

Eva Bommelin

2009-12-28

Spännande från första sidan till sista. Vill läsa mer ar Mats.