Den osynlige väktaren

Redondo, Dolores

| 2016

"En baskisk Fred Vargas möter True Detective." / Livres Hebdo "Stark och brutal. Missa den inte." /El Periódico "På senaste tiden har jag läst långa och mycket underhållande romaner som har haft sensationell framgång i Spanien. Dolores Redondos trilogi: Den osynlige väktaren, Benens arv och Offergåvan. De är kriminalromaner av hög kvalitet som utspelar sig i Navarra med en fascinerande huvudperson och fokus på baskisk mytologi." /Isabel Allende "Förförande magisk, spansk realism." /betyg 6/6 i Norska VG "Människan vs. bestialiskt brott, släktlegender vs. modern undersökningsteknik, familjetrauman vs. mörka övertygelser." /L'Express Den osynlige väktaren är första delen i en gripande...

Helena Rasmusson

2019-05-13

Hade höga förväntningar på boken, men blev tyvärr besviken! Kändes seg & tråkig, trots många mord & otäckheter! Karaktärerna & historien fastnade helt enkelt inte!

Marc Moore

2017-12-21

Har tröttnat lite på deckare från Nordatlantiska öar så det var trevligt att läsa något från Spanien.
Jag tycker att den är psykologiskt ytlig och ingen karaktär som jag egentligen bryr mig om. Känns lite oproffsigt emellanåt när hon verkar infogar fakta från wikipedia i texten.
Den får en trea för det var ändå en bok jag såg fram emot att läsa varje gång och den hade en bra atmosfär.

Lena Wallsten

2017-09-19

Spännande. Folktro. Baskien.

2016-09-14

Jag kommer faktiskt inte ihåg när och var jag såg den här boken första gången, men jag minns att jag genast blev intresserad. Kanske mest beroende på miljön. Hur ofta är det man läser en bok som utspelar sig i den baskiska delen av Spanien? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/09/den-osynlige-vaktaren-av-dolores-redondo.html