Den nya människan

Bermann, Boel

| 2013

Vad händer när barnen som föds inte är vanliga barn? "Jag har dödat ett barn. Det är vad de säger till mig här på polisstationen, i förhörsrummet. Inombords skriker jag. - Det var inget barn jag dödade. Det var något helt annat. Kan ni inte se det?" Året är 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet. Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens. Fler och fler nya barn föds och de har en snabbare utvecklingstakt än vanliga människor. En brutal incident på Rakels arbetsplats ställer hennes tillvaro på ända. Rakel flyr, bort från ångest och sviken kärlek. Men i jakten på tröst i tillfälliga...

Maria Hedsén

2021-01-06

Helt fantastisk. Så himla spännande och trovärdig story. Älskar de filosofiska delarna där de diskuterar vad de nya människorna förstår och hur de tänker.

2016-10-13

Trist och extremt rörig. Med en oengagerad och extremt saktfärdig uppläsare. Trodde att den skulle vara lite mer lik de gamla klassiska sci-fi filmerna jag för många år sedan spelat in från TCM som "Children of the damned, t.ex." Men den här var enbart tråkig och rörig. Ingenting som åtminstone jag kan rekommendera!

Marina Pedersen

2016-10-11

Nä,vad jobbig

Nja denna var då ingen höjdare tycker jag Men jag hoppas att någon annan kommer gilla den mer än mig

ÄLSKADE den! LÄS för böveln.

Linda Jönsson

2014-04-28

Jag blev tagen på sängen av grymheten i boken- http://nakit.webblogg.se/2014/april/den-nya-manniskan-2.html

Hanna Bragberg

2014-04-19

Tråkig och förutsägbar.

Anna Nyman

2014-01-13

Idén är jätteintressant, men vad hjälper det när resultatet känns som en ofärdig synopsis? Jag hade gärna läst den färdigarbetade boken, dock.

emelie .

2013-12-06

det börjar rätt svagt, men sen växer boken mer och mer. De sista 20-30 sidorna är kanske det starkaste jag läst i år.
En mkt otäck dystopi som utmanar det som är mänskligt och stannar kvar i tankarna när boken är avslutad

Helena S

2013-11-18

Jättebra. Språkligt och stilistiskt det bästa jag läst på länge, jag var tvungen att sträckläsa den. Det enda jag kan klaga på är att den var för kort, och det tog slut för snabbt. Och kanske lite abrupt. Jag hade gärna följt utvecklingen i Boel Bermanns dystopiska värld lite längre. Ser fram emot att läsa mer av författaren. Kan rekommendera denna om man gillar Johan Aijvide Lindqvist, den påminde mig lite om Hanteringen av odöda och Lilla Stjärna.

Jeanette Algeson

2013-09-02

En gripande dystopi-saga som tar plats i Sverige men sträcker sig globalt.

Huvudkaraktären dras in i en rad nagelbitande sekvenser. Boel använder ett vackert och utvecklat språk för att ge en tankeställare åt läsaren inför hur framtiden skulle kunna se ut.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Fantastisk. Årets bästa bok enligt mig. Vill gärna ha en fortsättning, kändes som storyn inte riktigt tog slut.

2013-08-28

För tre månader sedan fick jag ett mejl från förlaget Kalla Kulor där höstens böcker presenterades. Jag blev bara lockad av en enda bok och det var denna. Den beskrevs som en dystopisk sci-fi-saga och vad kan vara mer lockande än det? Efter ett par långa månader så kom den till slut och jag kastade mig över den och bara slukade. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/08/den-nya-manniskan-av-boel-bermann.html

Liza Bolin

2013-08-08

velar mellan trea och fyra. den är ruskigt spännande, riktigt otäck ibland, men den är inte särskilt realistisk. den utspelar sig för nära nuet i tid, och bygger på premissen att barnafödandet sjunker över hela världen just nu - det kan väl inte stämma? det är väl bara i västvärlden? men beskrivningen av de nya människorna är riktigt bra, som en fortsättning på Children of Men av PD James. dystopi-eufori!