Den nionde graven

Ahnhem, Stefan

| 2015

Den andra boken i serien om Fabian Risk. Justitieministern lämnar riksdagen efter en hård debatt. Han använder den bakre utgången för att undgå det väntande pressuppbådet, men kommer aldrig fram till bilen som står och väntar på honom en bit bort. Han tycks ha gått upp i rök, mitt i maktens centrum. Det är ett halvår innan händelserna i Offer utan ansikte och veckorna före jul. Snön och kylan håller både Stockholm och Köpenhamn i ett järngrepp när Fabian Risk kallas in för att i hemlighet utreda justitieministerns försvinnande. Officiellt är fallet fortfarande Säpos ansvar, men de liksom Fabian och hans höggravida kollega Malin Rehnberg famlar i blindo. Snart visar det sig att inget är som det tycks vara och att mäktiga intressen verkar för att sanningen inte ska komma fram. Samtidigt hittas hustrun till en dansk tv-profil brutalt mördad i hemmet i Köpenhamn. Dunja Hougaard leder...

Ebba Lindblad

2023-01-11

Mycket bra och sjukt spännande, verkligen en bladvändare

Mattias Hellgren

2021-09-18

Texten kan uppfattas som spoiler!

Bra bok, bra tempo men fick avbryta efter drygt halva då blodtrycket steg till 100bars tryck pga att Sleisner hela tiden kommer undan och att ingen tar kål på honom. Normalt sett skall man ju ha en sadist som man avskyr så till den milda grad att man sitter och jublar inombords när denne sedan flås levande och eldas över bål… men här får man ju aldrig den befrielsen. Otroligt dåligt av författaren imo…

Skall testa nästa bok men är han med där i så blir det inget mer av denne författare som ändå hade bra stories tyvärr

2021-02-13

För nästan exakt två år sedan läste jag första delen i den här serien och det var inte bara för att den utspelade sig i Skåne som jag gillade den. Som vanligt så har det ändå dröjt innan jag tog mig tid att fortsätta läsa. I år bestämde jag mig för att det var dags, alla utgivna delar fanns i hyllan och jag bestämde att de här böckerna var perfekta att ha med i min Finish That Series-utmaning. Den nionde graven är alltså andra delen. Eller första om man väljer att se det så.

I den här andra delen, som väl måste betraktas som en prequel, har Fabian med familj ännu inte flyttat tillbaka till Helsingborg utan här befinner vi oss i Stockholm. Vi får äntligen veta vad det var som fick Fabian att flytta och alla mystiska referenser får till slut sin förklaring. För mig är det lite tråkigt, miljömässigt, men det är ju bara tillfälligt. Dessutom görs en hel del utflykter till Danmark.

Tempot i Den nionde graven är skyhögt och det hålls i stort sett genom alla dessa väldigt många sidor. De korta kapitlen hjälper till och man hinner nästan alltid hinner bara ett till, vilket gör den rejält snabbläst. Boken kunde med lätthet ha varit kortare, men den blir aldrig tråkig. Det är väldigt rått och brutalt, detaljnivån förstärker det skulle man kunna säga, vilket inte stör mig jättemycket, men det tillför inget och jag hade kunnat vara utan det. Vi får väl se om det håller i sig i tredje delen, som det är dags för snart.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/02/den-nionde-graven-av-stefan-ahnhem.html

Angie J

Linda

2020-03-11

Anne Hansson

2018-10-21

2:a boken, lika välskriven som 1:a, spännande och man levde sig in i berättelsen.

2017-12-11

Riktigt spännande och en del sköna karaktärer. Lite väl överdriven och verklighetsfrämmande men det är ju många spänningsromaner idag. Helt klart läsvärd. En stark 3:a.

Helena Rasmusson

2017-07-03

Spännande! Bra språk & story!

Jan Banan

2017-02-26

Långt ifrån lika bra som första boken om Fabian Risk. Denna är lite rörig och bitvis klischéaktig på samma usla sätt som Lars Keplers böcker brukar vara. Den tar sig dock under den senare hälften och kravlar sig upp till betyget godkänd. Stark tvåa!

Katarina Nord

2016-12-11

Det tog mig lång tid att komma in i boken. Magnus Rosman är en fantastisk uppläsare men det hjälper inte hela vägen! När jag väl kommer in i boken är den spännande men jag har svårt att hålla ihop historien. Bokens bästa karaktär är för mig Duina som jag gärna skulle vilja läsa mer av.

Therése Lönneberg

2016-09-22

Spännande och nervkittlande. Ville bara läsa vidare!

2016-09-19

Spännande bok att sträckläsa, många tankefällor och inte de alltför vanligaste klyschorna. Gillar mest polisen Malin, även om hon mest kan kallas bikaraktär. Även bra att människorna är just människor och även kan göra fel. Mitt enda minus är att konversationerna mellan svenskar och danskar skrivs på respektive språk då jag har svårt att förstå danska men inte orkar kolla upp allt.

En svag 3:a. Var väl OK, men med överdrivet och orealistiskt våld som verkar finnas med för effektens skull. Jag vet inte vad det är med deckarförfattare som verkar försöka tävla med varandra om vem som värst skildrar personer som sliter sönder, hackar, maler och äter upp kroppsdelar från sina offer. Lägg därtill actionfilms-liknande situationer där personerna klarar sig undan i sista sekunden eller precis råkar missa ett tillfälle att förändra situationen osv. "Offer utan ansikte" var bättre.

Thommy Stenström

2015-08-06

Ännu en fantastisk bok av Anhem.

Denna utspelar sig före före Offer Utan Ansikte och förklarar varför Fabian Risk hamnar i Helsingborg.

Kuslig och spännande precis som förra boken.

Men den innehåller en tragisk och lite vacker kärleks historia mitt i allt otäcka!

Har du inte läst någon Anhem än, så gör det nu!
Du kommer inte ångra dig!!

2015-07-30

Det här är Stefans Ahnhems andra bok om polisen Fabian Risk, men den utspelar sig före den första boken. Jag läste den första boken, ?Offer utan ansikte?, för ungefär ett år sedan, och här är en länk till min recension av den.

Jag tyckte mycket, mycket om den första boken, och jag tyckte även mycket om den här boken. Tyvärr inte riktigt, riktigt lika mycket som om den första boken.

Även om jag i och för sig älskar tjocka böcker, så tyckte jag ändå att det var lite för många sidor i den här boken. Tyckte den blev en aning tjatig, långrandig, och upprepande. Lite väl invecklad i bland också, tycker jag. Men inte värre än att det bara drar av ett halvt steg i betyget.

För den var också spännande och även lättläst. Så jag kan absolut rekommendera den för dom som gillar svenska deckare. Och tyckte ni om författarens första bok, så tycker jag att ni absolut ska läsa även den här. Och jag ska helt klart läsa den tredje boken i serien, som författaren skriver på nu.

Helén Lundström

2015-07-25

Jag sitter fängslad igenom alla 548 sidorna! En historia som är både fruktansvärd, sorglig och hoppfull. Om du inte har läst föregående bok kan du börja med denna och sedan gå över på "Offer utan ansikte"

Anna Johansson

2015-07-06

Inte i närheten av den först boken. Denna hoppar mer mellan de olika karaktärerna, ibland hade du ingen aning om vem du följer. Sen så är denna mycket råare. Jag brukar tycka om "råa" deckare, men här gick till och med min gräns. Är faktiskt besviken. Knappt en trea i betyg.

Kristina Wiklundh

2015-05-17