Den ljuva giftkokerskan

Paasilinna, Arto

| 1999

Hon är en fin dam, den 77-åriga översteänkan Linnea Ravaska. Spröd, snäll och stillsam lever hon ett tillbakadraget liv i sitt lilla röda torp i skogen. Men idyllen är falsk, hennes liv är en plåga. Varje månad när pensionen betalas ut kommer hennes fosterson farande för att leva rövare med sin kompisar på Linneas bekostnad. Till sist står hon inte ut. Hon tar upp kampen på liv och död. Den ljuva giftkokerskan är en både spännande, komisk och lite tragisk berättelse om livet.

Pia Johansson

2021-01-02

Eric Pålsson

2017-09-13

Inte alls lika bra som "hoppsan jag är död" och "de hängda rävarnas skog". De tyckte jag var fantastiska! Ganska underhållande, men för uppenbar mot vad de andra var.

Marléne S

2014-06-22

En galet bra bok som jag varmt rekommenderar :) Ger den en 4:a på gränsen till en 5:a. Underbart språk och historia. LÄS DEN!

Lotta Karlsson

2014-04-30

En helt ok paasilinna, han är lite ojämn men den här var trevlig tyckte jag.

Matilda Krig

2014-02-06

En egendomlig men charmig bok.

Edvin Bergström

2011-05-29

Jag skulle inte kalla boken givande, och den hade nog inte heller funkat om den vore 500 sidor lång. MEN i sitt lilla rappa format är den fantastiskt fyndig och rolig, med mycket svart humor.

Evert Nilsson

2010-11-05

En bok med svart och samtidigt mjuk humor kryddat med lite stänk av allvar men med en mycket positiv grundton, detr ordnar sig hur mörkt det än är.

Bodil Björklund

2010-01-24

En ruskig berättelse med mycket humor. I like. Måste bara läsa mer av Arto Paasilinna

2009-11-24

Det finns bättre böcker av Arto Paasilinna