Den långa, långa resan

Wikland, Ilon

| 1999

En liten flicka kommer till Sverige som flykting, alldeles ensam. Det hände i går, det händer på nytt imorgon, och det hände för länge sedan, på samma sätt. Så kom Ilon Wikland till Sverige, en av våra mest älskade svenska tecknare, självklar för alla sagoälskande i generationer. Hennes självbiografiska barnbok, om en lycklig barndom i Estland och ett hänsynslöst krig är en upplevelse att läsa, både för vuxna som kan se historiska mönster och för barn som bara rakt upp och ner fascineras av berättelsen. Illustratören llon Wiklands dramatiska och gripande barndomsupplevelser har med hjälp av hennes egna bilder och Rose Lagercrantz text blivit en stark och viktig bok med en näsan tidlös prägel. Dan Hedberg, Västmanlands Länstidning

Linea Karlsson

2014-06-12

Jag älskade denna bok som barn. Samtidigt var den otroligt sorglig och jag förstod den säkert inte helt. Men jag älskade den.

Johanna Smeds

2011-04-21

Den långa, långa resan av Ilon Wikland och Rose Lagercrantz är min absoluta favorit bland barnböckerna. Den handlar om en liten flicka som tillsammans med sin hund ger sig ut på en lång färd. Resan börjar vid föräldrarnas skilsmässa, då flickan skickas till farmodern i en annan stad. Där lever hon i en idyll, men det är krig i landet och när kriget eskalerar är flickan tvungen att åka med båt till ett främmande land. Farmodern är för gammal för att kunna komma med, men i det nya landet har flickan en faster som hon får bo hos. Den långa, långa resan skildrar en modig liten flicka och betydelsen av att ha en trogen vän, även om den råkar vara en hund. Det är en sorglig bok, men full av hopp och glädje, med budskapet att man kan få det bra och bli lycklig igen vilka svårigheter man än gått igenom. Berättelsen baserar sig på illustratören Ilon Wiklands personliga historia; hon är född i Estland och kom till Sverige som fjortonåring.

Wikland står för illustrationerna medan Lagercrantz står för texten och boken är ett bra exempel på hur bild och text kan komplettera och berika varandra. Wiklands illustrationer är underbara och det finns knappast någon som undgått att se någon av hennes alster, då hon bland annat har illustrerat många böcker av Astrid Lindgren.

Enligt bokhandlarnas webbsidor är den här boken lämpad för åldersgruppen 3-6 år, men jag tycker absolut att äldre barn kan läsa den också.