Den kalla elden

Erlendur befinner sig i sitt barndomshem vid Islands östra fjordar när det förflutna hinner ikapp honom. Händelser som han själv har varit med om och olösta fall. För flera decennier sedan hände det hemska saker när en stor grupp brittiska soldater gick vilse i bergen. En storm tog dem med överraskning. Några av soldaterna lyckades efter stora svårigheter ta sig tillbaka till staden, medan andra försvann. Samma kväll, i samma område, försvann en ung kvinna spårlöst. Hennes öde väcker Erlendurs nyfikenhet. Desperat söker han svaren på de två fallen, oavsett hur smärtsam utgången blir. Den kalla elden är den fjärde delen i serien som inleddes med Frostnätter.

2022-02-06

Känns lite som om Erlendur gjort sitt.

Jan Banan

2018-01-30

Detta kan mycket väl vara den tråkigaste bok jag någonsin läst. Ingenting för mig!

Ellinor Karlberg

2015-12-03

För lite driv för min smak

2015-11-20

Erlendur är enveten, och lyckas till slut i sin föresats. Får han rp i själen nu? Jag får väl lov att läsa nästa bok också... Lite halvbra deckare som rotar i det förgångna. Inte särskilt mycket spänning, men mycket eftertanke. Kräver nog att man läst om Erlendur tidigare.

2015-09-16

Vissa serier har en förmåga att nästan gömma sig i bokhyllan och denna om Erlendur har gjort ett bra jobb med det. Jag gillar verkligen de här böckerna, men det var ändå nästan ett och ett halvt år sedan jag läste förra delen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/09/den-kalla-elden-av-arnaldur-indriason.html

O

Olga Lund

2015-06-22

Ingen var Indridasons böcker var särskilgt munter men den här är lite extra dyster, känns det som. Dock mycket, mycket bra.

Karin Löfstrand

2014-11-24

141117: En av de bättre i serien om Erlendur! Spännande om ett försvinnande för femtiotalet år sedan.

Karin Löfstrand

2014-11-24

Karin F

2014-01-10

Lite för långsamt tempo för min smak.

Gunnel Lindström

2013-11-30

En lågmäld deckare med fina miljöskildringar fr Island.

Kickie Boman

2013-08-24

Nu gillade jag det mer när Erlendur var tillbaka i handlingen. Förra boken var rätt ointressant. Inte någon action här om man väntar sig det. Men bra om att lösa gamla brott och finna lugn, få ett avslut. Fin miljö.

Fia Kitti

2013-04-09

Fin avslutning på en fin serie. Den förra boken gjorde mig oengagerat och besviken så detta var verkligen en positiv överraskning.

Laila Gullstrand

2013-04-08

som alltid är hans böcker bra

Elin Nilsson

2013-03-21

Som vanligt en välskriven bok av Indridasen. Intressant historia, intressanta personer.

Boken är spännande på ett stillsamt sätt, med gamla mysterier som till slut får sina förklaringar. Jag tycker om skildringen av det karga och vindpinade Island, fjällen, glesbygden och människorna där.

Pia Stendahl

2013-01-04

Något jag har tyckt om i alla Arnaldur Indriðasons böcker är hans återhållsamma, försiktiga sätt att berätta sin historia. Berättandet blir aldrig skrikigt och gapigt utan berättas med en lugn och säker ”röst”. Detta till trots, eller kanske just därför, så är böckerna riktigt spännande.

Arnaldur Indriðason gör fantastiska miljöbeskrivningar i alla sina böcker och denna gång känns det som han är ytterligare ett strå vassare.

Boken är riktigt spännande och den förmedlar hur tungt det kan vara att försöka leva vidare när någon försvunnit. Hur länge ska lågan av hopp, om än så litet, brinna? Hur får man ett avslut när man inte vet vad som hänt? Den kalla elden är en tragisk och gripande historia som jag tänkt på en hel del sedan jag slutat läsa boken.

Fler recensioner av ljudböcker finns på www.bokbrus.se.

Marianne L

2012-10-13

Den kalla elden - den eld som uppstår innan man fryser ihjäl? Arnaldur Indridason skriver en mycket spännande bok om folk som försvunnit på fjället i snöoväder. Som hans tidigare böcker, vävs natur, sägner och livet på Island ihop med olika livsöden. Polisen Erlendur gräver fram sanningen och vi som läsare får en mycket spännade och oväntad historia ända fram till sista sidan. Det som slår mig är att det är viktigt att gå till botten med det vi har ouppklarat för att få ro i själen, det gör Erlendur i boken och Indridason med sin berättelse.