Den försvunne prinsen : Franska revolutionen och sökandet efter Ludvig XVII : Marie Antoinettes olycklige son

Cadbury, Deborah

| 2006

Extraordinär gåta som spänner över 200 år Den försvunne prinsen är den tragiska historien om den franske tronföljaren Ludvig XVII, son till Ludvig XVI och Marie Antoinette. Prinsens bekymmerslösa barndom i Versailles fick med revolutionen 1789 ett abrupt slut. Ludvig fick uppleva hur hans föräldrar avrättades innan han själv avled till följd av vanvård och ohälsa. Därefter dröjde det inte länge förrän otaliga rykten florerade om den unge regentens öde och flera unga män påstod sig vara Frankrikes rättmätige tronarvinge. Den försvunne prinsen är en rörande och dramatisk berättelse. Deborah Cadbury åskådliggör ett avgörande skede i Frankrikes och Europas historia och väver samman detta med en detektivliknande historia om tronpretendenter, hovintriger och bisarra arvsstrider. Inte minst avslöjar Cadbury hur man med hjälp av dagens moderna DNA-teknik kunnat lösa gåtan med...

Anna Andreasson

2016-07-26

En bra bok men dock visste jag inte att det var en berättelse som en dokumentär. Men ett spännande slut blev det i alla fall.

Tommy Derngren

2010-01-31

En ytterst underhållande bok som säkert av den anledningen skördat en hel del bra betyg här på boktipset. Det som jag har att utsätta är att jag tycker det med fördel kunde ha varit mer kött på benet. En kanontrevlig kort bok.

Victoria G

2009-06-25

Vi vet alla vad som hände med Louis XVI och Marie Antoinete av Frankrike under franska revolutionen. Deras död på chavotten under det skräckvälde som följde på franska revolutionen är historiska fakta. Men Cadbury lyckas berätta deras, deras familjs och hela Frankrikes historia på ett sätt som engagerar. Man anar människorna och de tragiska ödena bakom historien. Och ändå blir berättelsen aldrig onödigt sentimental. Hon lyckas kombinera ett berättande som kan väcka medlidande, empati och förståelse med ett imponerande historiskt/journalisktiskt arbetssätt som fyller mig med tillit. När jag började läsa boken trodde jag (helt fördomsfullt, jag vet inte riktigt varför...) att boken skulle vara sensationslysten och mest bada i smaskiga detaljer kring kungafamiljens liv och död och inte i särskilt hög grad bekymra sig om en källkritik approach. Men jag blev mycket positivt överraskad!

Förutom att den ger en bra övergripande bild över Frankrikes sena 1700-talshistoria är det också en otroligt sännande bok som nästan kan läsas som en deckare. Vad hände egentligen kungafamiljen efter revolutionen (och framför allt kronprinsen Louis-Charles som står i berättelsens fokus)? En över 200 år gammal historisk gåta får mellan denna boks pärmar sin upplösning och det är andlöst spännande till sista sida!