Den femte vågen

Yancey, Rick

| 2013

Om vi skulle få besök av utomjordingar tror jag att det skulle sluta ungefär som när Christofer Columbus klev iland i Amerika - det vill säga inte så bra för ursprungsbefolkningen. Stephen Hawking Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon. Nu är det gryning efter den femte vågen och Cassie flyr från De andra. De som ser ut som vanliga människor men som dödar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens få överlevande. Cassies föräldrar är döda och hennes lillebror tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett slitet uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv. Oavsett om du tror att det...

Agnes

2018-12-11

Jag älskade denna bok!
Hade faktiskt sett filmen innan och gillade den väldigt mycket vilket var anledningen till att jag valde att läsa boken också. Jag gillar att boken är uppdelad efter de olika karaktärerna och att kapitlen var korta, det gjorde att det gick ganska snabbt att läsa boken.. jag läste ut den på två dagar! Historien i boken är så spännande och gripande att jag inte kunde sluta att läsa trots att jag visste hur det skulle sluta. Nu är jag super sugen på att läsa nästa del och hoppas att jag kommer att gilla den lika mycket.

Nina Gustafsson

2017-08-08

En bra ungdomsdystopi som beskriver hur jorden tas över av De Andra. I fokus står ett antal unga överlevare som kämpar för överlevnad och en framtid. Språket känns rätt dock lite för enkelt och ger inte handlingen riktigt något extra djup i och med sin korta lite barnsliga ton.

Patricia M

2017-01-03

Läste boken för att snabbt inse att jag har sett den på film. Boken var mycket bättre.
Dock uppfattar jag karaktärerna som barnsliga, eller så är det pga sättet boken är skriven på

Maria B Hansson

2016-03-01

Jag gillar ju dystopier och detta var en välskriven bok. Idén om utomordingar som gör sig av med mänskligheten i olika vågor kändes ny och det tog ett tag innan jag fick ihop vad exakt den femte vågen gick ut på. Och det var väl så det var menat. Kan bil en riktigt bra film :)

Paul Karlsson

2015-08-08

Nu har jag slutligen läst ut boken "Den Femte Vågen" vilket har tagit lång tid eftersom jag inte direkt har varit inne i någon läs period. Men nu är jag klar så att jag med denna recension kan tala om vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

Cassie har överlevt de fyra första vågorna av en utomjordisk attack och flyr nu undan de andra. De andra som dödade hennes mamma, mördade hennes pappa och kidnappade hennes lillebror. De andra som slagit ut över 99 procent av jordens befolkning. De andra som både ser ut och beter sig precis som människor men är något helt annat. Hur utrotar man alla människor? Man berövar dem deras mänsklighet. Man stjäl deras tillit och lämnar dem ensamma, splittrade och svaga. Det är vad Cassie har lärt sig. Att ensam är man stark. Ensam är enda chansen till överlevnad.

Eftersom jag inte var inne i en läsperiod då jag tog mig an den här boken så gick det väldigt segt eftersom jag var lite omotiverad. Handlingen är dessutom uppdelad i olika delar där olika personers levnadsöden efter de fyra vågorna av rymdinvasion har brutit ut berättas. Då jag inte var i en motiverad läsperiod så var det lite svårt att hålla reda på alla namn på karaktärerna i de olika episoderna av boken. Men när jag sedan till slut började närma mig slutet av boken så föll allt på plats och det gick inte att lägga ifrån sig boken. Då var allt det jag upplevde som osammanhängande sammanvävt så att det var lätt att hänga med.

Det blev väldigt spännande då man fick följa Cassies kamp för att överleva på egen hand i ett postapokalyptiskt samhälle där man inte kan lita på någon och nu när jag läst ut boken har jag förstått helheten i storyn. Jag gillar verkligen den annorlunda skildringen av utomjordingar som den här boken levererar. Att det inte är traditionella elaka gröna gubbar som utrotar befolkningen. Det temat i kombination med något som liknar "Hunger Games" eller "Divergent" trilogin funkar riktigt bra.

Jag kan starkt rekommendera boken om man gillar den där typen av böcker som har blivit vanlig i ungdomsbok genren. Postapokalyptiska äventyr där en stark kvinna har huvudrollen. Och precis som andra böcker i den här kategorin så är det första delen i en trilogi och den här första delen filmatiseras just nu med "Kick-Ass"-stjärnan Chloë Grace Moretz i huvudrollen som Cassie. En fyra av fem möjliga ger jag boken "Den Femte Vågen" i betyg.

Marianne Skoglund

2015-05-20

En av de vassare dystopierna på senare år.

Erica S

2014-02-17

Mycket bra och spännande bok

Madelene Helgesson

2013-10-21

Den här boken är splittrad för mig. Spännande, välskriven och med intressanta karaktärer och coola koncept. Å andra sidan agerar karaktärerna stundvis som idioter, berättelsen hoppar på ett sätt som sabbar flytet lite och romans tar onödigt stor plats och känns inte passande i situationen. Det blir snäppet över medioker för min del.

2013-10-12

Den här boken har synts på den ena bokbloggen efter den andra och det har varit helt skilda åsikter om den. Allt från lysande till.. ja, nästan usel. Jag funderade både länge och väl innan jag till slut bestämde mig för att ge den en chans. Jag är glad att jag gjorde det. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/10/den-femte-vagen-av-rick-yancey.html

Rebecka Angelin

2013-09-16

Seg i mellan varven men när de väl hände intressanta saker så blev den bra. Gillade Bens del mest och där gick de undan att läsa medans Cassie och de andra som dök upp var segare.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Jättebra bok

Lina R

2013-07-26

Nja, jag blev verkligen inte imponerad! En allt annat än originell story med ett rätt dåligt genomförande, jag fastnade inte direkt för någon av karaktärerna och tyckte mest att boken var seg. Jag hade förväntat mig mycket mer!

Maria Rudström

2013-06-06

Kommer säkert att bli en storsäljare. Väldigt bra. Håller med Justin Cronin när han skriver att författaren får problem när han försöker tillfredställa ungdomar och äldre läsare samtidigt. Om han hade struntat i att tänka målgrupp, triologi, film hade detta blivit lysande. Nu blev det bara himla bra.