Den femte årstiden

Kallentoft, Mons

| 2011

Det är tidigt i maj som den unga barnfamiljen på skogspromenad utanför Linköping hittar det svårt sargade liket. Det är otäckt välbevarat och spåren efter tortyr på kvinnokroppen är bara alltför tydliga. Kriminalinspektör Malin Fors tycker sig omedelbart se likheter med fallet Maria Murvall, den unga kvinna som hittades våldtagen och brutalt misshandlad i skogen för fl era år sedan och som sedan dess varit okontaktbar där hon sitter inspärrad på Vadstena sjukhus. Av en slump träffar Malin en psykolog från S:t Lars i Lund som berättar om ett liknande fall, och plötsligt tycks Maria bara vara en liten pusselbit i något mycket större. Men vad är det som är så fruktansvärt att det inte går att tala om?Malin, som länge varit besatt av att få veta vad som hände Maria, är fast besluten att ta reda på sanningen, oavsett vart det kan föra henne.Den femte årstiden är den femte delen i den kritikerhyllade...

2023-12-20

Det är ett tag sedan jag läste Kallentoft senast, och jag har varit kluven i omdömet tidigare. Den här är en av få deckare jag ångrar att jag läst. Bitvis hög spänning, men det är det enda positiva. I övrigt en utökad teknik med att väva in drömmar, tankar, syner och minnen från både levande, döda och stumma personer. Och, värst av allt, det utmynnar i en fruktansvärd skildring av ondskefull, sadistisk och dödande tortyr som till på köpet utspelar sig bland samhällets sk toppar. Inte läsvärt! Ingen mer Kallentoft för mig.

Elisabeth Svensson

2020-01-23

Bra deckare men språket i boken berör mig på fel sätt

Christina Nilsson

2018-06-16

Fastnade inte alls för denna på samma sätt som jag gillat de andra. Trots att den är lättläst fick jag tvinga mig att läsa klart den.

Linda Jansson

2017-07-21

Anneli Johansson

2015-06-22

En av Kallentofts sämsta. Tråkigt skriven, grym och vidrig men framförallt saknade boken spänning.

Elisabeth Karlberg

2014-06-10

Not my cup of tea!

Anna Lindgren

2013-09-06

Tråkigt att man vet vad som ska hända...

2013-07-10

Kallentoft uppfinner en femte årstid för att kunna skriva den femte delen om Malin Fors, en del som många trodde skulle vara den avslutande delen, men man kan ju skriva om elemtenen också. Jag har läst alla de fyra föregående i serien och generellt kan jag väl säga att det är ett evigt tjat om årstiden, något som känns repetitivt och faktiskt lite trist. När tre hela sidor sedan ägnas åt när Malin drömmer då blir jag bara less. Det ger mig absolut ingenting. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/07/den-femte-arstiden-av-mons-kallentoft.html

Sara Nilsson

2012-08-06

Bra! Som vanligt!

Petra Popper

2012-08-02

Inte alls lika spännande som de andra böckerna i serien. Slutet var förväntat sedan länge och fallet var inte särskilt realistiskt.

Kunde inte sluta läsa! Malin Fors, jag älskar henne, men ibland när det gäller hennes dotter Tove vill jag bara skaka om henne!! Läs!!

Lina <3

2012-07-10

Underbar bok. Spännande från början till slut. :)

Karin Jonsson

2012-06-23

Spännande kriminalgåta, äcklig skräckis, suggestivt med de avlidnas tankar, polisen Malin Fors skadade (?) psyke och personliga liv. De fyra årstidsböckerna fortsatte utan problem. Jag hoppas på fler.

Anchi L

2012-06-22

Ruskigt otäck bok som visar upp människan när den är som mest ond. Jag vet inte när jag senast, före i natt, drömde mardrömmar utifrån en bok jag läst.

Sara Palmquist

2012-06-11

Väldigt spännande bok som får betyget fyra av mig, detta trots det alltför hastiga slutet.

Carolina E

2012-06-10

Kriminalinspektör Malin Fors är tillbaka
och den här gången ställs hon
framför ondskans kanske renaste ansikte.

Två barn har oturen att springa på ett lik i skogen,
en kvinna som är svårt sargad,
misshandlad och mördad.
Det finns tidigt tydliga likheter
med fallet Maria Murvall,
som Malin Fors aldrig riktigt
har kunnat släppa.

I den här boken
får äntligen Maria Murvallfallet
ett visst mått av förklaring.

Jag har svårt för Mons Kallentoft.
Jag har svårt att huvudkaraktären är en kvinna,
en kvinna som jag inte alls kan identifiera mig med
och jag har svårt att det skrivs om
gynekologer, spiraler och barn av en man.
Jag vet inte varför, men det känns bara falsk,
han skriver om sådant han själv inte kan uppleva.

Och Malin Fors är nykter alkoholist nu,
tycka vad man vill om det,
och har hittat en man som verkar stå ut.
Som står ut med hennes besatthet,
hennes barnsliga drag och svängningar
och som dessutom vill ha barn med henne.
Säg vad finner man en sådan man?

Själva bokens handling
tar upp äkta ondska, inget snack om saken
och jag blir faktiskt stundtals illa berörd
och då har jag läst en hel del på temat.

Däremot känns upplösningen för simpel
och de dödas röster tar allt större plats i boken
och det språket som jag i de första böckerna faktiskt gillade
har bleknat bort, blivit vardag och jag kan inte längre beröras.

Nettan Läslus

2012-05-23

Bästa boken i serien.

Robert Johansson

2012-04-10

oj, vad man pendlar mellan fantastiskt och, "har mannen ingen redaktör"?
De långa sessionerna av vad de avlidna säger, tänker blir nästan outhärdliga.
Ändå vill jag vara generös, för mellan varven så ger han sina gestalter ett psykologiskt djup som gör att man häpnar. På ett enkelt sätt.

Lotta Lettenström

2012-04-02

Jag gillar verkligen kallentofts stil att skriva. Böckerna är lättlästa och spännande. Den här gången om trafficking och förnedring av kvinnor. Jag tycker också om Kallentofts polis Malin Fors som är en person som tvivlar på sig själv men har en inre glöd.

Kitty Cat

2012-03-09

Kallentofts böcker är väldigt speciella, råa på något vis och egentligen inget som borde falla mig i smaken men ändå blir jag fast. En bok som väcker tankar.

Ja Mons är tillbaka i sitt gamla sätt att skriva lite halvruggigt, jag vet att många tycker det är lite läskigt men jag gillar det.Hans förra bok Vårlik tyckte jag inte alls var bra,,men nu är han tillbaks i gamla gängor. Jag tar gärna en sjätte årstid med..

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har läst de tidigare böckerna i serien om Malin Fors (men på Bokbrus finns endast Vårlik recenserat). Jag har lite blandade känslor för Kallentofts böcker men sammantaget har dom väl inte helt fallit mig på läppen. Morden är, i alla böckerna, väldigt grafiskt beskrivna och Den femte årstiden är nog den som är mest grafisk och brutal. Övergrafiska beskrivningar av brutala handlingar är något som jag generellt inte uppskattar och här känns det endast som sensationslyssnad istället för att det bidrar till storyn.

I tidigare böcker har jag haft väldigt svårt för huvudkaraktären Malin Fors. I denna bok framstår hon som lite mer sympatisk och ödmjuk. Hon är inte lika barnsligt egoistisk vilket kanske beror på att hon i denna bok håller sig borta från spriten. I Den femte årstiden känns det verkligen som att det är Malin som berättar historien, det är Malins berättarröst jag hör och inte författarens vilket jag upplever som positivt.

I alla böcker i Fors-serien så får vi följa ett eller flera av mordoffrens tankar efter döden. Detta har jag väldigt svårt att förlika mig med och i bok nummer fem känns det nästan lite tjatigt.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

maggan bylund

2011-08-08

Mkt bra, tycker nog att det är den bästa hittills. Lyssnade på Torsten Wahlunds uppläsning, som är bra. Uppbyggd spänning hela tiden. Har väl bara lite svårt för Malin som hjältinna,
vadsom slog mig är likheten mellan detta skeende i hans bok, som är fiktiv, och detsom verkligen hände, på ungefär liknande sätt, där polischehen Göran Lindberg visade sig vara av samma skrot och korn, - en högt uppsatt person som alla såg upp till- kände mer och mer hur hela den historien byggts om till denna bok. Obehaglig- ja, och samtidigt händer dettta även i verkligheten.

Maria Johnson

2011-07-31

Välskriven, spännande, otäck och omöjlig att sluta läsa.

2011-07-18

Det här är den femte boken i serien om polisen Malin Fors, av Mons Kallentoft.

Jag har tyckt mycket om alla böckerna i serien. Men jag tycker nog att den här senaste (sista?) boken är den allra bästa.

Jag gillar sättet som Mons skriver på. Det är lite annorlunda skrivet än vad dom "vanliga" svenska kriminalromanerna är.

Och jag tycker mycket om karaktärerna och deras privatliv.

Handlingen i den här boken var mycket grym och våldsam. Men det har jag i och för sig absolut inte någonting emot.

Så jag kan rekommendera boken. Och också alla fem böckerna om poliserna i Linköping.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Lena L

2011-07-11

Det blev för mycket för mig. Alla detaljer, allt våld.

Maria Larsson

2011-07-06

Borde inte gå under kategorien "spänningsroman". Att läsa meningar som är tre ord korta är bara enerverande.

Rasmusmatte .

2011-07-02

Den absolut bästa Kallentoftdeckaren! Riktigt ruskig mellan varven

Som alltid välskriven och väldigt obehaglig.

Petra Hansson

2011-06-21

Handlar om mäns våld mot kvinnor och alla som väljer att inte se. Väldigt lång startsträcka, de sista 150 sidorna var dock riktiga bladvändare.

Jonna

2011-06-16

Helt okej bok. Men stör mig ganska mycket på beskrivningen av sexet i boken.