Den besynnerliga händelsen med hunden om natten

Haddon, Mark

| 2003

Mark Haddon är mest känd i sitt hemland England för att ha skrivit ett antal barnböcker och tv-serier för barn. I år utkommer hans första roman för en äldre publik. Den besynnerliga händelsen ? handlar om en pojke med Aspergers syndrom. Han kan alla världens länder och deras huvudstäder utantill, han kan dessutom alla primtal upp till 7057. Men det han inte förstår sig på är människor, och deras ibland tvetydiga känslor. Här berättar Christopher själv om hur han i sin idol Sherlock Holmes fotspår försöker ta reda på vem som har dödat grannfruns hund. Han har att brottas med inte bara sin egen oförståelse inför den kaotiska omvärlden utan också omvärldens oförmåga att förstå honom. Och i mordgåtan ligger lögner begravda som hotar omkullkasta hela hans tillvaro.

Filip T

2022-08-01

Kul och annorlunda bok. Spännande att verkligen leva sig in i en 15-åring med autism. Gillade också att det fanns små illustrationer, primtal till kapitel och sättet den var skriven på.
Rekommenderar till elever i åk: 5-7.

Klass 4C, Ryaskolan

2021-12-02

Intressant bok!
Rekommenderar den till elever i årkurs 5-6. Tar upp viktiga aspekter kring hur man ska vara som människa.

Martin Ljungqvist

2021-08-08

Jag gillade verkligen den här boken. Huvudpersonen är den 15-årig Christopher som gillar datorer och matematik. Berättelsen handlar om hur han försöker lösa mysteriet med grannens döda hund och därmed utmanar han sig själv i olika situationer. Han är influerad av detektiven Sherlock Holmes och är bra på att resonera logiskt. Titeln på boken är lånad från Sherlock Holmes. I sitt detektivarbete så försöker han bitvis förstå världen och människorna omkring sig - vilket ibland är en utmaning då han troligen har högfungerande autism, även om det aldrig nämns specifikt. Han gillar inte småprat eller otydliga saker, han gillar fakta, logik, sanning, listor och mönster. Hans stora mål är att skriva ett viktigt matteprov så att han kommer in på universitet. Han gillar logiska pussel. Ibland när han vill lugna sig själv i jobbiga situationer så räknar han andetag, räknar primtal, kvadrerar och kuberar siffror i huvudet. Det här är hans berättelse och kapitlen är numrerade med primtal; han gillar primtal för att de liknar livet. Ibland ser han likheter mellan omvärlden, logiska pussel och algoritmer och beskriver dessa i detalj. Att följa pojkens tillvaro i en komplicerad värld gör detta till en verkligt rörande historia som hänger med mig efter att den är slut. Rekommenderas! Det kan ju dock finnas en liten risk att den upprätthåller stereotypen att det ofta är folk med vissa personlighetsdrag som gillar matematik, men sådana historier måste kunna berättas och detta är en historia värd att berättas. Matematik kan såklart uppskattas av alla möjliga personer. Boken har fått beröm för att vara en god skildring av autism. Den ljudboksversion på engelska som jag lyssnade på var dramatiserad på ett bra sätt av Ben Tibber med flera, vilket höjde upplevelsen.

Erika E

2019-07-07

Älskade boken!

Det är alltid svårt att säga ifall en bok om en sjukdom eller viss läggning eller liknande är en genuin återspegling eller bara förfinade fördomar som formats till en trolig berättelse. Jag vill gärna tro att Haddon har erfarenhet av autismspektrat, så det är vad jag utgår ifrån när jag sätter mitt betyg. Om inte annat sprider han förståelsen och insikten i hur jag misstänker att en autistisk pojkes tankar kan gå. Det är fascinerande hur mycket information som den mänskliga hjärnan tar in, och boken tydliggör verkligen hur tacksam jag ska vara för att min hjärna sållar ordentligt.

Handlingen i boken är inte överdrivet spännande, men samtidigt handlar det om en enorm resa utanför the comfort zone för Christopher, huvudpersonen och tillika pojken med autism.

Ljudboken lästes in av en ung pojke som verkligen överraskade i hur bra han var. Jag var nära att stänga av i början när jag hörde att det var ett barn som läste in boken men bestämde mig för att ge den en chans ändå. Och det är jag glad att jag gjorde! Däremot lät han väldigt ung, max 12 år kanske, och huvudpersonen presenterade sig väl som några månader över 15? Rösten passade inte en 15-åring men om man struntade i det faktumet så var ljudboken riktigt bra.

Jocke Arnell

2017-07-20

En underbar historia som ger ett unikt perspektiv från en person med aspebergers syndrom. Spännande, varm, intressant, roligt och den känna realistisk.

Zack Simone

2016-11-20

Bygger på "tokigheter" uppkomna av konkret tänkande. Lite väl småskaligt.

Emily Ann Garnheim

2014-08-24

Kamali 

2014-07-21

Besynnerlig, förunderlig, tragisk och alldeles fantastiskt rolig. Alla ska läsa!

Ida Holmén

2014-03-27

Enkelt skriven, men inte mindre läsvärd för det. Intressant perspektiv och överhängande sorglig samtidigt som det är en väldigt rolig bok.

Karin Löfstrand

2014-03-12

140307: Strålande som ljudbok! En 15-årig autistisk pojke berättar sin berättelse om hur han går till botten med ett mord på grannens hund. Fullständigt strålande beskrivning av hur det är att ha detta handikapp och vilka oerhörda krav det ställer på deras omgivning. Lite långa sidospår drar ner betydet från en femma.

Therese Åström

2013-07-10

Både lite rolig och lite sorglig och sen lite rolig igen. Det mest intressanta är väl egentligen att det verkligen känns som att man är inne i huvudet på någon med autism, utifrån det jag upplevt av personer jag träffat med autistiska drag.

Therese Åström

2013-07-10

Marianne Strandberg

2013-03-01

4+ Rolig o sorglig. Intressant om autism. (Om det stämmer...)

Gunnel Lindström

2012-12-06

En lärorik och helt underbar bok om autism.

2012-11-14

En berättelse skildrad ur en autistisk pojkes värld. Känslosam och lärorik. Halva boken är riktigt bra men sedan tappar den i attraktionskraft. Även själva poängen med boken - att den är skriven med den autistiska pojkens enkla språk gör att den blir lite "tjatig" efter ett tag. Klart läsvärd men ändå en besvikelse för min del då jag hade förväntat mig så mycket mer efter alla rekomendationer.

Helena S

2012-09-26

Otroligt bra skriven historia om en autistisk pojke, fascinerande nog i första person. Det känns verkligen som att man får en inblick i hur den autistiska hjärnan fungerar. Den är charmig, den berör. Den innehåller ekvationer och bilder på utomjordingar. Underbar. Vill även tipsa om Jacobs Värld av Jodi Picoult som också är en riktigt bra bok som behandlar autism.

Anna

2012-09-09

Otroligt bra skriven om autism.
Denna borde vara obligatorisk att läsa innan man arbetar med barn som har olika typer av autism. Hade kunnat undvika en hel del situationer om jag läst denna innan.

Ethel Åslund

2012-08-04

Annorlunda perspektiv, intressant att försöka förstå ett annorlunda men fullt logiskt sätt att se på världen. Själva historien...ja den kändes inte riktigt genomtänkt. Första halvan kändes spännande, andra halvan...njae, det flöt liksom bara på, det hände en massa och jag tappade intresset

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Christopher är femton år och autistisk. Han måste ha ordning och reda, var sak på sin plats och gillar tidtabeller och kartor. Han kan räkna upp alla länder i världen eller alla primtal till 7057. Logiska resonemang är inget problem för honom och han är superduktig matematiker. Men han kan omöjligt förstå andra människors känslor. När grannens hund blir dödad bestämmer sig C för att, likt Sherlock Holmes metoder, lösa mordgåtan. Historien blir dock långt mer komplicerad än vad han från början trott.

En besynnerlig bok där man få möta världen genom Christoffers ögon. Man får se och förstå hans fascination för logiska matematiskt tänkande men också skräck inför situationer han inte kan bemästra, såsom folksamlingar och svårighet med att förstå bildspråk.

Läsvärd p.g.a. det ovanligaförfattarpespektivet. Inget Wow men mycket Hmmm...

Cecilia Winberg

2012-05-24

Lärorik

Jess .

2012-04-03

Underbar!

Alva Ordnörden

2012-03-30

Christopher är 15 år och autist, han har alltid haft svårt för främlingar, andra människor och att någon rör vid honom. Om han inte får som han vill så sätter han sig ner och gör "jämmer" eller slår till det som är närmast. Han är otroligt duktig på matte och kan alla primtal upp till 7057, allt annat som är logiskt förstår han sig också på, men ironi, känslor och närkontakt med människor är desto svårare. Inte ens hans föräldrar får krama honom eller komma för nära. När Chrisopher hittar grannfruns hund död, ihjälhuggen, belutar han sig för att ta reda på vem som gjorde det med hjälp av Sherlock Holmes detektivmetoder. Ingenting blir sig likt efter det beslutet...

Den här boken är otroligt bra, men den är även hemsk och sorglig. Det kan verkligen inte vara lätt att vara autist eller vara förälder eller vän till någon som är det, boken är en riktig tankeställare och jag satt länge och klurade på den. Det tog lång tid för mig att läsa den även om jag oftast läser ut en bok väldigt snabbt, så det är ingen lättläst och mysig bok, så jag rekommenderar den till äldre läsare som orkar sitta still och verkligen läsa, för annars så tror jag att det är svårt att förstå om man inte anstränger sig tillräckligt. Så jag rekommenderar den om man har tid. :)

Ulrica Landqvist

2012-03-05

En rolig historia ur ett annorlunda perspektiv. Boken är lättläst och jag ville inte lägga den ifrån mig!

Paul Karlsson

2011-10-07

Mycket intressant deckare utifrån en autistisk pojkes perspektiv. Han finner en pudel spetsade med en hötjuga och börjar maniskt att undersöka mordet likt de deckare han läser. Boken är skriven ur hans skeva synvinkel på verkligheten. Hans pappa som han bor ensam med blir orolig och vill sätta stopp för hans specialintressen innan han råkar illa ut. Men han ger inte sig och tar upp jakten på hundens mördare. Intressant skildring av hur man kan se på världen olika ur denna pojkes perspektiv. Det beskrivs så bra att man nästan kan tro att författaren är autistisk vilken han så vitt jag vet inte är. Kan stark rekommenderas!

Smashie

2011-08-28

Hade jag läst denna före jag läst "the selected works of T.S. Spivet" (R Larsen) hade jag nog tyckt om den mer än vad jag nu gör. Nåväl!

Carola Abrahamsson

2011-08-28

En annorlunda bok, man kan inte låta bli att tycka om Christopher. Hans sätt att vara och tänka är så direkt på något vis.

Emma Hortlund

2011-08-25

15-årige Christopher har Asperger. När grannens hund blir mördad bestämmer han sig för att ta reda på vem som är mördaren, och på inrådan av sin lärare skriver han samtidigt en bok om mysteriet.

Boken är enkelt skriven, med tydliga beskrivningar av vad som händer, utan att urskilja vad som är viktigt och vad som inte är det. Antagligen för att efterlikna hur det kan vara i huvudet på någon med Aspererg. Till en början gillar jag det speciella språket, men jag tröttnar efter ett tag. Jag är nog mer förtjust i böcker med ett mer målande och flytande språk.

Under sin jakt på grannhundens mördare får Christopher reda på mycket mer än så. Boken är både rolig och tragisk.

Marc Moore

2011-08-13

"I rymden finns inga känslor" har ju snott Christophers personlighet rakt av.

Jenny Li

2011-06-25

Den här boken hade rekommenderats mig från höger och vänster, så jag hade verkligen förväntat mig en stark läsupplevelse här. Kanske var det förväntan i sig som utgjorde grunden för besvikelsen - det är en skickligt gestaltad berättelse, som ur en autistisk pojkes perspektiv egentligen minst lika mycket skildrar hans föräldrars situation. Sättet att skildra får egentligen en högre poäng från mig, det är berättelsen i sig som känns alltför konstruerad för att jag ska "köpa" den. Särskilt händelsen med hunden.

Susanna Almgren

2011-06-12

Man bara älskar Christofer, som är både så vansinnigt klok och logisk och samtidig så sårbar och ensam. Mycket gripande och man känner så med hela den lilla familjen. Denna bok kommer jag aldrig att glömma.

Tina Stammel

2011-02-15

Väldigt bra bok. Den är annorlunda skriven, därför blir den trovärdig om autistiske Christopher. Smådetaljer som att 4 röda bilar enligt honom betyder en Bra Dag och att brunt och gult är dåliga färger gör att boken blir rolig och intressant. Måste läsas!

Maria Rosenqvist

2011-01-21

Helt underbar bok skriven ur pojkens perspektiv och som om det vore han själv som skrivit den! Mycket fängslande!

Mylar .

2011-01-13

Insiktsfull och därmed intressant bok. Dess brister ligger i enkelheten, men de kan förklaras med att den är skriven ur pojkens perspektiv. Pojken som ser logiskt och enkelt på allting. Det blir roligt och hjärnaktiverande att läsa.

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Underbart varm, rolig, generös och ärlig. Läs, och läs om.

Lina Johansson

2010-06-21

Väldigt intressant bok som var svår att lägga ifrån sig.

kristina johansson

2010-06-21

Så härlig bok!!! Fantastiskt skrivet med en inblicki hur det är att vara autistisk. Rekommenderas starkt!

Fredrik Ågren

2010-04-27

Rolig lättläst engelska.

Mikaela86

2010-03-06

En bok som är väldigt, väldigt lätt att älska! Christopher Boone blir helt plötsligt en kille alla vill ha runt sig! Fint skrivet och underbar att följa samtidigt som man får en inblick i den viktiga sjukdomen autism!

2010-02-19

Hur är det att vara autistisk, att absolut inte kunna ta in andra människor och deras känslor? Hur är det att vara förälder till en så störd person? Denna kortroman försöker beskriva det för oss. Otroligt bra och annorlunda.

Anita Lundgren

2010-02-06

Helt underbar! Den lånades friskt på kontoret när jag jobbade i London och alla gillade den

Annorlunda, vacker och helt enkelt underbar!

Ullis N

2010-01-05

Wow. Jag är fortfarande mållös över denna fantastiska bok.

Astrid Broqvist

2009-12-08

Måste bara kommentera att det där omslaget är det fulaste jag sett i hela mitt liv. Det är så gräsligt fult!
Innehållet i boken är däremot motsatsen. Mycket trevlig bok. Älskar de små bilderna överallt.

Eva E

2009-11-12

En liten pärla där vi få följa en autistisk pojkes tankar kring en händelse i grann huset. Mycket läsvärd.

Josefine Larsson

2009-11-12

Väldigt annorlunda, skön bok, lättläst och rolig

Emma Utter

2009-11-09

En underbar liten historia om den unge autistiske tonåringen Christopher. Vi får följa med in i hans uppfattning av världen där livet ter sig både enkelt och väldigt väldigt komplicerat. Den är ömsom rolig och absurd samtidigt som det blir väldigt sorgligt när man hamnar mitt i hans kaotiska vardag med föräldrarnas gräl, skuld och svårigheter med att ta hand om honom på ett bra sätt. Som litterär roman är den väl inte helt strålande men historien är klart läsvärd!

Magnus Bergström

2009-11-06

Som skönlitteratur är boken inte mer än OK, men ur ett socialt perspektiv (kanske framför allt för oss lärare eller andra skolelever) så är det en otroligt nyttig insyn i hur personer med Aspergers ka...n tänka och agera i olika situationer. Särskilt för oss språklärare så är det spännande att se huvudkaraktären Christophers funderingar kring språket och hur han förstår (eller inte förstår) det.

Malin Tillmar

2009-10-20

Fantastisk bok skriven med kärlek, innerlighet och djup insikt. Man får en glimt av en annan värld och verklighet. Rekommenderas varmt!

Madelene Müller

2009-09-14

Fick läsa denna bok på engelska kursen som jag gick handlar om en autistisk pojke som beskriver med egna ord hur han upplever saker och ting och att han blivit anklagad för att ha mördat en hund.