Delhis vackraste händer

Bergstrand, Mikael

| 2011

I Delhis vackraste händer skildrar Mikael Bergstrand med en stor portion humor en svensk medelålders mans möte med det myllrande och annorlunda livet i Indien. Och hans möte med den oväntade kärleken där han minst anade att den fanns. När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia som lämnade honom för åtta år, fyra månader och tre dagar sedan. Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen. Sina vuxna barn träffar han bara sporadiskt och nu lär det dröja ett tag till eftersom de ska på semester till Thailand med sin mamma och hennes nye man. När ett tröstlöst vinterregn vräker ner över Malmö och Göran Borg är på väg till jobbet på informationsföretaget som gör gatukontorets hemsida undrar han om livet kan bli mycket värre. Det kan det. Man kan till exempel få sparken, luras iväg på en charterresa...

Jan Banan

2021-03-15

Mycket bra!

Mimmi Leander

2020-03-28

Mysig bok med charmiga karaktärer

2016-08-27

Den här boken fick jag av en snäll kollega sommaren 2013, efter att hon ställt den, för mig, något kryptiska frågan "Läser du?" Jag hade ju sett den på många, många bloggar, men aldrig riktigt funderat på om jag skulle läsa eller ej. Men vem är jag att tacka nej när jag erbjuds en bok? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/08/delhis-vackraste-hander-av-mikael.html

Kerstin Wedin

2015-11-29

Det märks att Mikael Bergstrand har bott i Indien i flera år. Utan den inblicken hade han inte kunnat skriva denna fantastiska bok.

Vera Pärli

2015-08-13

En intressant bok om en man som åker till indien för att finna sig själv efter turbulent arbetsplats i Malmö.både rolig och tänkvärd.

Teresia Kjellgren

2015-07-20

Små mysig och rolig bok om medelålders svensk man som mer eller mindre frivilligt hamnar i Indien och blir kvar.... Läs den!!

Lena Knutsson

2015-07-12

En härlig feelgoodbok!

Lotta Lettenström

2015-05-29

Kul om medelålderskris men inte så bra som en man som heter Ove. Jag blev ändå till sist fängslad av livet i Indien och känner att jag vill läsa mer av denne författare.

Lotta Karlsson

2014-12-12

En fin saga med mycket kärlek och Curry.

Jenny Wikander

2014-10-02

En härlig bok som man mår bra av. Det märks att Mikael Bergstrand vet vad han skriver om! I början tycker jag att Göran är lite sorglig, lite irriterande, men efterhand börjat jag tycka mer och mer om honom när han väl anlänt till Indien och man tycker omedelbart om Yogendra! Ska absolut läsa hans andra bok.

Ma Coon

2014-06-29

Varm, rolig och underhållande!

Varm och rolig.

Eva-Marie Nilsson

2014-02-22

Böcker som utspelar sig i Indien ska ånga av värme och krydddoft. Det gör denna. Dock inte lika mycket som Shantaram. Jag gillar humorn i den.

Johanna D.A.

2014-02-15

En riktig "måbrabok"! :o)

Ingrid Selnes

2014-01-07

Utmärkt läsning när jag behövde lättsam underhållning. Välskrivet, skrattframkallande och lite livsvisdom med stark indisk kryddoft.

Karin Löfstrand

2013-12-02

131128: Lite platt och inte alls så "mysig" som utlovats.

O

Olga Stellmach

2013-10-17

Framkallar en massa tankar och känslor. Man får tänka om om ens livsåskådning. Och så läses den lätt men inta utan spänniing.

Anne Liljeroth

2013-10-14

Har man varit i Indien så älskar man den här boken.

Malin Sundman

2013-09-26

Den är söt och lättläst. Man blir glad och vill läsa mer och helst åka till.Indien på stående fot. En fyra om än något svag.

Ulla Englund

2013-09-09

Trevlig om än lite naiv historia om medelåldersman som har stannat upp i livet tills han kommer till Indien. Bra sällskap medan jag cyklar, stryker eller gör annat som inte tar hela mig i anspråk.

Merja A

2013-08-07

En lättläst må-bra-roman som överaskade mig positivt.
Kommer sakna Göran, Yogi och hans mamma!

Charlotta Simonson

2013-08-06

En vackert skriven bok. En riktigt må bra bok där man får följa Göran och hans "äventyr"

Ullis N

2013-08-05

Ni vet de där klämkäcka otroligt positiva människorna som får en att verka som en obotlig pessimist. En sådan karaktär finns i denna bok, men oj med vilken charm.
En riktig fellgood bok. Den kommer nog inte att lämna några spår men för stunden gav den såväl värme, som djup och humor.

Ulla G

2013-08-03

En sån där bok där man får vara med på en annan plats på jorden. Studiebesök i romanformat. Det gillar jag. En svensk snubbe och hans indiske polare gör Delhi levande för mig.

Camilla Eriksson

2013-08-01

En riktig feelgood bok som rekommenderas starkt om man gillar lättsam läsning med ett djup som finns där precis under ytan.

Linda Dahlhöjd

2013-07-17

En bok som började som en tvåa, men växte och avslutade som en stark trea. Mycket humor och värme. En bok man blir glad av. En stor del av boken utspelar sig i Indien dit huvudpersonen, den frånskilde Göran Borg, beger sig under obestämd tid. Välskriven! :-)

Maria Vestberg

2013-07-08

Egentligen en trea, men den får en extra stjärna för att den roade mig så.

2013-06-24

En riktigt härlig feel good-bok!

Charmig, rolig, rörande, gripande, mysig, varm, och lättläst!

Rekommenderas verkligen!

Irene Malmeling

2013-04-25

Lite seg i början för att sedan bli mer och mer myspysig.

marlenes. nu

2013-03-23

Underbar Karma bok om en svensk trist kille som möter kärlek och vänner i Indien

marlenes. nu

2013-03-23

Å

Åsa Eklöf

2013-01-28

Underhållande och riktigt bra.

Carina B

2013-01-20

Lättläst bok som gav ett leende på läpparna i slutet. Fin och varm berättelse om Indien och relationen mellan huvudpersonen och Yogi. Även kul med beskrivning av mina gamla hemkvarter i Malmö! Dock inte särskilt djup och kändes rätt förutsägbar..Men får klart godkänt som "mellanbok" och ger en del underhållning..

Marianne Strandberg

2012-12-31

Första gången jag läser om platespotting i en roman. (världens mest meningslösa fritidssysselsättning) Varm bok m humor.

2012-11-26

Detta var inte alls vad jag tänkt mig, bara så mycket bättre. Humor, varmt och tänkvärt.

Aida Beganovic

2012-10-26

En bra och intressant bok. Lite förutsegbar men bra. Jag tycker om sättet den är skriven på.

Gunilla Jönsson

2012-10-18

Kul och läsvärd.

Marita Ryen

2012-09-11

En härlig bok som både är rolig och tänkvärd. Mycket bra uppläsare.

Anki Lektorp

2012-09-05

Trevlig och smårolig berättelse. Tror man gillar boken ännu mer om man varit i Indien, hög igenkänningsfaktor. Klart läsvärd, eller lyssnavärd (gillade uppläsaren)

Ciccis bokblogg

2012-05-17

En härlig bok med en fantastiskt bra uppläsare: Björn Granath!

Helena Rasmusson

2012-04-13

En trevlig välskriven roman om hur livet ibland tar oväntade vändningar. Göran lyckas skaka av sig sina inre demoner och starta ett nytt liv! Det bästa med boken är nog ändå Görans indiske vän Yogi och hans underbara sätt att uttrycka sig! En stark 3:a med !

Marianne Bergkvist

2012-04-02

Helt underbar ljudbok med min nya favoritinläsare: Björn Granath.

Anitha Ronnersjö

2012-01-11

Jag har lyssnat på ”Dehlis vackraste händer” av Mikael Bergstrand
Göran Borg är en trött skild medelålders man som på jobbet surfar på en blogg för fotbollsnördar och jämt tänker på sin exfru Mia som lämnade honom för åtta år, fyra månader och tre dagar sedan. Barnen träffar han sällan och håret försvinner i hårfästet och omfånget bara växer runt magen.
Han blir en dag inkallad till chefen och får välja ett avgångsvederlag och i samma veva övertalas Göran av en kompis att åka med till Indien. Där kan ju inte så mycket hända eller? Nej då förutom att man kan få akut turistdiarré och lämnas ensam att dö på ett sjabbigt hotellrum i Jaipur, få en vän i Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad och i sina allra bästa och mest underbara år om han får säga det själv, möta kärleken i en gift kvinna och mycket annat.
Med Goran får vi följa med i en färgsprakande och doftande resa i indien, en resa som skapar en önskan om att få resa dit och det inte bara via boken.

Ett bok att läsa eller lyssna på i det allra mörkaste, kallaste vintermörkret

Annelie S

2011-12-05

Ok, jag erkänner, är svag för böcker med handling som utspelas i Indien... Och egentligen borde jag blivit avskräckt på en gång när jag hörde att denna bok jämförs med "hundraårigen", men jag började läsa ändå som tur var. Tur var väl det ! Hur kan man jämföra med den överhypade hundraåringen, (som är någon slags svensk variant av filmen "Forrest Gump" enligt mig) det fattar jag inte. Den här boken är så mycket bättre !!!! Jag längtar till Dehli när jag läser, känner med Mr Gora när han inte står på topp, känner att jag skulle vilja bli vän med Yogi och helt plötsligt vill jag fixa till mina händer , om inte på Preetis salong så blir det väl hemma hos mig själv, men sedan har jag oxå vackra händer ! En må bra bok .

Elin Rickmarker

2011-11-28

Jämförs med Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Blev därför lite besviken. Men den var lite smårolig. Läsvärd!

Gun Petersson

2011-10-29

Underhållande. Kände igen stämningar från Delhi och Malmö.

Lotta Strandberg

2011-10-07

Handlar om Göran Borg och hans oplanerat långa vistelse i INden, förälskelsen i Preeti, bästa vännen Yoogi och dennes mamma. Blir nte rktigt klok på meningen med boken, ska en vara rolig? Beskrivning av barnarbete? Kommer inte in i den och vill bara läsa klart för att jag inte kan lämna en bok halvläst.

Kristina Simar

2011-09-05

Det tog ett tag innan jag kom in i denna berättelse. Jag som sagt svårt att koncentrera mig på böcker med humoristiska inslag. Jag läser hellre böcker med mycket dramatik. Men sedan lossnade det och jag blev väldigt förtjust i författarens gestaltningar av karaktärer och miljöer, det kändes som om jag själv var i Indien och följde med Göran på sina äventyr. Boken var välskriven och hade ett fängslande språk. Tillslut sträckläste jag de sista 100 sidorna och kände en stor saknad när boken tog slut. Det är inte ofta jag brukar ändra uppfattning om en bok när jag börjat läsa den, men den här romanen lyfte sig hela tiden.