Decembergatans hungriga andar

Lidbo, Ulrika

| 2009

VINNARE AV SLANGBELLAN! Jag vet att jag inte bor i en grotta och det är krig och jag blir våldtagen av soldater och det kryper flugor som lägger ägg i öppna sår på min arm, men det är ändå orättvist. Så jävla orättvist. Varför har jag fått all skit? På nätterna ligger Jenny och grubblar. Varför blir hon alltid vald som tredje sist på gympan och varför vill alla killar bara hångla med kompisen Charlie? Varför är hon ett fetto som hatar sitt meningslösa liv? Men Jenny har en plan. Hon ska bli smal. När hon börjar åttan i augusti ska alla få se. Hon kan inte misslyckas om hon följer sitt superschema. Man kan ju inte bli fet om man äter noll procent fett Jenny finner en bundsförvant i Betty. Smala, snygga, världsvana Betty. De träffas hemma i Bettys kök och har matorgier. Glass, smör, Ballerinakex, västerbottenost, djupfrysta pajer. De dukar upp och vräker i sig. Sen kräks de upp allting....

Sanna Axelsson

2014-07-30

Jag tycker det är en bra bok som behandlar ett viktigt ämne. Det är svårt att toppa Laurie Halse Andersens Wintergirls (läsläsläs!!), men de får 3,5 av mig. 4 eftersom det ej går att ge halva stjärnor ;)

Alva Ordnörden

2012-11-27

Den här boken är så himla hemsk och sorglig och jobbig och alla synonymer till det! Man vet inte om man ska gråta, svära eller skrika. Att riva boken i tusentals små bitar är inte ett alternativ, för boken är viktig. Så himla viktig. Ett stort bevis på hur sjukt samhället faktiskt är.

Denna bok tycker jag var bra och den handlar om ätstörningar i de ungas värld.
Denna bok får en 3a av mig =)

Ellinor Stråhed

2010-04-14

En sorglig och alltför välbekant historia, tyvärr med ett halvkasst språk och en till största delen irriterande huvudperson.

Mel Stor

2010-01-04

Till en början tyckte jag verkligen inte om den här boken. Tråkig och seg. Men efter Jennys tågresa så blev den mycket mer intressant, och mot slutet grät jag faktiskt.
Det är en fängslande historia om en ung flicka med anorexia. Lite för ung, tycker jag. Det hade varit med trovädigt om hon vore 15-16. 14 är NÄSTAN för ungt, men funkar. Intressanta karaktärer, målande beskrivningar och allt känns verkligt, som om det skulle kunna hända i grannhuset. Dock kommer jag inte ihåg så mycket. Slutet, till exempel, har jag totalt glömt.

LITE SPOILER, KANSKE:
Charlie hade gärna fått kämpa lite mer för deras vänskap, om den nu är så djup som den verkar..

Anna Hallqvist

2009-10-12

En debutroman som heter duga! Stark, trovärdig och full av känslor.
En bok om krav, krav från samhället, från föräldrar och framförallt om egna krav.
En bok om anorexi och ätstörningar. En bok om kontroll.
Jenny är 14 år och lever i ett okej hus i ett okej samhälle i en okej familj. Trygga förhållanden, skola och vänner.
Men hon blir vald tredje sist på gympan och hon får aldrig hångla, vilket får henne att se sig själv som ett fetto.
Så hon skapar ett "Superschema" och ska bli smal till skolan börjar till hösten om hon bara följer det. Och sedan rasar det på. Med en målmedvetenhet som heter duga, och kontroll alltför stor för denna unga tjej går det utför, fort.
Jag kan känna Jennys makt när hon har kontrollen och maktlöshet när hon tappar den. Det är skickligt skrivet.
Att hon lyckas lura de vuxna runt sig är inte ovanligt, jag förstår precis hur hon gör det.

Hannqh

2009-08-15

En i grunden rätt bra bok. Men den känns oavslutad på något sätt?

Cyd Vicious

2009-05-23

Tvingade mig själv att läsa lite ur den i går men... fy vad tråkig den är. Bryr mig inte alls om huvudpersonen, vill bara att hon ska halka i sina egna spyor och slå huvudet i toalettstolen. (Ja, jag har vaknat på fel sida) Kommer nog inte läsa färdig denna... Seg och jag kan inte, hur gärna jag än vill tycka om... minns inte ens vad tjejen heter, Jenny tror jag att hon heter, tycker hur som helst inte alls om henne.