De underkända

De underkända är den femte boken i Michael Hjorth och Hans Rosenfeldts populära serie om kriminalpsykologen Sebastian Bergman. Precis som i de tidigare böckerna i serien bjuder författarna på en riktigt intressant och spännande historia! En känd dokusåpadeltagare hittas mördad i en övergiven skola, skjuten i huvudet med bultpistol. Han sitter på en stol i ett klassrum, bunden, med ansiktet vänt in mot hörnet och en dumstrut på huvudet. Ett flersidigt frågeformulär sitter fastnitat på ryggen med häftpistol. Testet har med allmänbildning att göra och den mördade har uppenbarligen inte klarat kraven. Det första offret följs av flera, alla samma sorts mediala kändisar, och Riksmord kopplas in. De famlar efter bevis men Sebastian Bergman hittar spår i anonyma insändare i tidningar och chattar. Skribenten raljerar mot bristen på allmänbildning hos den nya generationens förebilder, men uppehåller...

Bra serie!👌🏻

Terese Johansson

2020-05-20

Jag gillar böckerna i serien men i denna bok blir jag så extremt irriterad på Vanja och hennes beteende. Självisk och barnslig och alltid sur.

Sen gillar jag inte heller det som håller på att hända med Billy, hans begär. Han verkar så snäll och trevlig och förtjänar inte alls det. Det vore bättre om det var Vanja det hände eftersom hon redan är så osympatisk.

I övrigt gillar jag böckerna och de är lätta att läsa och hänga med i utan att vara simpla. Gillar dessutom dessa cliffhangers som är i slutet av böckerna. Jag vet att många inte gillar dem men jag tycker att det är lite kul.

2020-02-05

Den bästa i serien. Stark 3:a

Marina Pedersen

2016-10-16

Kanon

Jessica S

2016-08-16

Men så konstruerat, överdrivet och osnyggt. Knappt läsbart.

My.loved.books

2016-08-04

En Otroligt Spännande och välskriven bok!

Marita Ryen

2016-06-17

Bok nr 5 i serien om Sebastian Bergman. Spännande och bra.

Karin Granander

2016-06-04

Bra deckare. Gillar deras böcker, blir sällan besviken på dem.

elinore järlehag

2016-03-31

Bättre än den förra boken. Hände mer spännande saker! Men jag gissade mig till mördaren, så det var trist. Gillar dock cliffhangern på slutet!

Lena L

2016-03-06

Inte lika bra som de tidigare böckerna.

Jessica Appelqvist

2016-02-23

Spännande och fängslande till sista sidan. Jag vill ha nästa nu!

Marianne Strandberg

2016-02-01

Nästa bok bör komma SNART, med en sådan cliffhanger på slutet...

2016-01-31

Inte alls lika spännande som föregångarna och det känns som att det blir för spretigt med alla huvudkaraktärer och deras privatliv. Som dessutom känns ganska enkelspåriga, i typ fem böcker har de haft nästan samma problem hela tiden.

Jag ger den bara en 3:a pga de onödigt många och långa avsnitten gällande karaktärernas kärlek, sex och relationer. Vill jag ha sånt så läser jag en kärleksroman. Jag stör mig på Sebastian Bergman och på hur han beskrivs få kvinnor i säng på löpande band. Otroligt och orealistiskt. Annars hade boken fått en 4, den är spännande i alla fall.

Lotta Strandberg

2016-01-19

En av de bättre böckerna i den här serien, spännandepå riktigt. Bra twist men otäck i slutet, blir ju en fortsättning förstår man! Bra.

Anna Johansson

2015-12-31

Denna femte boken som Sebastian Bergman och hans kollegor är den bästa i serien (hittills). Blev positivt överraskad att den faktiskt var så spännande som den var. Ser fram emot den sjätte boken i serien.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Det här är Hjort Rosenfeldts femte bok i kriminalserien om Sebastian Bergman och hans kollegor ifrån Riksmord. Det här är i mitt tycke den bästa boken i serien.

Mördaren får namnet "Dokusåpamördaren" efter att en känd dokusåpadeltagare hittas mördad, skjuten med en bultpistol. Han sitter i ett hörn, bunden på en stol, i ett klassrum och har en dumstrut på huvudet. Med häftpistol sitter ett frågeformulär som klart och tydligt visar att mannen fått underkänt på frågorna mördaren har ställt. Det här är bara början, snart följer många fler underkända personer.

Vanja och Sebastian har ett ansträngt förhållande till varandra efter att Sebastian i förra boken avslöjade att han var hennes far. Den nygifta polisen Billy har problem, något som Sebastian är medveten om och gör allt för att hjälpa honom ur.

Jag är van vid att hata Sebastian, eftersom han ser sig som en stor charmör och hoppar i säng med alla han ser, dessutom har han en attityd som gör att man retar sig på honom. Men i den här boken är han mer lågmäld och försöker hålla tillbaka sina känslor. Självklart retar han ändå upp de andra i mordkommissionens arbetsgrupp och riskerar på så sätt sitt arbete.

Cliffhangern i slutet på den här boken får mig nästan att skrika av frustration. Jag vill läsa nästa bok NU!

Språkmässigt är det ett rent nöje att läsa de här böckerna, välgjorda, bra personporträtt och härliga miljöskildringar. Rekommenderar varmt både den här boken och samtliga tidigare böcker i serien.

2015-12-19

Spännande och man vill hela tiden veta hur det ska gå. Ser fram emot nästa bok i serien.

Johan CB

2015-12-03

Jenny Wikander

2015-12-03

Duon Rosenfeldt/Hjort har gjort det igen! Skrivit en bok som fångar en i kapitel 1 och sen inte släpper greppet förrän absolut sista raden!!!

Björn Math

2015-11-22

Bättre kan ni.

Jag väljer alltid att lyssna på dessa böcker på grund av den helt fantastiska uppläsaren Niklas Ek. Han passar verkligen för denna bokserie. Jag gillar denna serie om Sebastian Bergman, storyn var okey, men den var lite väl långrandig. Dock ganska spännande emellanåt och sedan är det roligt att följa personerna och deras privatliv, vilket denna bok hade mycket fokus på. Sebastian har en förmåga att krångla till allt för sig, och man undrar helt klart hur det ska gå. Självklart vill jag lyssna på nästa bok också, även om det inte var den bästa i serien.

eva lundgren

2015-10-28

Förutsägbar och trist, utan tvekan den sämsta i serien

2015-10-28

Mycket bra! Rosenfeldt/Hjorth håller stilen, denna är lika bra som tidigare i serien. Intrigen utvecklas hela tiden till en spännande avslutning med en riktig cliffhanger, garanti för en fortsättning på serien. Språk och dialog förstklassig.

Gillade den här.

2015-10-26

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är den femte boken i serien om Sebastian Bergman och dom andra i teamet i Riksmord. Jag har läst dom fyra tidigare, och tyckt mycket om dom alla. Här är länkar till mina recensioner av böckerna, i den ordning dom har kommit ut: ?Det fördolda?, ?Lärjungen?, ?Fjällgraven?, och ?Den stumma flickan?.

Den här femte och nyaste boken, ?De underkända?, var precis lika bra som dom tidigare fyra. Jag älskar verkligen personerna i teamet Riksmord. Både Sebastian, Torkel, Billy, Ursula, och Vanja. Och jag hoppas att få följa dom alla i många böcker framöver. Som i tidigare böcker, så avslutas boken med en cliffhanger, så nu längtar jag ju redan efter nästa bok.

Och som vanligt så var det även i den här boken en intressant story, en seriemördare som fokuserar på fördumningen bland kändisar, och i media.

Rekommenderar absolut boken, precis som författarnas tidigare böcker.