De två odjuren

Holmerin, Elin

| 2011

Det är sent trettiotal och det pågår ett krig. Ett inbördeskrig. En kamp mellan ett jag och ett annat. Edwin Svarthamn slits mellan människolivet och drakblodets vilja. Och mellan två kvinnor.De två odjuren är Elin Holmerins andra bok. Här kliver mytologiska varelser in i 1930-talets Sverige. Många trådar vävs samman till en unik berättelse om ensamhet, längtan, makt och kärlek. För vad är egentligen kärlek?

Eva Holmquist

2012-07-19

De två odjuren är en fantasy som utspelar sig i Sverige på trettiotalet och gillar du fantasy med starka karaktärer så får du inte missa den. Karaktärerna är väldigt väl gestaltade och efter första delen (boken är uppdelad i sex delar) så tar berättelsen fart på ett sätt som gör att jag läser ut den på kort tid.

Gestaltningen och karaktärerna är är väldigt starka. De viktigaste är beskrivna på ett sätt som gör att du förstår hur de blivit som de blivit och att de agerar som de gör. Mina favoritpersoner är kvinnorna i berättelsen. Det är dem jag mest identifierar mig med och ärligt talat dem jag röstar på. Det innebär inte att Edwin och de andra männen är dåligt beskrivna. Tvärtom. Edwin är helt trovärdig och väldigt bra gestaltad även om jag personligen skulle vilja ge honom en spark i baken emellanåt... ;-)

Den första delen är väl lång och för långsam i tempot för min sak. Jag hade gärna sett att den var kortare så att jag snabbare kom in i berättelsens verkliga kärna (fr.o.m. del 2). I slutet av den delen var jag rejält frustrerad på Edwin och ville säga till honom: "Ja, ja, jag förstår att du har det jobbigt. Ryck upp dig människa. Hela världen kretsar inte kring dig." Som sagt gör en riktigt bra gestaltning att Edwin känns som en riktig person som du kan bli irriterad på.

Edwin finns även med i Elins första bok Eldfloder, men du behöver inte läsa den för att läsa De två odjuren. Den bakgrundsfakta du kan behöva får du utportionerat i lagom stora doser så böckerna kan läsas helt fristående även om jag personligen absolut vill läsa både Eldfloder och Sår. Först blir det nog Sår för där finns två av mina favoritkaraktärer med... :-)

Kort sagt bör du definitivt inte missa De två odjuren!

2012-03-17

Jag ska erkänna att jag var beredd att ge upp den här boken efter bara ungefär 20 sidor. På de sidorna hade jag då råkat på fem-sex stavfel, ord som saknades, fel ordföljd eller för många ord. Är det något som stör min läsning så är det precis sådant. Det är möjligt att jag är överkänslig och det är naturligtvis nästan omöjligt att hitta alla fel, men när skäl stavas själ, när matsäck används i stället för magsäck så känns det lite som att jag som läsare inte tas på allvar, eftersom det uppenbarligen inte lagts tillräcklig kraft på korrekturläsningen. Nog om detta, det är ju ändå berättelsen som är det allra viktigaste.

Nu fortsatte jag trots allt att läsa och det är jag glad för. Efter kanske 70 sidor eller så märkte jag att jag blivit intresserad av vad som hade hänt, hände och skulle hända med huvudpersonerna. Efter lika många sidor till började jag ha svårt att lägga ifrån mig boken. Jag vet egentligen inte vad det var som fascinerade mig så, jag är måhända väldigt svag för drakar, men jag tror inte att det var det som var anledningen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/03/de-tva-odjuren-av-elin-holmerin.html