De redan döda

Karjel, Robert

| 2010

Få svenska författare skriver actionromaner av internationellt snitt, av den enkla anledningen att få svenska författare har de nödvändiga kunskaperna. Robert Karjel har det. Oavsett om det gäller spelet bakom kulisserna hos FBI och Säpo eller internationell terroristbekämpning vet denne överstelöjtnant vid flygvapnet vad han talar om. Med utgångspunkt i tsunamin 2005 och den nya världsordning som uppstod efter 9/11 har han skrivit en tät och ytterst initierad konspirationsthriller. Thailand, januari 2005. På ett ödsligt strandhotell möts några överlevare efter tsunamin, var och en med egna skäl att förbli "saknad". Det är N., eller Svensken, Mary med en katt tatuerad i svanken, den vapenkunnige Vladislav och den bittre pakistaniern Reza. Samt amerikanen Adderloy....

2014-07-16

Den här boken har stått oläst i över tre år. Varför jag köpte den (det var inte ens på rea) är lite oklart, men jag tror jag lockades av baksidetexten och av att författaren, som är överstelöjtnant i flygvapnet, borde veta vad han skriver om. Det är fullt möjligt, och också ganska troligt, att vissa saker fungerar så som det beskrivs här, men sättet det berättas på tilltalar mig inte alls. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/07/de-redan-doda-av-robert-karjel.html

Denna bok passade då inte mig

Marc Moore

2014-02-25

Spännande och lite ovanlig för att vara en svensk deckare, men.......... men jag kan omöjligt gilla någon karaktär i boken. Säkert ett medvetet val att inte göra någon varken god eller ond men jag kan inte bry mig om någon jag inte skulle kunna tänka mig ta en öl med.

Maria Hjelm

2012-11-02

Oförutsägbar. Välskriven. Spännande. Bladvändare. Otroligt bra.

Tomas Karlsson

2012-07-12

Suverän intrig, skickligt berättad, sticker ut bland mängden då karaktärer i boken gjorts mänskliga, och därmed inte felfria. En riktig pärla, det saknas lite dock till fullpotten.

Anette Carlsson

2011-09-19

I början tyckte jag att baksidestexten hade låtit bättre än själva boken. Men efter hand växte boken. Är fortfarande lite tveksam vad jag tycker.

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag tyckte nog att titeln var lite töntig tills jag började läsa boken och då inser jag att den snarare är klockren. Den träffar mitt i prick.

Boken har två huvudspår i två olika tidsrymder. Den ena utspelar sig 2005 och den andra 2007. Det blir många hopp fram och tillbaka mellan spåren och tidsepokerna men författaren gör det på ett lysande sätt.

Jag gillar att flera av de stora händelserna i boken återberättas av någon av karaktärerna i boken. Det ger historien ytterligare en dimension tycker jag jämför med ett mer direkt berättande.

Historien, eller rättare sagt händelserna, är stundtals rätt brutala men författaren ägnar inte allt för målande beskrivningar av dessa brutaliteter vilket jag uppskattar.

Historien, och även karaktärerna, presenteras bit för bit och man ser inte helheten förrän på sista sidan. Det ökar spänningen och viljan att läsa hela boken i ett enda svep så man får grepp om helheten. Boken är med andra ord en bladvändare.

Jag gillar att läsaren behandlas som en intelligent person som kan läsa mellan raderna och dra egna slutsatser. Det är betydligt roligare än att bli skriven på näsan hela tiden.

De redan döda är en av de mest spännande böcker jag läst hittills i år. Det är mycket välskriven och välformulerad bok där författaren har gjort ett gediget arbete med både språk, miljöskildringar och detaljer
/Pia

Tove Skarstedt

2011-07-20

Finns nu i pocket! Ni har ingen ursäkt längre ;)

Louise A

2011-07-20

Sträckläsning från början till slut. Trovärdigt och intelligent skrivet.

Oskar Henriksson

2011-06-01

Robert Karjels bok "De redan döda" är en bok om brottslighet och terrorism och om underrättelsetjänsternas försöka att stoppa den. Boken har två parallella handlingar som successivt knyts samman, det ena spåret tar avstamp i Thailand vid tidpunkten för den stora tsunamin och det andra spåret utspelas i nutid. Det ena spåret har fokus på skurkarna och deras samspel i samband med planeringen av brotten, det andra spåret handlar om svenska och amerikanska underrättelsetjänstens arbete för att reda ut hur brottet egentligen gick till.

Jag hade svårt för den här boken, och jag hade först svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde att jag inte gillade den. Men jag tror det har att göra med att jag aldrig gillade någon av karaktärerna, det fanns ingen i boken som jag sympatiserade med eller som jag blev intresserad av. Och detta har inte att göra med att de flesta i boken är skurkar, man kan fortfarande skriva en bok om skurkar på ett sånt sätt att man blir intresserad av deras öden. Och kanske till och med känner en viss förståelse för deras handlingar trots att de är onda. Men så är inte fallet i den här boken. Det fanns inget i karaktärerna som tog tag i mig och som fick mig att bli engagerad i deras öde. Karaktärerna kändes livlösa.

Det ena spåret i boken, det som utspelar sig i nutid var helt ok. Det andra spåret, det som utspelar sig i dåtid var däremot enligt mig riktigt dåligt. Det är i det spåret karaktärernas livlöshet gör sig mest påmind. Ibland blev man sugen att hoppa över de avsnitten...och med facit i hand kunde man nog gjort det utan att boken skulle tappa i värde...snarare att boken skulle tjänat på det. Så detta är en bok jag tyvärr inte kan rekommendera.

Eyez Only

2011-03-12

Bra story, och ett extra plus för att säpoagenten Grip är bög och har ett förhållande med en HIV-smittad konsthandlare i New York. Det behövs fler homosexuella karaktärer inom litteraturen.

Tove Skarstedt

2011-01-19

Trevligt med en bok som växer under läsningen. Jag kännde mig rätt tveksam i början, men det blev bara bättre och bättre. På slutet var jag riktigt glad (hur man nu kan bli det av en rätt läskig historia, men i alla fall ;-)

Ovanligt väldkrivet och researchat, i klass internationella förlagor som Forsyth o. co. Läs läs läs alla som gillar intrikata intriger och oväntade vändningar, inte bara på politisk utan även på emotionell nivå! Robert Karjel förtjänar med råge en hel massa läsare.