De korrupta

Kviby, Robert

| 2012

Smart, drivet, spännande - ny krim av högsta klassStockholm 1989. Flera prostituerade kvinnor dödas men inga gärningsmän grips och polisen lägger ganska snart ner utredningarna. Kriminalreportern Annie Lander skriver på en artikelserie om morden. När hon, till skillnad från poliserna, talar med andra prostituerade om morden förstår hon att det finns kopplingar till en av stans mest exklusiva herrklubbar. Då tvingar tidningens ledning henne att ta tjänstledigt. Annie fortsätter arbeta på egen hand. Hon lyckas ta sig in till klubbens inre cirkel där några av landets mäktigaste män tycks styra över mer än bara utbudet av konjak. Annie börjar närma sig sanningen, inte bara om de mördade kvinnorna utan också sanningen om sitt eget liv och det ouppklarade mordet på sin mor. Då försvinner hon spårlöst. Hennes man Max ger sig ut för att söka efter henne. Hans enda chans att förstå varför...

2013-09-14

Jag har många gånger gått och klämt på den här boken i olika affärer, men det har aldrig blivit av att jag köpt den, men för några veckor sedan blev jag tillfrågad om jag ville vara med och pusha för uppföljaren, Listan, när den skulle releasas som e-bok och då fick jag även De korrupta, som ju är första delen i den här serien. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/09/de-korrupta-av-robert-kviby.html

Pia Stendahl

2012-05-16

"De korrupta" är en riktigt spännande bok med högt tempo som är svår att lägga ifrån sig.

Kviby har valt att förlägga sin historia till 80-talet, en lite ovanlig epok i spänningsböcker. Kvibys miljö- och tidsbeskrivningar är levande och de vävs in naturligt i historien.

Omslaget tilltalar mig med sin stilistiska men mycket brutala utformning.

Kviby har skrivit en bra deutroman. "De korrupta" är en välskriven bok med en rejäl dos spänning och jag ser fram emot uppföljaren.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Maria Lind

2012-05-11

En mycket lovande debut. Älskar upplägget med inslag från verkligheten. Det är en driven och spännande historia. Språket hade kunnat finslipas ytterligare dock: en dl klyschor och ibland lite för mycket utskrivet.

Michaela Schuller

2012-02-15

Inte helt tokig, bra för att vara en debut. Tyckte den var lite trög i början men blev bättre och bättre ju längre det gick.

Tarja Ahlgrén

2012-02-05

Intressant grepp att placera händelserna i 80- och 90-talet, krydda med Palmemordet och till och med kungens flickpartyn. Skickligt skriven så till vida att intresset hålls vid liv nästan hela vägen till slutet och miljöerna känns åter nya och välbeskrivna, men den kvinnliga huvudpersonen förblir ett mysterium och texten vimlar av klicheer och upprepningar av modell A1. Försök och stryk en del "vaknar med ett ryck" och "han hade grova drag" så kan det bli riktigt bra nästa gång.
För jag hoppas Kviby fortsätter att skriva.