De imperfekta

Rachman, Tom

| 2011

Tom Rachman berättar den fascinerande och gripande historien om en engelskspråkig dagstidning, grundad i Rom efter kriget av en amerikansk miljonär. Det är meningen att man ska tänka på International Herald Tribune där den unge Rachman lärde sig journalistyrket, men det är ingen presshistoria, snarare en vacker berättelse om en möjligen - snart svunnen värld. Rachman porträtterar tidningens hängivna journalister, dess excentriska ägare och en extremt lojal läsare. De imperfekta har redan sålts till 25 länder och valdes till en av årets bästa böcker av Amazons personal (plats elva av hundra). "Enastående, varken mer eller mindre." The New York Times "Hans varma förståelse för det mänskligt beteendet kommer inte i vägen för hans skoningslösa iakttagande av det." Lorrie Moore, författare "Lika formuleringsglada som journalister kan vara i jobbet, lika ordlösa står de inför ruinerna...

2017-12-06

Mänskliga karaktärer som jag hinner börja känna något för under berättelsens gång. Lite ojämn men klart läsvärd. Stark 3.a

Ingrid Selnes

2015-05-06

Ingen höjdarbok. Den är ojämn men bitvis intressanta porträtt och trevligt med den italienska atmosfären.

Louise Ö

2014-08-11

Inte så förtjust i noveller, men den här var fyndig faktiskt! Smarta och roliga noveller och ibland satte man andan i halsen lite!

Lars Willfors

2013-08-02

Snudd på den ultimata romanen: skildrar en samling livsöden över hela jorden i novelliknande episoder som successivt och intrikat vävs samman till en berättelse. Att personernas gemensamma nämnare är att de har skrivande yrken gör som vanligt de småputtriga vardagsbestyren betydligt intressantare.

Linda Dahlhöjd

2013-07-02

Älskade den här boken! Människorna, upplägget och språket!

Sanna S

2013-03-03

Denna bok var nästan som en samling noveller. Varje kapitel var i sig bra om den ena imperfekta människan efter den andra, men som helhet blir det ändå halvbra och halvintressant.

Johanna Stenberg

2012-12-23

Läsvärd, men det var inte förrän sista tredjedelen den grep tag i mig. Kanske för att det var först då jag hade tid att läsa en längre stund i sträck... Jag gillade upplägget.

Jessica Bengtsson

2012-12-06

En helt ok bok! Jag hade så höga förväntningar då den fått skyhöga betyg men jag fastnade inte så fantastiskt för den tyvärr.

Conny J

2012-10-12

Kom halvvägs in i boken, trodde att det nog skulle bli bättre, men nej, det blev det inte och då kastade jag boken..
En etta är betyg i överkant..

Suzanna Dilber

2012-07-08

Det här är den bästa boken jag har läst i år. Personporträtten är så fina och komplexa, och skildringen av det som driver de anställda på en tidning i Rom övertygande och väldigt, väldigt lätt att känna med. Rekommenderas varmt!

Nicholas Burman

2012-06-06

Stor underhållning, men antagligen glömd imorgon. Ungefär som en feelgood-film, lättläst nöje för stunden som fyller sin funktion. Buddenbrook nästa!

Karl Mogren

2012-06-03

Passande titel på en bok om en nyhetsredaktion. En serie trovärdiga porträtt av ett gäng tidningsmakare. Mycket underhållande och välskriven.

Catta Cat On Hat

2012-05-27

380 sidor magläsning. Varje person och berättelse sätter sig och lurar.

Elisabet Ekdahl

2012-05-10

Jag köpte boken på vinst och förlust. Den visade sig vara fantastiskt bra! Jag grät på slutet. En onödigt bra bok som bara måste läsas och läsas om. Boken är samtidigt rolig och hjärtskärande.

Maria Nordström

2012-04-19

Jag hade så otroligt höga förväntningar på denna bok Annars hade den kanske fått fyra stjärnor.

Johan Ohlen

2012-04-19

Kategoriserad som fantasy är helt fel i min mening. Uppskattar det annorlunda upplägget.

Marina Trenkoska

2012-04-04

3,5 i betyg. överskattad.

Ola Janåker

2012-03-09

Klart underhållande med en sorgsen underton...

Ullis N

2012-02-17

Riktigt bra!
Dels gillar jag greppet med en ram som alla kapitel kretsar kring - tidningen.
Men att lyckas få till alla berättelser. Var och en sin egen enhet och ändå intressanta med djupa karaktärer och ett eget liv. Och lite här och där poppar den röda tråden upp.
Boken visar också på livets förgänglighet då det som är så stort i nutid inte spelar någon roll alls längre fram. Det ger ett mervärde att veta från början att tidiningen inte längre finns kvar.

Kristina Larsson

2012-01-29

Mycket bra bok i Short cuts-stil. Det är befriande att läsa en bok karaktärerna inte alltid framställs i bra dager. Som läsare behöver man inte ens försöka att förstå varför personerna handlar som de gör pga de är som vi alla; komplexa.

2012-01-14

Samlade svenska recensioner http://www.svb.se/bokrecensioner/de-imperfekta

harriet karlsson

2011-12-04

Maria Eriksson

2011-11-27

En roman som är uppbyggd som små noveller om de personer som arbetar på en italiensk tidning. Vissa avsnitt är riktigt bra, men helhetsintrycket är för splittrat för att ge ett högre betyg av mig.

Lina Forss

2011-11-14

Ibland ibland får jag tag i en sån där bok som jag går och längtar efter. En författare med suverän människokännedom, teknisk briljans i uppbygglighet, ett globalt perspektiv och förmågan att förmedla ett större sammanhang. Helt fantastisk!

Max Kern

2011-11-10

Lättläst, tämligen underhållande men rätt "enkelt" skriven. alltså ingen stor litteratur.

Michaela Schuller

2011-11-08

Började bra, sögs in i berättelsen och blev så nyfiken på alla karaktärer men blev lite långrandigt mot slutet.

Marianne Strandberg

2011-10-02

En riktig pärla,

Lotta Berling

2011-09-10

Rachman är en skicklig berättare som skapar levande, mångfasetterade och trovärdiga karaktärer. Varje kapitel är en egen berättelse, och tillsammans bildar de en fint sammanvävd helhet där navet är tidningen. Särskilt förtjust är jag i Ornella och hennes sätt att läsa tidningen.

Josefine Lind

2011-08-23

Blev bättre. Kan rekommenderas.

Skagen Röra

2011-07-31

Rolig, sorglig, charmig. Underbar.

2011-07-30

En novellsamling med skarpsinniga, roande och oroande porträtt av människor med en tidning i Rom som gemensam referenspunkt. Tankarna går till Munros novellkonst och Rachman vinner överlägset genom sin förmåga att variera och överraska.

Mia Hermansson

2011-07-19

En underbar bok!

Charlotte Björk

2011-06-29

Intressant inblick i tidningsvärlden, och helt genialt sammanvävt av Rachman!

Annette Ljungberg

2011-05-23

Äntligen! en bok som jag inte ville skulle ta slut. Den har allt.