Da Vinci-koden

Brown, Dan

| 2003

Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett viktigt telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet, och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetandes att polisen också håller honom för misstänkt till dådet. Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar gömda i Leonardo da Vincis verk - ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären. En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion - det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli, Victor Hugo och da Vinci. Langdon misstänker nu att de är en fantastisk historisk...

Helena Hammarbäck

2021-10-26

Spännande

Minou

2021-10-16

En berättelse som lämnade mig tämligen kall. Läste den efter att boken kommit ut.Hade höga förväntningar då boken blivit så populär. Allt sker i otrolig hastighet och man har svårt att tycka att berättelsen är "trovärdig". Jag förstår att de flesta hade en positiv läsupplevelse men jag tyckte att boken var mycket sämre än sitt rykte.

Erik Elgemyr

2021-09-04

Bästa boken!

Erik Elgemyr

2021-09-04

Bästa boken!

Lena Stenback

2021-08-14

Tyckte då jag läste boken att den var spännande och hade ett intrikat upplägg.

Marika Steffensen

2021-08-14

Mycket intressant och bra. Författaren är duktig på att hela tiden hålla spänningen på topp.

Pia Lebsund

2021-05-13

Jag gillar inte deckare som beskriver hemska ofta mycket traumatiskt uppslitande situationer som etsar sig fast hos mig. Men den här boken läste jag mest från det andliga perspektivet med just sökande efter mer kunskap. Detta fascinerade mig så mycket så jag svalde det hemska.

Anne Hansson

2021-02-23

Trodde jag aldrig skulle läsa denna bok, men med lite övertalning av min son, har jag nu gjort det. Filmen har jag sett innan, men boken var bättre. I början lite svår läst, mycket konstiga ord och en massa personer att hålla reda på. Väldigt detaljerat skrevet så man visste var man var någonstans. Tog en stund innan man kom in i berättelsen, men mot slutet kunde man knappt lägga boken ifrån sig, man ville bara veta hur det slutade. Efter det här kommer jag att se filmen igen.

Safira Blom

2020-12-06

Helene Andersson

2020-11-12

Bra, spännande bok!

Anna Ericsson

2020-10-30

Så himla bra! Älskar alla gåtor som för personerna från plats till plats där vi får veta lite mer om historien.

Anna Ericsson

2020-10-30

Elna Mattila

2020-02-05

Mycket bra, går inte att jämföra med filmen som är helt värdelös.

Konrad Kowalik

2019-07-02

Du vill bara läsa vidare, som det ska vara.

Kerstin

2019-01-06

Intressant och svårt att sluta läsa. Men något hysterisk, superkodknäckare, skriven för att bli filmad?

Bianca Kallai

2018-12-13

Malin Olsson

2018-08-12

Kunde ju vara mer välskriven, men svårt att inte ryckas med i denna roliga, häftiga berättelse ändå! Särskilt om man gillar konst och äventyr.

Torkel Klang

2018-07-09

Många tycker den är överskattad, jag älskade den!

Anders Jansson

2018-05-24

Den går ju inte att sluta läsa och hela idén är bra (även om en del tycker att han stulit den). Men det är också ett väldigt rusande mellan olika platser - som i flera av hans andra böcker - hela tiden med cliffhangers som går ut på att det finns nåt bakom nästa hörn. Simpelt och skickligt på en och samma gång.

Abra Kadabra

2017-12-11

Mycket action och mycket löjligt slut.

Inger Lundqvist

2017-11-28

Spännande!! Kunskap och äventyr

Sara Sundin Faugert

2017-11-26

Mycket bra och intressant handling

Tyckte första halvan var bra, resten var mest fånigt.

Arberesha Sabani

2017-11-23

En av mina absolut favoritböcker som jag har läst i alla mina år. Jag bara älskar det mystiska och koderna som får en att tänka till. Många tycker att denna bok är överskattad men jag tror att man måste ha ett visst speciellt intresse för att kunna gilla Browns böcker.

Anna Andersson

2017-11-22

Överskattad

Adam Brewid

2017-10-17

Lie tradig. Mycket prat om symboler. Tempot skiftar.

Johan Karlsson

2017-08-17

En spännande deckare och en bok man har svårt att släppa ifrån sig. Det är också intressant att mycket som är skrivet också är sant. Men, slutet är inte vad jag hoppades på och det gör att betyget också blir medelmåttigt.

Kitty W

2017-08-13

Gillar storyn och huvudpersonen Langdon. Man bör läsa alla böckerna i serien tycker jag. Tänkte ge dem till min 15 åring som jag tror kan gilla dem.

Karoline Norheim

2017-06-18

Älskar den historiska aspekten av boken samt storylinen såklart!

Therese Dahlberg

2017-02-12

Annika Lindqvist

2017-01-30

Spännande med ett bra driv.

Danje Förlag

2017-01-10

Jag knegade i Australien när den här boken slog igenom... och varje dag i Sydneys tunnelbanor, till och med på trottoarerna och i affärerna stod det folk och läste denna bok. Jag gav med mig och köpte den jag också. Spännande. Riktigt spännande.
Men sen glömde jag den.

Sofia Strömberg

2016-04-30

Läste den först bara munken, sen Robert och sist allt. Älskar den men filmen gjorde mig besviken

Tanja lazic

2015-11-18

Spännande bok och man är på helspänn genom hela boken.

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

När jag kom till avsnittet att Jesus var en vanlig människa som inte alls dog på korset utan levde vidare och till och med hade barn när han dog, då reste sig håret både bak i nacken och på armarna. DET var ett helt nytt sätt att se på honom för mig. Underbar energikick.

Tommy -

2015-08-04

Lite väl överdriven, men jag måste erkänna att jag fastnade i den... kanske lite onödigt lång också!

Calle Kjell

2015-04-11

Lite spännande är det. Men har man läst lite kyrkohistoria inser man att det är rena skräpet...

victoria sörqvist

2015-03-31

Spännande!

Terese Johansson

2015-02-27

Enligt mig är detta Browns bästa bok. Den är spännande och intressant och efter vad jag har förstått är det mesta i boken sant, vilket gör att man lär sig en hel del om saker man inte visste något om förut. Innan jag läste den hörde jag att den var svårläst och att man borde veta lite om ämnet innan man läste boken, men det håller jag verkligen inte med om. Detta är en bok som de flesta kan läsa, med eller utan förkunskaper i ämnet och den är inte svårläst alls, man kan nog i stort sett sträckläsa den trots att den är rätt tjock.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02