Cirkusloppor på luffen

Sjöberg, Lena

| 2013

Sjömansklädda kackerlackor, skygga nattfjärilar och trånga gränder. Lena Sjöbergs nya bilderbok är en fantastisk berättelse om två cirkusloppor - en stor och en liten - i storstaden Madrid. Bland höga klackar, blinkande neonskyltar och smattrande vespor lever de tätt ihop, dricker cerveza och sover siesta. "Snett bakom katedralen På Gran Via tjugofyra Bor vi tre akrobater Två vägglöss och en myra Vi vaknar klockan åtta Äter frukost, sopar golv Sen tänjer vi och stretchar Från nio till halv tolv" Spänning, dramatik och närhet! Cirkusloppor på luffen är en oemotståndlig bilderbok om äventyr och strapatser, men också om samarbete och om behovet att vara nära i svåra stunder.

Anna-klara Akar

2013-09-30

Hade inga förväntningar på denna bok. Har inte riktigt fastnat för Lena Sjöbergs böcker trots att jag vet att det finns en liten fanclub med med både unga och gamla läsare. Men nu blev jag helt tagen. Det är något med språket i den här lite absurda berättelsen om fria cirkusloppor som får sitt liv krossat, tvingas på flykt förlorar allt och sen går vidare. En sån bok jag kan tänka mig går bra att höra och förstå som en spännande bok om loppor, men också ana livets stora frågor om man vill och är mogen.

Marianne Skoglund

2013-04-16

Jag älskar Lena Sjögren men den här bokens historia var alldeles för tunn. Två figurer ur Tänk om... har fått en egen bok, och illustrationerna är som vanligt mästerliga, liksom rimmen som flyter fläckfritt. Men jag saknar en historia, ett skeende uppbyggt och upptrappat. Synd på så rar ärter.