Cirkeln

"... jag blev fullständigt fucking knockad ... det här kommer att bli stort" Jonas Thente, DN Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen. En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns...

Håkan Carlsson

2022-11-01

Att kategorisera dessa böcker är lite svårt. De innehåller det mesta. Det är en "ungdomar på väg till vuxenvärlden"-berättelse med en stor del magi och en gnutta skräck. Den riktar sig nog mest till ungdom/unga vuxna men även till äldre har den mycket att ge.

Författarparet har fått till det riktigt bra med känslan att vara tonåring på väg att ta steget ut i vuxenvärlden. Den där känslan att man inte vet vart man hör hemma och allt är mest bara förvirrande och överväldigande. Berättelsen fick en att tänka tillbaka till sin egen tid i skolan.

De sex tjejerna är så olika som de bara kan bli, ändå finner de en gemenskap i att försöka förstå och kontrollera sina nyupptäckta krafter och deras uppgift att rädda världen. Vi har den mobbade och mobbaren, plugghästen och den farliga och mystiske tjejen, ja alla klassiska high school-filmer karaktärer finns där. Men det är inte så pinsamt endimensionellt som det kan bli i vissa av de filmerna, karaktärerna har en djup som gör dem till unika och intressanta personer, det finns mer under ytan än deras roller.

Om någon blir avskrämd av sidantalet i böckerna så behöver man inte oroa sig. Språket flyter på riktigt bra och sidorna bara försvinner. Handlingen är riktigt spännande och målar upp en bra bild över staden och personerna i den. Man vill hela tiden läsa mera för att få reda på vad som händer. Berättelsen har ett ordentligt djup och tar upp väldigt många samhällsproblem, som t.ex. missbruk, misshandel, otrohet, utanförskap och mobbing, och den gör det riktigt bra.

Jag rekommenderar varmt denna trilogi till alla som vill ha spänning och magi i ett välarbetat paket.

W

Welina

2022-10-10

📖 📖 📖 📖

Z

Zineb Kadiri

2022-07-20

En bra ungdomsbok dock inget jag rekommenderar som vuxen, läste om den i nu o de höll inte o var inte riktigt lika bra som då

Det är en skräck den är jättebra men det svårt att berätta vad handlar den om. det är massa saker som händer typ att det är läskigt och det finns kärlek och massa andra saker jag tycker att den var kanska bra.

Matilda Persson

2021-08-19

Som tonåring hade jag med största sannolikhet älskat Cirkeln men som äldre fanns det vissa delar som inte riktigt höll. När jag väl hade tagit mig förbi delen där alla personer introducerades (vilket var en enda röra av namn som jag knappt kunde hålla reda på) så ville jag inte sluta läsa. Jag älskade hur tjejerna, som är extremt stereotypa, fick krafter som stod i kontrast till deras stereotyper; hon som alltid blir sedd kan bli osynlig och hon som aldrig blivit sedd och hörd kan styra andra människors viljor. Men sen tog det lite stopp. Det blev lite för mycket tonårsdrama och lite för lite magi för min del. Jag hade till exempel gärna sett mer av hur tjejerna tränade upp sina krafter, men det kommer kanske i uppföljarna? Sen var väl upplösningen ganska förutsägbar och händelsefattig i min mening. Men med det sagt hade jag aldrig tråkigt och jag kommer definitivt läsa vidare om häxorna i Engelsfors.

Marie Byström

2021-08-14

Bladvöndare. Rekommenderar varmt.

Linnea

2021-07-17

Man lär känna huvudkaraktärernas inre genom det uttänkta kapitlen som presenterar alla dom utvalda på ett målande och innerligt sätt. Det är en brokig skara av själar som tillsammans ska rädda världen. Inte en helt enkel uppgift för gymnasieelever som lever med brustna hjärtan, familjebekymmer och skev självbild.
Mats och Sara skapar en värld och människor man genuint bryr sig om och vill veta mer om.

Annie

2021-02-16

Himla bra

Jessica Molén

2020-07-07

Fick det här boktipset och tänkte att jag skulle läsa den prallellt med min dotter (13 år). Nu läste jag ut boken innan hon hann börja och jag kommer vänta med att lägga fram den som förslag till henne. Hon är lite för ung för de ganska genomgående inslagen av sex, droger och alkohol (dessutom är hon för osugen på att läsa för att jag ska kasta på henne sån bok för tidigt).

Från ett vuxet perspektiv är boken alldeles för platt. Språket är tröttsamt amatörmässigt och jag får känslan av att den skrivits av en blivande tonårsförfattarstjärna, målande, men utan karaktär och jag dras inte ner i berättelsen på djupet.

Dock tror jag att tonåringarna kan älska Cirkeln. Den är lättläst, präglad av mystik och magi, dessutom är huvudrollsinnehavarna starka, men väldigt olika tonårskaraktärer som gör att läsaren lätt kan identifiera sig med någon av dem, eller kanske flera. Om man inte sträckläser boken är ett tips att skriva upp namnen på karaktärerna och samla deras egenskaper kort, så man kan gå tillbaka lätt och minnas vem som är vem. Det är tvära kast mellan personerna och den platta språkstilen gör att texten inte leder läsaren känslomässigt in i karaktären. Därför måste man antingen vara bra på namn, eller skriva ner. Kan bli krångligt annars...

D

Daniel Nyberg

2020-03-25

Ellinor Livh

2019-05-31

Fantastisk!

Sandra Öhman

2019-04-06

Spännande och väldigt lättläst!

Emma Göhran

2019-03-05

Spännande och gripande, fint tecknade karaktärer.

Hilma Westerberg

2019-02-20

Boken nådde inte alls upp till mina förväntningar! Rent utsagt tråkig bok med ett förhastat slut, boken saknade helt spänning!

Emma Jonsson

2018-12-19

En av mina favoriter - så bra!

Karin Johansson

2018-08-31

Spännande!

2018-06-30

👍

Nellie Persson

2018-05-08

Har nyss läst ut boken och den är jättebra! Rekommenderar starkt till alla att läsa denna!

Helena Flemström

2018-04-17

Bra ungdomsbok!

Moira Jonsson

2018-04-17

Rysande men spännande och riktigt bra!

Mattias Lönnqvist

2018-04-10

Det tog mig ett tag att läsa den här. Dels pga dåligt med tid, men framförallt för att jag kände att författarna hela tiden tog livet av den person som jag just då uppskattade mest. Det blev bättre senare, men det ledde till att läsandet tog en paus. Uttrycket "kill your darlings" passar bättre för författare än läsare.

Generellt sett så är jag positivt överraskad av boken. Berättelsen kändes trovärdig (utifrån sin kontext) även om den kanske var lite kliche-artad ibland, och det var intressanta karaktärer med bra beskrivningar och dialoger. Däremot blev det lite för många karaktärer att hålla reda på. Även om jag uppskattar att perspektivet växlar mellan olika personer så hängde jag inte riktigt med i alla växlingar.

Definitivt en bok jag kan rekommendera till den som gillar Fantasy, men problemet med för många perspektivbyten gör att jag "bara" sätter en trea på den här.

Erik Horizon

2018-01-02

Läste några kapitel men orkade inte fortsätta

Sofia Lindberg

2017-07-31

Therese

2017-07-15

Övernaturligt men inte ren fantarybok. Funkar att läsa även som vuxen. Spännande.

Erica S

2017-04-23

Tonårsångest, magi och vänskap

Fanny Magnusson

2017-01-04

Minns att jag tyckte väldigt mycket om denna bok, tjock men när man var på de sista sidorna sörjde man det. Jag är inget fan av fantasy eller någon som har med övernaturliga saker å göra men detta var bra

Fanny Magnusson

2017-01-04

Ammie Johansson

2016-12-15

Lagom skildring av staden och människorna utan att bli alltför detaljerad. Även ifall det är en fantasybok har jejerna i boken trovärdiga karaktärer. Den griper tag i en och blir både mystisk och spännande ju mer man lyssnar.

Sara Frimodig

2016-07-04

Bra ungdomsfantasy! Jag gillade det faktum att huvudkaraktärerna tillåts att ha både sympatiska och osympatiska sidor, vilket jag ofta sakar i ungdomslitteratur där det finns tydliga hjältar och skurkar.

Alex Larsen

2015-11-07

Jag förväntade mig inte mycket av den här boken, då jag vanligtvis inte läser urban fantasy eller väldigt populära tonårsböcker. Men jag gillade faktiskt den riktigt mycket! Jag fångades direkt jag började läsa den, och tröttnade inte på den en enda gång.
Karaktererna är riktigt bra uppbyggda, och dialogerna mellan dem känns naturliga.

2015-08-21

Med cirka 100 sidor kvar inser jag att jag inte har en aning om skillnaden mellan flickorna och deras förmågor och bakgrund. Ska nog se filmen istället :-)

Inger Jonsson

2015-07-06

Nja.....

Camilla Nilsson

2015-06-07

Jag har läst hela boken som en besatt och den fängslade mig, men inte mitt vuxna jag utan snarare mitt tonårsjag. Det går att känna igen sig i känslorna som alla karaktärer bär på och det är ett smart drag att utgå från det. Dock blir det en aning "uppenbart" eller vad man ska kalla det, vad författarna vill uppnå - temana är alldeles för ytliga och utan några djupare lager. Det är synd för boken glimrar till ibland av referenser till litteratur, konst och musik och även fördjupning i ockulta tecken m.m. men inte tillräckligt för att skänka det djup som boken hade kunnat ha. Förstår att ungdomar tar till sig detta, men det är lite för ungt för mig som vuxen. Samtidigt måste inte all litteratur vara så jädra pretto och existentiell jämt, en bladvändare är nödvändig som gomrensare också. Jag kommer nog läsa resterande delar i trilogin, för jag är nyfiken på vad som kommer hända.

Frida Wård

2015-05-14

Amanda Larsson

2015-03-18

Ger upp den här boken nu efter 99 sidor, antagligen inte min målgrupp och språket känns krystat, vuxna som försöker använda ungdomsspråk

Lucky abdikadir

2015-02-17

Det är jättebra och är min favorit bok.