Cinder

Meyer, Marissa

| 2012

Askungen - inte sagan som du minns den, men en saga du aldrig glömmer! Fartfyllt, roligt, spännande! Den romantisk sagan placerad i en hisnande framtid. Cinder - en cyborg med elak styvmor och mystiskt förflutet. Nu står hon i centrum för en intergalaktisk maktkamp. Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva ... Aldrig förr har sagan varit så aktuell - och inte för barn! Cinder är Marissa Meyers debutroman, och den gick omedelbart upp på New York Times bästsäljarlista. Nästa del i Månkrönikan utkommer...

Therese

2022-07-24

Jag fastnar i boken redan i första kapitlet. Lättläst och spännande sch-fi, även om något förutsägbar. Kul tvist att det finns vissa kopplingar till Askungensagan. Ska definitivt läsa nästa bok i serien.

Nova Sjögren

2019-12-03

Kan vara den bästa boken jag någonsin läst! Otroligt bra skriven och hur den kopplar till den gamla klassikern

Ulrica jonsson

2019-08-08

Agnes

2018-09-25

Otroligt spännande bok som jag snabbt kom in och som jag inte kunde sluta läsa. Se till att ha nästa bok i serien tillgängligt för denna bok slutar när det är som mest spännande.

Malin Bredenberg

2018-06-08

Spänning från första sidan. Höll på att missa på hållplats några gånger eftersom jag inte kunde slita mig från boken.

Moira Jonsson

2018-04-17

Kunde inte sluta läsa!

Julia Brühl

2017-02-02

SÅ. JÄKLA. BRA.

Erica S

2016-05-04

En grymt bra bok, läsvärd och en helt annorlunda tolkning :D grymt bra.. Rekomenderas starkt

Iris Eriksson

2016-04-13

Älskade den. Gillar kopplingarna till de gamla barnsagorna och jag sträckläste den verkligen!

2015-10-01

Den här låg på läsplattan som jag vann för evigheter sedan. Trots att alla bara tokälskat och att den dessutom tycks vara i en genre som jag gillar så har den legat där, som en bortglömd fil. Så där blir det oftast med e-böcker, som jag för övrigt inte alls gillar att läsa. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/09/cinder-av-marissa-meyer.html

Anna Jensen

2013-09-08

Jättebra! Lättläst, spännande och rolig, även för en gammal tant som jag

Rebecka Angelin

2013-08-19

Gillade denna boken väldigt mycket. Visst finns där lite askungen över den men absolut inte rakt av. Annan tid, annan historia och andra människor men den fattiga möter rika finns där. Jag gillar den och ser fram emot nr två.

Rebecca Elfving

2013-06-17

Underbar bok, jag älskar den här boken

Dénna bok var lite annorlunda men jag gillade det jag läste. Den var mycket bättre än vad jag trodde att den skulle va =)

Miriam T

2013-01-24

En riktigt bra fairytale retelling, något förutsägbar men väldigt härliga karaktärer!

Läs gärna min recension här:

Madelene Helgesson

2012-10-17

En intressant tvist på Askunge-sagan med många coola idéer. Lekte definitivt med ens förväntningar.

Marianne Skoglund

2012-10-03

Askungen som cyborg och mekaniker? Varför inte! Den här historien kommer att läsas och gillas av många unga tjejer. Temat med en Utvald är gammalt och beprövat - här i kombination med den klassiska kärlekssagan.Själv är jag inte helt bergtagen, delvis för att historien slutade mycket abrupt. Fortsättning följer, gnaks snart gissar jag.

Charlotte B

2012-09-30

Bra bok men den har dock inget riktigt slut så jag längtar tills uppföljaren kommer ut.

2012-09-24

Jag fastnade totalt för den här boken när jag väl kommit in i den! Gillade den moderna tappningen på den klassiska sagan. Det kändes som en ungdomsbok, inte ett minus för mig. Det enda negativa jag har att säga är att den slutade jobbigt, i och med att det inte fanns något slut och jag inte kan läsa fortsättningen. Listade snabbt ut slutpoängen, och boken var kanske naivt romantisk, men det var något jag behövde läsa. Streckläsning på hög nivå, ge mig fortsättningen!