Children's Island

Jersild, P C

| 1986

First published in Sweden in 1976, Children?s Island increased the popularity and critical acclaim of its author, P. C. Jersild. The novel, which has sold more than 400,000 copies in Sweden alone, has been translated into French, German, Dutch, and Czechoslovakian. A film was made out of it. The University of Nebraska Press is the first to make available in English a book in some ways reminiscent of J. D. Salinger?s The Catcher in the Rye. Children?s Island is told from the point of view of a ten-year-old boy, Reine Larsson, who succeeds in not going to summer camp. Reine stays home because time is running out: puberty, sexual desire, adulthood are threatening to rob him of the energy he needs to find the answers to life?s dilemmas. He lulls his divorced mother into thinking he has gone to camp and confronts the task of supporting his love for McDonald?s hamburgers. What he...

Barnens ö skriven av P.C Jerslid tror jag är den äldsta bok jag läst. Boken är publiceras 1976 första gången och gavs ut som pocket 2014.

Skulle jag gissa så tror jag att jag haft en lärare som läste vissa delar av boken som högläsningsbok. Vid vilken ålder kommer jag inte ihåg.

Boken handlar om 10-åriga Reine som ska åka på kollo till Barnens ö men bestämmer sig på vägen dit att han inte tänker åka dit och hoppar då av sin resa och hänger i Stockholm city.

För att hans mamma ska tro att han är på kollot skriver han brev och hittar på vad som händer på kollot.

Hans mamma är inte hemma så han kan fortfarande bo i sin egen lägenhet, i alla fall en tid då det sker en händelse som gör lägenheten svåråtkomlig.

Vi får följa Reine under en period som jag har svår att se hur lång den är. Men under tiden skaffar han sig jobb, äter en massa hamburgare, fixar ny frisyr och hänger med lite olika grupper av människor. Något som är viktigt för Reine är att inte bli vuxen så vid många tillfällen får vi vara med när han kontrollerar så att han inte fått pubishår. Detta tycker jag bara blir konstigt att en 10-åring gör.

Nu är den här boken skriven på sjuttiotalet och tiderna var annorlunda mot vad de är idag och hade den här boken skrivits idag hade den troligtvis blivit väldigt kritiserad för olika scener i boken. Något som inte heller hade hänt är att en pojke tar sig själv till sitt kollo. Idag hade minst en förälder följt med till dörren och checkat in sitt barn.

Tyvärr får boken inte så bra betyg vilket beror på en del saker i boken som jag inte kan relatera till att en tioåring tänker eller gör.

Något som hade varit kul att läsa hade varit en modern version av Barnens ö. Så om du skriver en så är jag väldigt intresserad av att läsa den.

2020-07-14

Klassiker som jag länge tänkt läsa. Reine en 11-åring som ger sig ut på på äventyr innan han förfaller till en vuxen man. Lite småmysig och trivsam läsning men känns lite tjatig och "gammal". Levde inte riktigt upp till mina förväntningar men ändå värd att läsa.

Anna Hedenstedt

2018-08-22

Började bra men blev tjatig och upprepande, så sista halvan skumläste jag för att få reda på slutet. Något som ändå kändes rätt skönt, var att folk uppenbarligen betedde sig lika grisigt/idiotiskt/kriminellt 1975 som idag. "Det var bättre förr", my ass! Något att komma ihåg såhär i valtider.

2017-10-01

En 11-årings överlevnadsinstinkter parat med vilda fantasier - som han till stor del lever ut under några föräldrafria sommarveckor. Trivsam läsning som tappar greppet mot slutet. Klart läsvärd ändå!

Kamali 

2014-08-05

Rolig, händelserik och fantasifull. Vi får följa 11-åringen Reine under en sommar och ta del av hans funderingar och livliga fantasi.
Synd på det (gammalmodiga) språkbruket, som tillåter både användning av n-ordet samt vissa andra rasistiska ord/ fördomar. Borde revideras!

Liselotte Wijkmark

2014-05-26

Reine kämpar verkligen med att hantera vuxenvärlden. Han klarar sig väldigt bra och har en anpassningsförmåga som heter duga!!

Marc Moore

2012-07-25

Ingen dålig bok den intresserade bara mig inte...

Anna Nyman

2012-07-06

Blir nyfiken på Reine och hans mamma, vill veta mer om dem!

Amanda Kinnander

2012-07-01

En riktigt låååååångsam bok.

Kenneth Olausson

2010-05-16

Den brådmogne Reine hamnar i den ena häpnadsväckande situationen efter den andra. Någorlunda kul kommer jag i håg, och kanske också lite nydanande ,när boken kom ut för 35 år sen, men håller inte riktigt för en omläsning.

Eyez Only

2010-03-24

Jag ägnade några trista dagar åt att läsa den här boken som tydligen ska vara en "svensk klassiker", men det var bara bortkastad tid, boken är urkass tycker jag. Reine är bara gnällig och dumdryg och boken är seg och långtråkig. Blä.

2010-01-16

Har kommenterat denna tidigare, men det har tydligen försvunnit eller så har jag skrivit på en dubblett? En bok som jag har läst flera gånger, senast högt för yngste sonen. Han tyckte att det var en del märkliga företeelser "på den tiden", 1970-tal.

M W

2009-12-01