Champagneflickan : en svensk strippa berättar

Jensen, Caroline L.

| 2008

Champagneflickan en svensk strippa berättar är den sanna historien om hur en ung svensk kvinna på grund av olyckliga omständigheter hamnar i sexindustrin i Köpenhamn och försörjer sig som strippa, ända till dess att en av hennes arbetskamrater blir brutalt mördad. Det är en nyanserad och inträngande skildring av en verklighet som omges av både många fördomar och romantiska föreställningar. Här får vi veta hur det verkligen är att arbeta på en strippklubb och umgås med personer i den undre världen. Champagneflickan är ett i allra högsta grad levande vittnesmål av en sann överlevare. Det är med stor berättarglädje och befriande självdistans som Caroline Jensen ger oss sin historia om den hisnande korta färden från tryggt svenskt vardagsliv till den utsatta tillvaron i den danska porrbranschen. Det här är ingen sensationstext, utan verkligheten så som den upplevdes av en som var där. CAROLINE...

Sarah

2019-02-06

Väldigt intressant!

Bokslukerskan 93

2019-02-03

Jag vill gilla den mer än vad jag tycks göra

Leffe Delo

2015-10-01

Fantastiskt välskriven! Och bra!

Liv Lingborn

2012-09-25

Intressant och underhållande men samtidigt spretigt och en aning omoget skriven.

Margareta Johansson

2012-04-04

Den här boken lämnade mig förvånansvärt oberörd. Boken är visserligen intressant och välskriven, men är samtidigt rörig och bitvis tappar jag totalt fokus på det jag läser, men det gör inte så mycket för när jag lyckas få tillbaka fokus så har jag inte missat nåt, utan kan läsa vidare som om inget hade hänt.

Helena Karlsson

2011-12-22

Boken lämnade mig totalt oberörd. Att Caroline/författaren är smart och välutbildad framkom med tydlighet. Den tragiska händelsen, mordet på en strippkompis, som läsaren vet kommer att hända, och väntar på, beskrivs i de allra sista sidorna. Efter mordet åker Caroline/författaren hem till Sverige - slut på boken. Platt fall enligt mig.

2011-05-16

Överraskande synvinklar, mycket bra skriven. Jag rekommenderar definitivt den här boken för en inblick i strippbranschen.

Sara Eriksson

2010-07-29

Har precis läst ut denna intressanta, men något röriga bok. Caroline tar oss med till den händelse som startar förloppet med att hon så småningom tar steget och kastar sig ut i Danmarks strippliv. Hon försvarar till viss del strippyrket, samtidigt som hon framhärdar att hon inte är en blond bimbo, utan var/är smart osv. Det kan kännas något frustrerande att vara i en situation i Danmark till att bli inkastad i hennes skoltid. Bokens slut nämner hon då och då i hela boken. Man förstår att det är något som ska hända och väntar boken igenom på att få en förklaring till den händelsen och till slut kommer den. Dock kan jag ändå tycka att det inte är så mycket känsla i boken. Caroline verkar ha skrivit denna bok på ett ganska distanserat sätt. Ibland bryter dock fasaden igenom, och man får veta att det finns tvivel/hemligheter och funderingar till strippyrket, och vilka moraliska dilemmor som finns i och med hennes eget beteende.

Dock en läsvärd bok på det sätt att det ändå är spännande att få en inblick i ett yrke som för mig är ganska dolt, och inte så vanligt. Dock hade jag gärna sett ett mer nyanserat och sammanhållet språk boken igenom, där det finns en röd tråd på vad Caroline egentligen ville berätta med sin historia. En abrupt början och ett abrupt slut.

Anchi L

2010-04-04

Kluven, mycket kluven till boken. Jag förstod inte riktigt syftet med den. Lättläst och intressant på sina ställen för all del men den lämnar en konstig eftersmak hos mig.

Sina J. Saouk

2009-11-06

Jättebra bok, kunde knappt lägga ifrån mig den. Början var ganska deprimerande och krånglig, men när jag väl kom in i den och började hänga med så var den intressant och jag ville veta mer. Ungefär i mitten av boken önskade jag att den aldrig skulle ta slut, och när den väl gjorde det så grät jag över det sorgliga slutet.

Jennifer Andersson

2009-06-11

Jag har som vanligt läst en bok om några som får mycket fördomar emot sig, och som bara blir mer och mer ett ”fenomen” än en hårfärg, och ja. Självklart pratar jag om blondiner, och i detta fall en svensk strippa. Även fast det är en självbiografi varvar hon sina egna tankar med faktabaserade berättelser om hur det går till i branschen. Till exempel hur mycket en man får betala för att få sitta i ett privat bås, om hur lätta männen blir att läsa av och hur mycket man faktiskt utvecklas av att jobba som strippa. Hon berättar inte bara om det, utan berättar också om sin nerbrända lägenhet, sin familj. Sin högsta önskan om att få fullfölja studierna i juridik och samtidigt försöken att bli av med alla skulder. Om hur det är att leva ett dubbel liv, vanlig tjej på helgerna och champagnedrickande gudinna på veckorna. Folk på gatans blickar som får henne att tvivla på sig själv och hur långt hon ska gå i sina spel med männen och utnytning av sin egen kropp som orsakar problem. Rösten bak i hennes huvud som säger, ”Hora”.

Huvudpersonen är en 22 årig tjej som kommer från en relativt liten stad och som har haft en vanlig uppväxt, hon har alltid varit väldigt smart och mogen för sin ålder så redan i de lägre åldrarna började hon skolka för att skolan inte var någon utmaning. Så fortsatte det även på Gymnasiet men hon gick ändå ut med MVG i alla ämnen. Hon skriver mycket om vad hon känner för olika saker och vad hon ser, men hon gör det på ett så pass personligtsätt att det är svårt att tänka sig hur det ser ut egentligen och man får ingen bild i huvudet såsom man fått om hon skrivit mer neutrala beskrivningar.

Hon ser ut som idealet för alla strippor. Hon har långa ben, smal men ändå kurvig kropp, ständigt nyblonderad och mycket smink. Hon är intelligent och växer upp under bokens gång samtidigt som hon börjar tvivla mer på sig själv. Men det är ändå inte huvudpersonen självs personliga utveckling som är viktigast i boken, utan det är en person man inte får veta så mycket om, Chanel som förklaras såhär:
”Min första inte helt politiskt korrekta tanke när jag såg henne var: guldneger, det skimrade och glittrade om henens hud och hon styrde mot Steven och mig när hon fick syn på oss. Hennes varelse gav inte intryck av något förutbestämt, absolut inte vad gällde mig i alla fall. Det fanns ingen mörk förebådande aura där hon gick bara skönhet.”
Senare i boken får man veta att hon är Stockholmare, och huvudpersonen Caroline och hon blir så goda vänner man kan bli på ett ställe där allting måste vara opersonligt för att inte tappa greppet. Men det är inte Chanels personlighet som gör henne speciell, utan hennes utveckling i boken. Hennes liv får ett abrupt slut, då hennes drogpåverkade pojkvän slår henne i huvudet under ett raseriutbrott. Men det som förändrar Carolines liv mest är inte just att en vän till henne blir mördad, utan att hon är i rummet mittemot och hör allting. Hör Chanels dödsskrik som sedan upprepas sig om och om igen i hennes drömmar.

Hur mycket jag än skulle vilja säga att detta var en bra bok eftersom det är en uppenbarligen hårt kämpande, intelligent person som skrivit den. Så känns det ändå som att hon förfinar strippbranschen, säger ibland för akademiska ord för att vanliga människor ska förstå. Så alltså tror jag att hon skrev boken för att få bekräftelse, få sin historia ihågkommen och också då, själv bli ihågkommen. Den var spännande till en början med blir bara långsammare och långsammare hur längre in man kommer i den 300 sidor långa boken. Men det är en lärorik bok som lär en mycket om hur branschen fungerar, hur fördomarna om vilka män som går dit både stämmer och är helt felaktiga. Hur strippor som alltid framhävs som offer är en missbevisande historia.