Butcher's Crossing

Williams, John

| 2015

Det är 1870-tal, och Will Andrews, som studerar vid det prestigefyllda Harvard, hoppar av universitetet för att go west. Han längtar efter vidderna och den öppna himlen, att lära sig något som inte står i böcker. Han hamnar i det lilla samhället Butchers Crossing knappt mer än en gata med en saloon och några hus, mitt ute i ingenstans i Kansas. Där får han höra om de jättelika buffelhjordar som bara väntar på att skjutas av och föra med sig svindlande rikedomar när pälsarna sålts. En expedition bildas, Will satsar allt han har och männen ger sig av för att kämpa mot ökenhetta och vinterköld, med hopp om att återvända i triumf. Ett hopp som sätts på svårare prov än de kunnat ana.   John Williams...

Kerstin Kolm

2023-06-24

En fängslande berättelse om bisonjakt, människors drömmar, styrkor och svagheter och sökande efter sig själva.
Miljöskildringar så levande så jag känner jag är där.
Så bra och passande inläsning.

Susanne Svendsen

2019-06-22

Denna vildmarksberättelse, med fint persongalleri, är betydligt mer underhållande än författarens mest kända verk ("Stoner"). Jag har inget jaktintresse eller ens vildmarksintresse, men boken berättar om kampen för överlevnad utan att romaticera. När de beger sig ut på sin jaktexpedition, undrar man stilla om de kommer att kunna klara att komma överens hela vägen, och om de klarar att återvända levande hem allihop?
Ytterst spännande blir det när naturen då o då visar att :" faktiskt är det jag som bestämmer, lilla människa!"

Hugo Nabo

2018-04-30

Stoner är en John Williams är en av mina favoritböcker. Jag hade där med väldigt höga förväntningar när jag började läsa Butcher's crossing. Den här historien utspelar sig till skillnad från Stoner under en ganska kort tid. Blir tyvärr inte särskilt engagerad i Andrews öde. Vissa passager är sega. Jag tror förvisso att det mest är jag som är besviken när jag jämför med tidigare nämnda bok. Läs Butcher's crossing om du har bättre distans än vad jag har.

Philip Stenström

2018-02-21

Ute i den vilda amerikanska prärien, vid det lilla samhället Butcher’s Crossing, anländer en diligens med en ung man. Det är 1870-tal och västern lockar råbarkade typer och jägare från landets alla hörn att söka lycka och framgång i Butcher’s Crossing. Den unge mannen i diligensen, Will Andrews, anländer av liknande skäl. Han har lämnat studierna på Harvard bakom sig för att släcka sin äventyrslustan. Med en romantiserad bild av naturen vill Andrews mäta sina krafter mot den okända vildmarken. Med andra ord är det en oskuldsfull och oerfaren ung Andrews som beger sig ut i det okända. Efter att ha rådslagit med stadens skinn- och pälsförsäljare, J.D. McDonald, slår sig Andrews an ett jaktlag för att jaga bufflar och flå skinn. Tillsammans med Miller, Hoge och Schneider beger sig expeditionen ut i vildmarken mot de klippiga bergen i Colorado för att jaga bufflar. Men de män som lämnar Butcher’s Crossing är inte samma män som återvänder, för ibland har vildmarken ett pris som inget eller ingen kan bekosta.

Författaren John Edward Williams, mest känd för romanen Stoner, levererar i Butcher’s Crossing en högklassig västern roman. Med färgstarka naturskildringar och speglingar av vildmarkens grymma tillvaro, är det en hisnande resa genom gassande sol och snöstorm; hetta och kyla som poetiskt hänför med ljuv betydelse. Det är, med respektfull ton, en handling som återger människans skoningslösa handlingar mot naturen. Det är mer än en roman, det är en skärskådning av människans natur i poetisk klang. Låt inte ett mästerverk som detta gå dig obemärkt förbi - läs den!

Men mycket blodiga slaktscener.

Underbara miljöbeskrivningar.

Julia Hultkvist

2017-08-22

Underbara miljöbeskrivningar. Vackert språk. Lite långsam stundtals men det är liksom grejen med denna roman, som jag varmt rekommenderar!

2017-04-17

Hörde den som Radioföljetong och följde med på halva färden. Williams är en fantastisk författare, men i längden blev berättelsen för påfrestande.

Lars Willfors

2016-09-21

Bland det bästa jag läst.

elinore järlehag

2016-09-08

Vilda västern rakt igenom!
Otroligt bra skriven. Man känner sig som en femte osynlig kompanjon på deras jakt efter buffel. Spännande och riktigt verklighetstrogen! Läs den!

Ingrid Bergenudd

2016-07-23

Definitivt sträckläsningsbok. Synd bara att det står i förordet hur det ska gå. Tips - läs förordet efteråt!

Marianne Skoglund

2016-07-05

Kanske inte Den stora amerikanska romanen men definitivt ganska nära. Historien om fyra mäns jakt på buffel är intensiv och lågmäld på samma gång, och formligen ber om att bli dissekerad.

Ingrid Selnes

2016-02-21

Var lite skeptisk till att läsa en roman om fyra män på buffeljakt. Men blev fast och sträckläste. Författaren till min favoritbok Stoner har ett unikt sätt att berätta. Svårt att sätta fingret på vad, men det är något med att skildra människors oförmåga att kommunicera med varandra, och ändå berätta om deras inre.

Joakim Roos

2016-01-02

Otroligt bra bok. Vackert språk, fina personporträtt, bra flyt.

Björn Öijer

2015-12-22

Höst i Klippiga bergen med stekande sol från klarblå himmel. Ett litet ulligt moln vid horisonten. Slakten på bufflarna fortsätter. Så singlar en snöflinga mot marken, följs snabbt av fler och plötsligt, ja plötsligt, är de fyra jägarna offer för ett rytande snöoväder som ska bestämma deras tillvaro månader framåt.

Amerikanen John Williams blev min favoritförfattare, när jag läste hans länge bortglömda roman ”Stoner” om farmarsonen som blir universitetslärare i litteratur. Nu finns även hans västernroman ”Butcher´s Crossing” från 1960 i svensk översättning.

Williams gav bara ut fyra romaner. Berättelsen om några omaka bisonjägarna i Colorado på 1870-talet skrevs före ”Stoner”, men man känner igen den avskalade återhållsamma prosan. Här går bildningsresan åt andra hållet. Unge Will Andrews hoppar av sina studier vid Harvard i Boston för att västerut, i pionjärernas glest befolkade territorier, söka sanningen om sig själv.

Hårdföre Mr Miller i kåkstaden Butcher´s Crossing blir hans mentor på färden över prärien i jakten på en gigantisk buffelhjord som ska förse den lilla expeditionen med skinn och rikedom.

Männens grovt mejslade dystopiska karaktärer uthärdar strapatser av bibliska mått, till och med en syndaflod. Och här firar John Williams känsla för natur och klimat – så olik den instängda lärdomsmiljön i ”Stoner” – verkliga triumfer.

Med enastående realism skildrar han såväl solens mördande blåslampa över uttorkade gräsvidder som vinterns obarmhärtiga köld i bergsmassiven.

Nu vet jag var Cormac McCarthy och Philipp Meyer hittat inspiration till sina västernepos. Men John Williams är rakare, mindre brutal och minst lika filosofisk. Han strör flådda bisonkadaver över bokens sidor men är ytterst sparsam med människolik. Det är själen och drömmarna som går förlorade i hans fängslande moralitet om övermod och habegär.

Ödet är som ett rovdjur redo att ta språnget mot din strupe.

Så snyggt och subtilt. Inte ett enda överflödigt ord, känns det som. Minst lika bra som fantastiska "Stoner".
Stark fyra.

Emma Fägerlind

2015-10-21

Man måste väl ge en bok som får en att skrika Nej, nej, nej rakt ut ett högt betyg. Inte min typ av historia egentligen, men en bra bok helt klart. Omöjligt att värja sig.