Brottsplats: Faithful Place

French, Tana

| 2011

Tana French bygger skickligt upp samma stämning som i Ängeln på sjunde trappsteget och som Dennis Lehane gör i sina spänningsromaner! Mörker, olycka och hot myllrar och slingrar sig genom den här romanen. Inte med stora gester utan mer på en kyligt trovärdig alldagligt sätt. Som i kapitlet då Frank står i sina föräldrars vardagsrum efter en begravning och inser att mördaren är närvarande i rummet. Eller när han känner en stor fara då han ger sin dotter en godnattpuss. Jag borde ha sett den som flimrande kornblixtar kring mjukisdjuren som fyllde den varma barnkammaren likt giftgas: faran. Faithful Place är Frank Mackeys barndomskvarter i Dublin, platsen han flydde från för tjugo år sedan. Ytterst tveksamt har han nu återvänt. Hans syster har ringt och bett honom komma. Hon hittat något från den unga kvinnan han en gång älskade. Hans ungdomskärlek som svek. Nu försöker Frank...

2016-11-04

Mer socialreportage och barnuppfostran än deckare. Det här blev jobbigt, mångordigt, inget att rekommendera.

2016-08-03

När den länge efterlängtade resan till Irland äntligen skulle bli av funderade jag länge på vilken bok jag skulle ta med mig. Valet föll till slut på den här, som utspelar sig i de fattiga kvarteren i Dublin. Detta är den tredje jag läser av Tana French och jag har väl lite blandade känslor för de två tidigare. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/08/brottsplats-faithful-place-av-tana.html

2016-07-18

Bra och spännande om familjerelationer och mindre lyckliga uppväxter. Vad som driver oss och formar oss och vad vi är villiga att göra för frihet

Åse Bandling

2012-01-17

Hon har ett målande sätt att skriva och berätta, fick snabbt upp bilder i huvudet. Gillar den!

2011-11-23

Tyckte först att det var för mycket pladder och oväsentligheter. Lite segt. Men jag sögs in i den och människornas liv. Blev bättre och bättre. Väl värd en 4:a.

Anne-Lie Månsson

2010-09-13

Suverän!! Det här kan lika gärna betraktas som ett socialreportage med ett brott som löper som en röd tråd genom berättelsen . Den är klassad som deckare men är så mycket mer än det.

Merete Madsen

2010-07-01

...men den här är allra bäst!