Bro bro breja

ARLIDGE, M.J.

| 2016

Helen Grace har inte bara en krävande mordutredning på sitt bord. Hon försöker också återhämta sig efter systerns En död man som levt ett till synes skötsamt liv hittas i ett övergivet hus. Någon har skurit ut hans hjärta och lämnat det utanför familjens ytterdörr. Det är det första offret. Och kriminalkommissarie Helen Grace anar att det inte är det sista. I Southamptons slumkvarter frodas prostitution och droghandel. Varför har en lyckligt gift man rört sig i det området? När ännu ett liknande fall dyker upp är det tydligt att det går en seriemördare lös. Ett tredje offer hittas. Vilken är den gemensamma nämnaren? Kan mördaren spåras vid den chattsida där ett antal män diskuterar och betygsätter prostituerade? död samtidigt som hon måste navigera mellan blindskären på polisstationen, där inte alla vill ha henne kvar. Helen kan känna vreden bakom morden, men hon kan inte föreställa sig hur...

Maria Jacobsson

2021-09-11

Andra boken om Helen Grace. Bra och välskrivna deckare med en hel del våld och råhet. Läs dem i ordning för att följa den intressanta bakgrundshistorien.

2017-12-24

Riktigt grymt och blodigt, men också riktigt spännande. Och en hel del mänskliga relationer av udda slag, bitvis riktigt rörande. Väl läsvärt.

Jonna

2016-06-28

Mycket bättre än den första boken som var lite för bisarr för min smak. Denna var spännande och svår att lägga undan.

Tickmicks bokblogg

2016-06-09

Det är inte många deckarserier där bok nummer två är lika bra som den första boken! Det här är en superbra bok som gör så att man står och kliar sig själv i huvudet i ett försök att lista ut vem mördaren är. Läs hela min recension här: http://tickmick.blogspot.com/2016/06/recension-av-bro-bro-breja.html

I början av den här boken får jag ett lite rörigt intryck. Men det släpper ganska snart och jag är inne i handlingen som är en riktigt spännande historia. Helen Grace blir bara mer och mer intressant som karaktär och jag vill veta mer om hennes något annorlunda personlighet. Även Charlie är en karaktär som jag hoppas att vi får följa framöver i böckerna som kommer.
Den förra boken Ole dole, var av något mörkare karaktär än denna. Men jag upplever den här som mer blodig och den är en riktig bladvändare. Jag rekommendera dessa böcker varmt till alla som gillar riktiga deckare. Nu ser jag fram mot nästa bok som kommer i höst och heter Dansa min docka, kan knappt bärga mig.

Betyg 4,5 av 5

Det som är kul med dessa böcker är att titeln är en barnramsa, dock tror jag inte det fortsätter så om man kollar på de engelska böckerna; The Doll house, Liar Liar, Little boy blue och Hide and Seek. Eller blir det så, kanske?
När jag började läsa tyckte jag den var himla rörig, så kom jag tyvärr inte ihåg så mycket från första boken Ole dole doff, men ju mer jag kom in i handlingen så kom det tillbaka till mig. En sak kan man säga direkt båda böckerna är ganska blodiga och beskrivningarna är ibland väldigt detaljerade.
Så är man känslig ska man nog hoppa över denna serie. Denna bok växte faktiskt bit för bit och man fick veta mer om både Helen och Charlie och lite tillbaka blickar från vad som hände i första boken.
Nu känner jag mig mer sugen på att läsa fortsättningen, för nu känns det som man har några att följa, det tillkom några i denna boken. Jag hoppas verkligen de översätter resterande böcker,

2016-03-14

Bro bro breja är den andra boken i serien om polisen Helen Grace. Jag läste den första boken, Ole dole, för ungefär ett halvår sedan, och jag tyckte mycket om den. Här är en länk till min recension av den.

Bro bro breja var nästan lika bra som Ole dole. Den är lika välskriven och lika lättläst, och jag tycker mycket om karaktärerna i boken. Däremot tyckte jag kanske inte att själva storyn var lika bra i den här boken, som i den första boken.

Men bra är den absolut, och spännande. Så jag rekommenderar verkligen boken. Men jag tycker definitivt att man ska läsa Ole dole först, och sen Bro bro breja. Och jag hoppas verkligen att bok nummer tre och fyra, som finns på engelska, också blir översatta till svenska.

Väldigt mörk, spännande och fängslande!!!