Britt-Marie var här

Backman, Fredrik

| 2014

Britt-Marie var här är en roman om att förlora sig, förälska sig och att sparka på det som rullar. Borg är ett samhälle om vilket det snällaste man kan säga är att det ligger vid en väg. Britt-Marie är en 63-årig kvinna som fått höra att hon är en passivt aggressiv ältande gnällkärring. Hon har lämnat storstan och sin otrogna man efter 40 års äktenskap, Borg har gått igenom en finanskris som inte lämnat något annat efter sig än "till salu"-skyltar och en ölstinkande pizzeria. Britt-Marie hatar fotboll, Borg har inget annat än fotbollen kvar. Det är inte början på en underbar vänskap, det är det sannerligen inte. Men när ungdomslaget i byn behöver en tränare så desperat att de till slut är redo att ge jobbet till vem som helst, då bryr de sig inte om petitesser som att hon absolut inte vill ha det. För när det kommer till kritan finns bara en universell sanning om samhällen vid vägar: Pizzerior...

Sarah

2023-07-15

Min absoluta favoritbok, även om filmen gjorde mig lite besviken.

Nenne No

2023-06-16

Till skillnad från Ove så är Britt-Marie inte en trevlig människa att följa, eller speciellt trevlig överhuvudtaget. Den lyckas ibland få till nåt ögonblick av det fina livet, men det räcker inte, det här är faktiskt mest en pärs att ta sig igenom. Slutet blir också en klyschig besvikelse.

PangPion

2022-07-03

Kent. Jaha. Bikarbonat.

Elin Peiser

2021-08-17

Eh….

Peter Berggren

2020-09-13

Jag gillade inte alls denna bok och läste inte ens klart den

Z

Zandra Gustavsson

2020-07-12

Eva Pettersson

2020-05-11

Träffsäker blandning av tragik och humor, och med ett fantastiskt vackert språk, som i alla Backmans böcker!

Tina Saarinen

2020-01-10

Över förväntan - och man får både skratta och gråta!

2019-11-24

Britt-Marie, 63, är faktiskt inte passivt aggressiv. Det är bara det att smuts, repor och felaktigt organiserade besticklådor får henne att skrika på insidan. Hon har just lämnat ett 40-årigt äktenskap och liv som hemmafru, och det enda arbete hon kan få finns i Borg, ett finanskrisdrabbat samhälle vid en väg där allt är nedlagt utom den ölstinkande pizzerian.

Det här är både en rolig och sorglig bok. Britt-Marie är.. ja.. en irriterande person. Stackars flickan på arbetsförmedlingen får ganska snabbt erfara det. Samtidigt är Britt-Marie en ganska ensam och ledsen kvinna, som nog egentligen bara vill ha en familj omkring sig.

Boken är bra, den växer ju mer jag läser och jag både skrattar och blir tårögd. Jag gillar hur Fredrik använder språket, med liknelser som får mig att le. Jag tycker även om hur han får berättelsen att både vara humoristisk och sorglig. Det vävs ihop bra! Man reagerar när man läser boken och jag blir grymt irriterad på denna kvinna för att i nästa sekund känna ett stort medlidande med henne. Det är högt och lågt! Boken är lättläst och jag gillar att Britt-Marie äntligen får ta plats!

Frida Tosterud

2019-10-21

En av de bästa bäver jag läst! Skrattade högt på tåget, fällde en tår och log däremellan.

Fantastisk bok!

Adam Alsin

2019-06-30

Britt-Marie är en underbar karaktär. Ser mig själv i henne. Rolig läsning som kulminerar i ett par tårar.

Eva Möller

2019-06-17

En roman i Backmananda. Ett livsöde som går i moll . Britt Marie lever i skuggan av sin egoistiska man som förverkligar sina drömmar och låter Britt Marie vara hemma och ta hand om hemmet. Hon blir inskränkt och hänger upp sitt enahanda liv på att göra listor på göromål, städa, laga mat och på strikta vardagliga rutiner. Hon har aldrig fått känna att hon är värdefull och är rädd för art inte märkas. När mannen uppdagas med otrohet bryter hon upp. Söker jobb och hamnar på en nedläggningshotad fritidsgård i den lilla hålan Borg som ligger intill en väg. Borg är en landsbyggdsort på väg att dö ut. Vi får följa Britt- Marie som helt plötsligt blir tränare för barnens fotbollslag. Skapar nya relationer och vänskapsband . Hur det gick till vet hon inte själv. Sakta men säkert vänds Britt Maris liv till att hon blir betydelse full och toner av dur börjar klinga lite vagt. En bok som ger många skratt mitt i all dysterhet och man lär sig fort att älska den både karska och barska Britt Mari som gärna påpekar allt som i hennes värld är helt fel, men samtidigt som hon är rädd för vad folk tänker om henne. Hon är ju en proper dam och absolut inte kriminell. En bok med mycket humor med en sträng av allvar och eftertanke Betyg 4

Julia Gedin

2019-02-04

M E

2019-01-06

Inget lämnas åt slumpen här inte. Rolig samtidigt som den har en mening.

Bianca Kallai

2018-12-04

Tommy -

2018-05-21

Liknar tidigare böcker av Backman. En smårolig roman med feministiska undertoner.

Helena R

2018-01-18

Min första Fredrik Backman-bok, men inte min sista. Vi följer Britt-Marie när allt hon har vetat vänds upp och ner, samtidigt som hon visar en ny värld för de hon kommer i kontakt med.

Efter ett liv av att aldrig känna att hon var tillräckligt bra, vare sig för sina föräldrar eller för sin man, hamnar Britt-Marie, en kvinna i 60-årsåldern, i Borg, ett litet samhälle som ligger vid en väg.

Tack vare hur Fredrik Backman beskriver platser kunde jag lätt se Borg framför mig och trots att han inte beskriver personer, uteseendemässigt, kunde jag också se dem. Det kan bero på att jag väldigt sällan ser ansikten när jag läser. Personerna kändes verkliga, med de förväntningar som finns på livet i en utdöd håla.

Jag har läst andra recensioner om denna bok, där det pratas om Britt-Maries Aspberger och OCD, något jag inte fångade upp i denna bok, om det inte står skrivet mellan raderna. Själv tolkade jag Britt-Marie som en kvinna som i hela sitt liv har blivit nedtryckt av dem som skulle bry sig mest om henne och därför vet hon inte riktigt vem hon är och det enda hon har är sina regler, rutiner och normer.

Språket tyckte jag var lite upprepande från gång till gång, men i slutet av boken föll det sig naturligt eftersom det är Britt-Maries natur. En snabb bok att läsa, men också tankeväckande och rolig.

Therese

2017-06-27

Backman skriver på ett välformulerat och medryckande sätt. Ser fram emot att läsa fler av hans böcker. Den här boken spelar helt klart i samma liga som "En man som heter Ove".

2016-10-06

Lika fin och väl underbyggd som tidigare böcker, kanske med skillnaden att det tog längre tid att känna in Britt-Marie. Trots att jag tidigare läst om henne i en annan av hans böcker. Kan konstatera att Britt-Marie skulle varit nöjd med min besticklåda.

Linda Jönsson

2016-09-10

Erica S

2016-08-30

ja vad ska man säga vet inte om de ska bli en 3a eller en 4a så det är mittemellan

Lättläst och rolig. Backman är en fena på att skriva! Lite osannolik historia, som vanligt kanske, men bortsett från det gillade jag den.

Sandra Katby

2016-04-14

lättläst och underhållande, dock inte lika bra som Ove-boken

Lotta Andrén

2016-03-21

Bara älskar den här boken! En feel good historia.

Hedvig Marklinder

2016-02-16

En kvinnlig version av favoriten En man som heter Ove. En trevlig bok som sträcklästes. Jag blev glad och njöt av att läsa varje sida. Det negativa är att den är liite för lik debutromanen som var lite egen då jag läste den plus att han upprepar sig lite för mycket mot slutet. Men helt klart värd fyra stjärnor för denna trevliga lässtund!

Victoire Marcel

2016-02-01

Väldigt fin, många underbara karaktärer - älskade bland annat Någon. Britt-Maries personliga utveckling var fantastisk och jag tycker verkligen om hur Backman kan få en att bry sig så mycket om surgubbar, besserwisserungar och pedandkärringar. Han är bra på att vända på ens förväntningar.

Monica Carlsson

2016-01-31

Tyckte inte den var rolig utan fruktansvärt tragisk och sorglig. Ingen måbrabok precis.

karolina liljedahl

2016-01-16

Älskar Britt-Marie!!

Josefin Hallgren

2016-01-10

Jag gillar hur Backman lyckas få en att känna så mycket för olika karaktärer. Tycker verkligen att både surgubben Ove (En man som heter Ove) och gnällkärringen Britt-Marie berör. Britt-Marie är ju en underbar karaktär när man väl lär känna henne! Jag gillar också Backmans språk och hans sätt att skildra den här fina och djupa berättelsen genom humor.

Linda V

2016-01-09

Boken är både fin och sorglig, tyvärr tycker jag slutet förstör. Därav ett lägre betyg (hade kunnat bli en fyra).

Harriet Axelsson

2015-12-03

En sådan härlig bok! Skrattar, fnissar och får tårar o ögonen. En bok om att leva livet. Läs den!

Sandra Gustafsson

2015-10-09

Hur lever man sitt liv? En bra bok av Backman men inte samma klass som Ove ovh Mormor.

Annica M

2015-09-16

Lättläst feel-good-bok.

Jag läste En man som heter Ove för ett tag sedan och jag gillade den riktigt mycket. Så klart att förväntningarna skruvades upp lite. Enligt mitt tycke och smak är denna bok inte på långa vägar lika bra som Ove boken trots att budskapet är väldigt fint. Först retar jag mig på Britt-Marie som gnäller och ska ha det på sitt vis, men man ska väl inte orda för mycket om detta, för några år till kanske.....
Men alla dessa upprepningar och tjat om bikarbonat och citron i röva, det var inte ens roligt. Så fotboll, jag är inte ett spån intresserad av fotboll och det gjorde nog att jag slog dövörat till ibland. Den kanske också var lite i längsta laget men jag lyssnade klart på boken, mycket tack vare en bra uppläsare, ja, så några poäng hade den ju.

Lotta Lettenström

2015-08-24

Den får ett lågt betyg för jag tyckte inte att den var rolig alls. Det som var fräscht och roligt i första boken kändes bara som en upprepning här. Näää

Evelina Persson

2015-08-14

Älskar Britt-Marie!

2015-08-12

Två böcker har jag läst av Backman tidigare och fullkomligt älskat sönder. Sambon har tjatat om Britt-Marie i nästan ett år. Du fattar att mina förväntningar var höga va? Jag försökte verkligen att inte förvänta mig en ny Ove-bok. För det kunde han väl inte ha klarat. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/08/britt-marie-var-har-av-fredrik-backman.html

Marléne S

2015-08-08

Skall tillägga att jag lyssnade på ljudboksvarianten med Marie Richardsson som brilliant uppläsare.

Marléne S

2015-08-08

Man har en hatkärlek till Britt-Marie men blir inte oberörd. Jag älskar böcker som får mig att skratta. Det här är en sån :)

Emma

2015-07-26

Jag tycker nog att det är en fullpoängare det här också. Kanske viss upprepning från de tidigare böckerna, om grannsämja. Lilla Borg är en liten håla med några härliga invånare som ställer upp för varandra som man aldrig vill lämna. Men samtidigt är Britt-Marie en alldeles särskild karaktär. Så många Britt-Marie det finns i den här världen som ingen någonsin uppmärksammar. Som städar och städar, löser korsord och lagar mat trots att ingen säger att det är gott utan att de måste be om det. Allt för någon annans skull. Som uppfattas som socialt inkompetent eller en gnällkärring. Mer sorglig och gripande än rolig egentligen. Ändå definitivt en feel good. För att hon har en kämparglöd den där Britt-Marie. Och förresten vad kräver mest av en människa, "att vara en sådan som hoppar eller vara den som låter bli"? Livet tvingar slutligen Britt-Marie att ta några skutt och hon griper tillfällena som kommer i hennes väg.

Matilda S

2015-07-23

Seg bok men hade sina ljusa stunder. Gillade hur man kom närmare och närmare Britt-Marie efter hand och att man började förstå henne mer. Kommer bära med mig det nästa gång jag stöter på en "Britt-Marie-person". Tipsen om bikarbonat var trevliga. Språket var klockrent. Hade hoppats på ett mer dramatiskt slut. Tycker att den röda linjen genom boken är för diffus och jag kände inte direkt att poletten hade trillat ner när boken var utläst.

Carina Carlin

2015-07-16

En klar Feel good bok. Inte lika bra som föregångarna men en klar 5:a. Kommer att läsa om denna bok är jag säker på.

Johan Arvidsson

2015-07-10

Mer kompakt än Mormor men mer säker än Ove. Gillar för det mesta Backmans språk även om han kan vara lite mycket ibland. Fotbollsskildringarna är rätt så fina.

Monica Helmersson

2015-06-28

Svår att komma in men när man väl har kommit in boken var den svår att släppa, men den får vara en trea i betyg.

Therése Lönneberg

2015-06-23

Britt-Marie kryper in under skinnet och jag vill veta mer.

Nja, antingen var den betydligt sämre än hans tidigare, eller så var inte jag på topp för att lyssna på en sån bok. Lätt att tankarna stack iväg åt annat håll.

Ewa R

2015-06-22

Når inte riktigt upp till "En man som heter Owe", tyvärr

Cecilia Arrgård

2015-06-20

Jag brukar sluka Fredrik Backmans böcker utan problem, älskar dem. Skrattar, gråter och skrattar igen. Så inte denna gång. Tyvärr är den här boken lite för seg och repetitiv i sin berättelse för min smak.

Stefan Wern

2015-06-10

Inte lika bra som Ove och "Mormor", men fortfarande välskrivet och just den balansen mellan komiskt och tragiskt som Backman är grym på.