Bränd himmel

Macmillan, Gilly

| 2015

Vald till årets bästa deckare 2015 av Lotta Olsson i DN: »En gastkramande, uppslukande berättelse.« »Brittiska Gilly MacMillans debut Bränd himmel är en deckare som gör mig lycklig. Utan större åthävor lyckas den vara något eget i en genre full av bleka kopior.« GUNILLA WEDDING, SKÅNSKA DAGBLADET »MacMillan är skicklig på att dölja vad som egentligen hände med Ben så känslan av fara bevaras hela tiden. När upplösningen till sist kommer hickar man till av överraskning.« ELISABETH CARLSSON, DAST MAGAZINE »Månadens debut« på Amazon! Under en söndagsutflykt i Leigh Woods strax utanför Bristol låter Rachel Jenner sin åttaårige son springa i förväg. Ben är utom synhåll bara en kort stund. Sen är han borta och Rachel befinner sig mitt i varje förälders värsta mardröm. I media slår försvinnandet ner som en bomb. Några ödesdigra handlingar får både pressen och allmänheten att vända...

Denna deckare handlar om en liten pojke på 8år som försvinner när hans Mamma tappar han ur sikte för en sekund.
Poliserna & allmänheten söker febrilt men utan resultat de lägger även all skuld på modern i denna svåra tid.
Den stackars pojken blev utsatt för div kränkningar under hans kidnappning som varade under de dagar han var borta.
Det är spännande att få veta vem det är som är så elakt grym.
Den får ⭐⭐⭐⭐⭐ av 5st av mig 🎧📚.

Erica S

2017-05-29

En mycket bra spännande bok. gillade dem trots mina förväntningar

A Bookaholic Swede

2016-12-10

SWEDISH REVIEW

Bränd himmel är en nagelbitande thriller som tar upp ett ämne som nog de flesta av oss finner hjärtskärande hemskt, försvinnandet av ett barn. Rachael låter sin lilla son Ben springa i förväg i skogen till gungorna men när hon kommer fram är han inte där. Under resten av boken så får vi följa hur polisen gör allt för att finna pojken, hur rachel och hennes ex-man försöker hålla hoppet uppe att Ben fortfarande lever. Pressen och allmänheten som först är sympatiska vänder sig mot Rachel och hon får utstå trakasserier av människor som anser att hon ligger bakom allting eller som tycker att hon är en dålig mamma som inte höll koll på Ben. Inte nog med det, mörka familjehemligheter kommer fram...

Boken är fängslande och hemsk att läsa. Försvunna barn är ett jobbigt ämne och ju fler dagar som går desto mindre är chansen att ben hittas vid liv. Boken tar också oväntade vändningarna längs handlingens gång. Det enda med boken jag fann lite störande var Clemos terapimöten som dyker upp under bokens gång där han pratar om utredningen (som då är avslutad) pga. av att han mår dåligt och har panikångest och han har påtvingats terapi för att kunna fortsätta i tjänst. Annars var boken mycket bra!

Tack till Pocketförlaget för recensionsexemplaret!

Nina Gustafsson

2016-10-26

Media kastar sig över fallet Ben. Här berättar mamman Rachel om sonens försvinnande. Vi får lära känna personerna runtom dem och polisen som får i uppdrag att hitta Ben. Bra personbeskrivningar, särskilt mammans desperation, dock kunde slutet ha varit något bättre. Svag 4.

2016-09-10

Wow, vilken debut! Fantastisk, spännande, gastkramande och helt oförutsägbar. Vilken psykologisk thriller! Att kunna hålla spänningen uppe genom hela denna gåta trodde jag först inte var möjligt. En så skickligt vävd intrig och så skickligt skildrande av det mänskliga psyket och lidandet är värt en 4 plus.

2016-07-30

Spännande och gripande psykologisk thriller. Som så ofta i denna genre inte riktigt trovärdig.

Jag hade fått för höga förväntningar på den här efter allt positivt jag läst om den. Den var väl ok, spännande på slutet.

Den här var en bok jag inte visste något om men chansade lite och vilken överraskning. Den var väldigt Välskriven och gripande historia, och kanske fanns den en undermening i berättelsen också. I alla fall fick jag mig en tankeställare att man inte ska döma för fort. Uppläsare Christian Fex var riktigt bra.

Anna Johansson

2016-01-22

Jag kanske hade för höga förväntningar på denna bok för jag tycker bara den är okej. Visst den är välskriven, bra & målande språk, stundtals spännande men för mig är den inte tillräckligt spännande. Mer som en gastkramande drama än en spännande thriller. Kan tänka mig att det är väldigt många som kommer tycke om denna bok och den är värd att läsa, men får ändå inte mer än 3+ av mig i betyg.

2015-12-26

Betyg: 4,5 av 5.

Ännu en mycket bra brittisk thriller från bokförlaget Modernista. Det bokförlaget verkar ha mängder av suveräna deckarförfattare från Storbritannien.

?Bränd himmel? (Burnt Paper Sky) är skriven av en debuterande brittisk författare, Gilly Macmillan, som jag verkligen vill läsa fler böcker av. Hennes andra bok ?Butterfly In The Dark? utkommer i England i mars 2016, och förhoppningsvis snart här i Sverige också.

?Bränd himmel? är väl mer en psykologisk thriller än en deckare. Den är välskriven, lättläst, spännande, oförutsägbar, gripande, och mycket, mycket bra.

Rekommenderar verkligen boken till alla.

Marc Moore

2015-12-24

Berättelsen varvad med rapporter och tidningsartiklar gör läsningen lättsam. Ända från början väger den mellan 4a eller 5a men landar på en 4a, väl uppbyggd spänning men den får mig inte riktigt engagerad hela tiden.

2015-11-07

Redan när jag såg den här boken första gången förstod jag att det skulle vara något för mig. Den beskrevs som en psykologisk thriller och det är bland det bästa jag vet. Lägg därtill att det är en debut och jag var såld. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/11/brand-himmel-av-gilly-macmillan.html

2015-10-18

Wow. Det var längesedan jag läste en bok som var så svår att lägga ifrån sig. Drivet i språket, upplägget och själva historien gör att man bara vill ha mer. Man blir lycklig. Rekommenderas varmt.

2015-08-27

En riktigt bra debut. Mycket känslor och väldigt spännande. Sträckläsning.