Borta bäst

Kadefors, Sara

| 2009

Ingen lägger märke till bilen som står parkerad i den lilla dungen utanför Ikea. Ingen reagerar på kvinnan som kommer ut mellan träden och promenerar mot ingången. Hon är elegant klädd och har ett vackert leende. Hon dricker gratiskaffe innan varuhuset öppnar och äter upp folks kvarlämnade mat. Kvinnan heter Sylvia. Vem är hon? Vad har hon varit med om? För bara några månader sedan levde hon ett annat, etablerat liv. Efter ett misstag har hon förlorat allt. Nu handlar det om att överleva. Medan Sylvia kämpar för att upprätthålla den perfekta fasaden kommer hon i kontakt med en helt ny värld som förändrar hennes världsbild. Till slut går det inte att fly längre. Hon måste tillbaka till sitt gamla liv, göra upp med den hon en gång var och dem hon en gång lämnat. Med humor och stort allvar ställer Sara Kadefors frågor om valen man gör i livet. Vem bestämmer egentligen hur man ska leva? Och...

Nina Gustafsson

2019-09-10

Sylvia har tappat bort sig själv och gör nya bekantskaper. Om vad som betyder något i livet.

Anna Engström

2014-01-28

Maritha .

2014-01-06

Trovärdig? Kanske inte helt och hållet. Å andra sidan - varför inte? Fängslande och tankeväckande var den hur som helst. Personerna och handlingen är tecknade med ett lika enkelt som levande språk och jag ser allt tydligt framför mig. Fler böcker av Kadefors blir det absolut för min del.

Louise Ö

2013-06-30

Annorlunda och rolig bok om en kvinna som flyr från allt. Jag läste lite med andan i halsen och tänkte " Hur ska det gå? "

Marita Ryen

2013-04-17

Bra uppläsare, intressant och tänkvärd bok som även var lite rolig.

2013-01-03

Det här är det första jag läser av Sara Kadefors och jag tror att jag med säkerhet kan säga att det inte blir det sista. Det här var bra på så många sätt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/01/borta-bast-av-sara-kadefors.html

2012-06-21

Tänkvärd, lättläst och lite humor. Vad är viktigt, yta eller innehåll ?

Alexandra Svensson

2012-05-19

Spännande bok!

Anna Widerberg

2011-07-12

Nej, jag tyckte inte alls om den första halvan av Sara Kadefors historia om den förvirrade Sylvia som rymt från sitt liv och lever som påhittig hemlös i sin bil. Jag kunde inte ta henne på allvar. Jag trodde inte på hennes lösningar av de praktiska problem som hon ställdes inför och mailen hon skickade var helt enkelt för mycket för att vara trovärdiga. Det tog mig halva boken att förstå att det här är en skruvad berättelse som i varje mening balanserar mellan allvar och komik.

Sara Kadefors kunde ha förlorat mig under bokens första halva. Bara min envishet höll mig kvar, den och min motvilja mot att lämna en bok halvläst. Vissa berättelser kräver envishet och hårt arbete, det vet jag sedan länge. Och för den läsare som står ut till slutet är belöningen oftast värt arbetet.
Med Borta bäst är jag osäker. Jag var nöjd när jag hade knäckt koden och förstått berättelsens väsen. Men Sylvia blev aldrig riktigt intressant. Den narkotikalangande Lisbeth däremot, henne skulle jag gärna läsa en roman om.

Jakob Nylin

2011-06-27

Sylvia är en kvinna som har tappat sitt medelklassliv och nu äter rester på Ikea-restaurangen. Jag tycker faktiskt det är roligt: en etablerad person som blir främling i det som var hennes liv. Bokens Sylvia är i själva verket ingenting av det man förväntar sig. Det är både provocerande och roande.

Helena Eriksson

2011-06-16

Gillade den här boken mycket. En annorlunda historia som får en att tänka till lite.

Sofie Petersson

2011-05-29

Vilken fin och tragikomisk bok. Har lyssnat på ljudboken med författarinnan Sara Kadefors. Vilken härlig berättarröst hon har! Hennes senaste roman Borta bra handlar om en kvinna som bor i sin bil i en skogsdunge utanför Ikea. Hon är hemlös, pank och vet inte vem hon är. Välskriven, väcker tankar och känns speciell. En stark trea.

Louise A

2011-04-06

Med allvar och skruvad humor berättas historien om en kvinna som blivit hemlös, dock av en orsak ingen kunnat gissa. Garanterat tankeväckande.

Maria Johnson

2011-02-15

Sylvia är mån om sitt yttre, hon har fina kläder. Varje morgon går hon in på IKEA och dricker gratiskaffe för att få upp värmen efter ännu en natt i bilen. Sylvia har varken jobb eller någonstans att bo. Hon träffar missbrukaren Lisbeth och en annorlunda vänskap växer fram. Sylvia har alltid varit mycket fixerad vid yta och att allt ska verka bra även om det inte är det. Det här är en typisk sidvändare, Kadefors har ett bra berättarspråk och hennes sätt att beskriva karaktärerna känns trovärdigt.

Sten

2011-01-12

Lättslukad roman, håller dock inte hela vägen till toppbetyg. Kan inte riktigt sätta fingret på om det är trovärdigheten i historien som inte når hela vägen fram eller vad det är men jag velade mellan 3 och 4 stjärnor. Boken är som sagt lättläst och roande och samtidigt väldigt oroande. Ämnet känns högaktuellt och uppfräschande och nytt att läsa om i det individfokuserade och elitistiska samhälle vi lever i.

Sandra Svensson

2011-01-01

väldigt välskriven o lättläst. fastnade verkligen för författarens sätt att skriva.. man ville inte sluta läsa..

Ingrid Selnes

2010-12-29

Intressant och välskriven, men allt mindre trovärdig ju längre berättelsen skrider fram. Slutet var sämst. Velar mellan 3 eller 4 stjärnor, det blev 4 ändå för jag kände stor sympati för huvudpersonen.

pia von schmalensee

2010-11-26

Josefine Lind

2010-11-13

Lätt att läsa, visst, men hon kunde inte nå hemlösheten på djupet. Ytan som hon är så fascinerad av beskrivdes också just ytligt. Bra idé, men hon nådde inte fram.

Tänkvärd

Maria Lindh

2010-09-05

Lättläst, lite glättig. Men ändå underhållande och välskriven.

En myckett lättläst bok!Det som jag tycker gör den värd att läsa är vinkeln hur man tar sig igen en kris.Hur livet kan ta en annan vändning,mitt i livet.Värderingar som plötsligt har omvärderats.Att växa som människa,helt enkelt!

Marie W

2010-07-31

Jag sträckläste jag boken på några timmar, den är mycket lättläst. Trots detta har den mycket innehåll och i likhet med Fågelbovägen 32 handlar den om våra mänskliga värderingar. Det är lätt att tycka om och sympatisera med personerna i boken och efteråt kan man reflektera över varför. Jag tyckte om boken och rekommenderar den gärna, men Fågelbovägen 32 är ett strå vassare enligt mig.

Anneli Johansson

2010-07-28

En riktigt bra bok om hur livet kan tokvända...... Rekommenderar verkligen alla att läsa!

Helena S

2010-07-26

Fastnar i den direkt och vill bara läsa mer. Huvudpersonens öde fängslar och boken är skriven så att ju mer man läser dessto mer börjar man förstå varför det blir som det är.

2010-07-23

Oj vad jag misstog mig på den här. Jag trodde den var en mera lättsam historia. Kanske därför jag inte tyckte den var så bra.

Camilla Eriksson

2010-07-18

Handlar om Sylvia och hennes strulliga vardag,henneskamp för att överleva vardagen utan pengar och utan kontakt med myndigheter eller sitt tidigare liv. Klart tänkvärd, både rolig och allvarlig.

Kristina Simar

2010-07-09

Recension av Sara Kadefors bok Borta bäst
Boken är utgiven av Piratförlaget och innehåller 346 sidor.

Sara Kadefors har tidigare utkommit med romanen Fågelbovägen 32 som fick ett fantastiskt mottagande både hos press och hos läsare. Innan dess skrev hon ungdomsromanen Sandor slash Ida som belönades med Augustpriset 2001. Sara Kadefors skriver även dramatik för TV, film och teater. Boken finns också utgiven som ljudbok uppläst av Sara Kadefors själv.

Handling: I en dunge utanför Ikea står en bil parkerad. Ut ur dungen kommer en kvinna, men ingen tar notis av henne, hon promenerar mot Ikeas ingång. Kvinnan heter Sylvia, men vem är hon? Och varför bor hon i sin bil? För bara några månader sedan levde hon ett vanligt familjeliv, men hon gjorde ett fruktansvärt misstag som gör att hon nu bor i sin bil. Sylvia tvättar sig på Ikeas toaletter, dricker kaffe som de bjuder på en stund innan Ikea öppnar. Hon äter mat som är kvarlämnad på tallrikar för hon har inga pengar att betala med. Sedan går hon och lägger sig i en av sängarna på sängavdelning och hoppas på att ingen ska upptäcka henne.

Men en dag upptäcks hon av någon av personalen när hon slumrat till i en säng. Hon blir utslängd från Ikea, därefter tar hon sin bil, tankar utan att betala och kör i väg. Hon ser en kvinna som står och liftar vid en vägren, Sylvia undrar om hon ska stanna för att låta kvinnan åka med, hon tvekar lite, men stannar till och kvinnan hoppar in. Detta är början till en ny bekantskap, Sylvia lär känna personer som hon aldrig skulle tilltalat eller tittat åt i sitt förra liv, men i hennes nuvarande situation har hon inget annat val. Det gör att Sylvia tar lärdom om hur andra människor lever. En dag måste hon dock återvända till sitt föregående liv för att göra upp med de människor som hon sårat och ställa sig till försvars för det fruktansvärda misstag hon gjort. Det blir ingen lätt situation för Sylvia, såren efter det hon gjort är för stora för en viss person som inte vill förlåta henne.

Sara Kadefors lyckades väldigt bra med sin förra bok Fågelbovägen 32 och hon har även lyckats riktigt bra med denna också. Hon beskriver den hemliga Sylvia riktigt bra, för Sylvia är en hemlig person långt in i berättelsen, det är svårt att sätta fingret på vem hon egentligen är. Hon fångar därmed kvar läsaren och det blir en sträckläsarbok. Jag ville bara läsa mer för att få reda på vem denna Sylvia är. Det händer många ovanliga händelser och Sylvia träffar många olika personligheter under resans gång. Personligheter som ger henne ett nytt sätt att se sin omgivning på. En mycket bra bok.

Betyg 4/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Gunilla Jönsson

2010-04-06

Inte riktigt så bra som jag hade förväntat mej. Men man ville verkligen veta hur hon hamnade i bilen och hur det skulle sluta.

Ann Jensen

2010-02-21

Välskriven bok, intressant handling och karaktärer. Personerna känns levande och trovärdiga. Skulle nog bli en rätt bra film. Rekommenderas!

Lena Andersson

2010-02-20

Gillar det här ovanliga perspektivet på hur man hanterar hemlöshet i Sverige. Fiffigt och oväntat på hur man kan leva på ingenting en period i vårt land!

Christer Strandberg

2010-01-31

Lyssnade på den. Bra inläsning av SK.

Pernilla Engström

2010-01-22

Är det så här uteliggarna har det

Ullis N

2010-01-13

Efter fågelbovägen, där det kändes som att hon hade en tydlig agenda, tycker jag att den är boken var en besvikelse.
Det var helt ok läsning, men jag hade väntat mig mer.

Rebecca Mazur

2010-01-13

Jag kan bara inte lägga den ifrån mig. Vill så gärna veta vad denna kvinna gjort för något... Jättespännande och bra. Mycket bättre än författarens tidigare bok.

Josefine Larsson

2010-01-02

Skön bok med en väldigt speciell huvudperson och hennes livsöde. Men på nått sätt önskar jag mer av ett fint "knyta-ihop-säcken"-slut, men det kan man ju inte alltid begära

Anna Hallqvist

2009-12-16

I den andra romanen riktad till oss vuxna som Sara skriver får vi stifta bekantskap med Sylvia, som bor i en bil i en dunge invid Ikea där hon utnyttjar allt hon kan komma över (sängvila, gratis kaffe, överbliven mat, salldsbuffé, toaletter).
Och precis som i den första romanen blir jag lite bortkollrad och vet inte om jag känner för eller mot huvudpersonen. Om jag gillar eller inte gillar...
Jag tokgillar de tre första fjärdedelarna av boken, slutet är lite mer sisådär...lite mer vanligt och städat liksom.

Sylvia är såklart inte som andra hemlösa, hon ser bra ut, sköter om sig själv, har fina kläder och skulle aldrig äta ur soporna. Gör det henne bättre än de andra hemlösa? Hon har ändå gjort sitt eget val. Eller? Det är lite McGyver över Sylvia, hon löser allt på bästa sätt - även det som inte går att lösa...

FranZone c”,)

2009-12-15

Tragikomisk om "uteliggare" med kleptomani (det kanske fungerar), men lite för lång-randing...

Annelie S

2009-12-06

Helt ok, men inte på långa vägar lika bra som "Fågelbovägen" tycker jag.

Jonna Österlund

2009-12-03

Väldigt bra bok som väcker tankar och funderingar. Kanske är jag lite lite besviken på slutet som på något vis blev lite för "lättsamt", men samtiidgt vet jag inte om jag skulle vilja att den slutade annorlunda. =) Rekommenderas!

Inger Dahlin

2009-11-29

Den var underhållande, men jag tycker att den blir tjatig i vissa lägen.

Ulla Olsson

2009-11-10

Rolig.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Sara skriver bra så, rappt och lite undflyende så att drivet gör att man vill veta mer. Måste veta mer. Om varför, och hur. Känslan var samma i den förra boken.
Givetvis handlar även denna bok om val och hur de påverkar fortsättningen.

Boken skapar flera frågeställningar och skulle vara perfekt i en bokcirkel (som jag skulle vilja vara del av), precis som Fågelbovägen 32 (som ska filmas med Pernilla August i huvudrollen).

Lotta Grafström

2009-09-27

Så himla bra bok, helt fantastisk LÄS DEN NUUUU!!!!

en av de bättre böckerna jag läst på länge!! fantastiska personporträtt!