Böljelek

Limme, Johanna

| 2010

Karlshamn 1897. Ett dött barn med siffran 13 skrivet på huvudet hittas i ett tygpaket på en bakgård. Kyrkoherde Simon Eldfeldt i Asarum blir indragen i fallet som blir alltmer komplicerat när det visar sig att detta är det andra liket som påträffats på kort tid, med samma siffra på huden. De styrande i Karlshamn grips av panik. Sveriges konung, Oscar II, ska besöka staden, och det sista man vill ha är en rad ouppklarade mord och den oro detta skapar bland invånarna. Samtidigt gör en kvinna klar sin packning vid en fjord i Norge. Hon har ett uppdrag som kräver ett gevär. Detta är upptakten till första kriminalromanen om kyrkoherde Simon Eldfeldt, en sympatisk, eftertänksam man som kämpar med sin vikt och försöker älska sin unga, vackra otrogna hustru. Besök www.1890yourself.com för att ta reda på hur...

Denna bok var helt okej tycker jag =)

Thomas Karlsson

2011-02-04

Limme-Palmqvists historiska kriminalroman kan varmt rekommenderas till alla som tilltalas av en blandning av tät spänning och historisk äkthet. Författarna beskriver hemtamt och livfullt platser och miljöer i 1800-talets Karlshamn med omnejd. Intrigen är intrikat utan att för den skull bli snårig. Detta möjliggör att handlingen kan få det tilltalande driv som författarna har eftersträvat och lyckats åstadkomma. Limme-Palmqvists karaktärer är mångfacetterade, vilket gör att inte bara intrigen är fängslande utan även nyfikenheten om hur huvudpersonernas fortsatta utveckling komer att se ut, på både ett yttre och ett inre plan, griper handfast tag i läsaren och släpper inte taget förrän sista ordet i romanen är läst. Jag ser fram emot nästa fall för Eldfeldt!

Henrik Svensson

2011-02-04

Böljelek är en mycket välskriven historisk roman. Den står sig mycket väl i konkurensen från andra historiska deckare. Författarparet Limme-Palmqvist visar både att de kan skapa spänning och trovärdiga miljöer. Boken vittnar om god research och jag ser mycket fram mot att läsa de kommande böckerna i serien. Huvudpersonerna porträtteras varmt och väl, och det skall bli intressant att se hur karaktärerna utvecklas.

Göran Persson

2011-02-04

Jag gillade verkligen den här boken. Äntligen en historisk deckare på svenska.

Tove Skarstedt

2011-02-03

Trist och tråkig, med en huvudperson som man aldrig kommer in på livet - skumt! Jag gillar idén, men genomförandet - nää.