Blonde

Oates, Joyce Carol

| 2001

Den 3 augusti 1962 ringde Döden på dörren till 12305 Fifth Helena Drive i Los Angeles. Morgonen därpå hittades Marilyn Monroe död i sitt hem, bara 36 år gammal. Det blev årets nyhet, större än Kuba-krisen några veckor senare. Och spekulationerna började. Under de snart fyrtio år som gått sedan dess har många försök gjorts att teckna hennes levnadsöde: ett övergivet och ensamt barn utan fotfäste i livet, psykiskt labil mor, okänd far, fosterhem, en kanske alltför snabb lysande karriär, drogmissbruk, olyckliga äktenskap, aborter och förtal. Den här boken är något helt annat. Den ger sig inte ut för att vara en biografi. Det är en storslagen och inlevelsefull roman, där Joyce Carol Oates ger röst åt barnet, kvinnan och den undergångsdömda celebriteten. Ett närgånget porträtt av en känslig och begåvad ung kvinna som skapar och omskapar sin identitet på ett till sist förödande vis. Kanske...

Jina Elander

2022-10-08

Helt fenomenal roman om Marilyn Monroes liv. Den är rik, intelligent, oerhört levande skildrad, så melankolisk och stark. Sträckläste!

Anna Hedenstedt

2021-04-25

Jag ooorkar inte med att den aldrig tar slut - måste jag verkligen vara med varje sekund av Marilyns liv? Jaaa, jag fattar att hon mår dåligt!! Fanns det ingen redaktör? (Ingen dålig bok alltså, men minst 350 sidor för lång.)

Karin Adrian

2021-01-12

Cecilia Klang

2020-10-10

Den lever kvar långt efter man läst den

Cynthia Bauer

2020-06-17

Bland det bästa jag läst

Karin Åkeson

2020-04-13

Julia Grahn

2020-04-04

Älskar den

Mikaela86

2020-02-17

Detta är en bok som jag har tragglat med i cirka en månad. Jag vet ju att den är hyllad och förväntningarna låg därefter. Redan från start uppevde jag boken ganska ointressant skriven, det fanns bitar som var bättre men det blev aldrig bra. Ju längre jag läste, ju värre blev det. Jag kände mer och mer att jag som älskar att läsa tappade läslusten helt. Hemsk känsla. Jag läste till cirka 500 sidor, resten har jag skummat igenom. Jag kommer inte ta mig an denna författare igen då jag nu vet att hon inte alls är min smak. Jag kunde inte heller släppa att det inte var en självbiografi utan författarens konstruktion.

Katrin Lindh

2019-11-22

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Anna Self

2018-09-03

Fantastiskt och inlevelsefullt om en sårbar kvinna i en värld där männen regerar

josefine gustavsson

2017-09-04

En härlig bok baserad på Monroes liv. Så bra berättad att jag tror på varje ord Oates skriver.

Eva Samuelsson

2017-02-12

Z

Zara Lindgren

2017-01-05

Det här är en sådan bok som slår dig rätt
I magen. Den gör ont, den är obehaglig men så viktig. Oates väver en berättelse med sitt språk och rakhet. Det är berättelsen om en ung vacker,känslig, intelligent flicka som äts upp av en industri som vi matar varje dag och männen som utnyttjar henne. Vi får fälja med
på en resa där en ung flicka blir en kvinna som sakta drivs allt längre till gränsen av galenskap. Skarpt och en av de bästa böcker kah haft turen att få läsa! Så aktuell och så viktig.

Mrs SHE

2016-08-24

En fantastisk bok som pendlar mellan verklighet och fantasi. Så välskriven och bra!

Carina B

2015-09-04

Fantastisk bok! En av mina favoriter!!

Tanja Lindgren

2014-12-18

Fantastisk bok! Inte en enda mening för mycket.

Emma

2014-07-22

Jag blir bara fascinerad av hur många det är som hyllar den här boken... när det jag vill snarare är att varna. Den började kanske skapligt, men till sist var den bara SÅ seg att ta sig igenom. Den var tung, deppig, enformig och rörig. Avskydde det här med att författaren skapat små smeknamn som "den blonda skådespelerskan", "dramatikern", "presidenten" etc. och det irriterade mig i läsningen. Det värsta tyckte jag var hur hon skildrat Marilyn Monroe som ett hjälplöst offer. Ett offer som inte gör mycket för att ta vara på sig själv och lever bara för andras bekräftelse. Människan är mer mångfacetterad. Att man kan skriva en fiktiv berättelse om en annan människas liv på det sättet gör mig smått illamående. En kvinna som Marilyn Monroe, med den bakgrunden hon hade och dit hon ändå tog sig, måste haft mer styrka i sig än så.

Camilla Rindås

2014-01-13

Stor, vacker, enastående. Och lång.

Camilla Rindås

2014-01-13

Stor, vacker, enastående. Och lång.

Nina Nyström

2013-08-25

Välskrivet obehag. Tragik.

Elin Nilsson

2013-08-06

Hyfsat skriven men för lång. Lyckades inte riktigt göra personerna trovärdiga.

Lars Willfors

2013-07-31

Jag håller med Göran Hägg på omslaget: en konstnärlig triumf. Oates mänskliggör förra århundradets mest ikoniska våp. Subversiv feminism!

Maritha .

2013-06-23

Bra och intressant, men samtidigt bitvis väldigt seg och det kändes som att det tog evigheter att komma igenom den.

Elisabeth Karlberg

2013-04-29

Så fel det kan bli :-) Boken var urtråkig och jag orkade inte igenom den trots att jag förlängde lånetiden. Den fick mig helt att tappa lusten att läsa alls men jag kommer igen. Hade jag kunnat sätta en nolla hade jag gjort det.

Ingrid F

2013-02-21

Fantastisk skildring av Monroes livsöde. Känns som jag känner henne nu. Lite seg mot slutet möjligtvis, men ändå kunde jag inte hålla mig från att läsa klart. Bra driv i texten också. Kan inte bli annat än inponerad av Oates.

Jennifer Dutton

2012-11-17

Bra skriven men blev långdragen. Jag slutade läsa efter 500 sidor....

Klara E

2012-08-01

Med Oates hjälp får vi följa Norma Jeane Baker in och ut ur rollen som Marilyn, ibland via 6 timmars makeup, ibland från en blinkning till en annan. Varenda av de 862 sidorna fängslar. Fantastiskt av en mästarförfattare.

Gun Petersson

2012-07-04

Det var nästan ohyggligt att läsa hur hon utnyttjades ekonomiskt, sexuellt, psykologiskt. Allt är mycket gripande och utförligt skildrat.

Amanda Kinnander

2012-07-01

Att hålla sin läsares intresse brinnande när boken är 738 sidor lång är starkt. Mitt intresse för Marilyn Monroe och hennes liv växte sig starkt under tiden jag läste boken. När jag läst klart sista sidan var det som att ta adjö av en kär vän, man kände personen - åtminstone den Marilyn som Oates skrev om - innan och utan. Ett mästerverk.

Elin Nyberg

2012-04-22

Först boken jag läst av Joyce Carol Oates, dock blev jag lite besviken. Många partier var onödigt långa och det blev lite tråkigt, men trots det en riktigt bra bok.

Izabela Horn

2012-03-02

En lite annorlunda skrivet bok än vad jag hade förväntat mig, men ändå jätte bra.

Ulrika Svensson

2012-02-18

862 sidor feelbad-läsning. Tungt, sorgligt, men välskrivet trots allt.

Emma Hortlund

2012-02-17

Det här är den första boken som jag har läst av Joyce Carol Oates efter att ha hört mycket gott om henne, och jag kan väl inte annat än att stämma in i alla hyllningar. Trots bokens 860 sidor känner jag redan under första sidorna att jag inte vill att den här ska ta slut. Språket, känslan, stilen, jag gillar alltihop.

Blonde handlar om Marilyn Monroes liv och även om författaren i förordet skriver att boken enbart ska läsas som en uppdiktad roman så innehåller den en hel del kända fakta om Monroe. Det lilla jag visste om henne förekom i boken.

Marja-Liisa Luther

2012-02-03

Blev rekomenderad denna men jag tyckte den var ganska trög och långtråkig...