Blodets meridian

McCarthy, Cormac

| 2010

Detta är en vilda västern-berättelse, men knappast av det slag ni läst eller sett förut. I Blodets meridian kommer våldsamheten och utsattheten i 1800-talets amerikanska vildmark en så nära att språket nästan känns som en egen materia. Cormac McCarthy har byggt sin berättelse på en av 1800-talets många brottslegender, om ett gäng skalpjägare som undan för undan riktade våldet inte bara mot stridförande apacher, utan mot alla som kom i deras väg i Sonora-öknen mellan Texas och Mexico. Blodets meridian kom 1985 och anses av många som McCarthys bästa roman, en fascinerande kombination av historisk roman och filosofisk betraktelse, som pekar fram mot senare mer berömda verk som Gränstrilogin, Vägen och No Country for Old Men. "'Klassiker' och 'mästerverk' är begrepp som devalverats, men jag hittar inga bättre för att beskriva denna stora berättelse..." Martina...

Henrik Johansson

2022-04-06

Blodigt och brutalt men ändå på något sätt en autentisk känsla.

Adam

2021-05-11

Gick inte att läsa klart pga ett otroligt virrigt språkbruk.

Tobias Pettersson

2019-07-03

Fascinerande, febrig resa. Brutal och objektivt rakt på.

Philip Stenström

2018-09-12

Blodets meridian (originaltitel: Blood Meridian) - Cormac McCarthy

På gränsen till Mexiko i den laglösa landsbygden och prärielivet i vilda västerns USA under 1800-talets början värvas unga män för blodsutgjutelse. Domaren och Glanton leder en grupp unga manliga marodörer och gerillaband in i Mexiko för att plundra, sprida skräck och utkräva blod. Det blir en blodig och skräckfylld färd som återberättas i Blodets meridian.

Blodets meridian av Cormac McCarthy är västernklassikern som lämnar få läsare oberörda. Det är en berättelse fylld av blod, skräck och sorg. Med detaljrika och färgrika beskrivningar av amerikanska västern och prärielivet. Författaren Cormac McCarthy lyckas redogöra för en episk berättelse och ambitiöst verk så som Blodets meridian faktiskt är.

Pulk Slogan

2016-06-02

Som en blodsindränkt krigsdikt i en feberdröm. McCarthy sliter ut det blodiga, svarta hjärtat på Vilda Västern-myten och visar upp det för alla att se. Obligatorisk läsning.

Pulk Slogan

2016-06-02

Hanna Bragberg

2014-06-16

Ganska oklart allting, vad tyckte huvudpersonen egentligen eller ska man förstå det ändå? Inte utan att man vill bada alla skalpjägare iaf, måste vara högst tillfredsställande.

Emil Florell

2014-02-04

En av få böcker jag inte orkat läsa ut, men gillar man att läsa om saker tillverkade i "ogarvat läder" är boken en skattkista

Pernilla Lindholm

2014-01-15

Oj. Not my cup of tea. Otroligt svår bok.

Izabela Horn

2014-01-03

Jag kunde inte fastna i den, knappt några dialoger, bara omskrivningar. Jag läste och läste utan att fatta vad handlingen var förutom att döda alla som kom i ens väg. Ett vilda väster äventyr som inte föll mig i smaken .

Izabela Horn

2014-01-03

Mattias Renström

2013-08-06

Jag orkade inte läsa ut den. Inte för att "den är så rå", utan för att den är så oengagerande. Om man inte serveras några tankar, inte några målsättningar, knappt några karaktärsbeskrivningar och på det en tungrodd dialog - som tvingar en att fokusera men oftast får en att tänka på annat - då ska det mycket till för att man ska skapa en bok som underhåller mig. McCarthy lyckas inte.

2013-06-26

Först vill jag poängtera att är det något jag inte gillar så är det, så kallat, poetiskt språk. För mig är språket ett verktyg, inte ett självändamål. Ordbajseri är något jag överhuvudtaget inte klarar. Med det sagt så kan jag fortsätta med att den här boken är ungefär allt som jag avskyr. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/06/blodets-meridian-av-cormac-mccarthy.html

D

Mycket våld och ett utsirat språk - ganska mycket som Tarantino i bokform. Men någon stans berättar boken om hur en nation går över lik för att födas och om det våld som liggetid makten att tala och få andra att lyssna.

Erik M

2013-03-02

Denna bok utspelar sig under 1800-talet i USA och Mexico. Huvudppersonen, som kallas för yngligen är bland annat med i ett skalpjägargäng. Boken är bitvis mycket våldsam. Boken innehåller väldigt poetiska beskrivningar av landskap och man får läsa om filosofiska föreläsningar som "Domaren" håller. Språket i boken uppfattade jag som gammaldags.

Detta var en bra bok men den var riktigt vidrig emellanåt (hemska scener) men helt klart läsvärd.

Mats Karlström

2012-09-18

Såg bilder och kände stämningar från filmen "No country for old men" när jag läste

greger andersson

2012-05-01

Bör definitivt läsas, en anorlunda och brutal bok. Skildrar ett besinningslöst våld på ett chockerande naket sätt.

Elisabeth E

2012-03-12

Inte alls lika fantastisk som "Vägen". Grym och otäck och väldigt obehaglig. Kommer nog inte kunna släppa den här boken på väldigt länge.

Klinga

2012-02-28

2007 kom filmen "There will be blood" som blodigt och skoningslöst skildrar de tidiga oljeletarna, de som skulle tjäna miljoner på sina fynd. Jag kommer att tänka på den och på James Ellroys serie om Amerika, där mord är lika vanligt som middagar eller sex, om inte vanligare. Det är Amerikas blodiga och våldsamma historia som berättas i alla dessa skildringar på ett sätt så att man baxnar. Att detta kan baseras på dagböcker från ögonvittnen, från de som var med om detta moraliska mörker. Döda eller dödas. Domaren står för en fullständigt galen koppling till det vi kallar civilisation och bildning, annars är det som att se ett gäng orcher ta sig fram genom ett sterilt landskap. Mästerligt och skrämmande. USA och våld går hand i hand.

Viktor Jerner

2011-12-30

Sinnessjukt tung bok som jag läste på rekommendation av regissören Zack Snyder (nämnde den på en Q&A i Sthlm). Vackert språk men livslusten och psyket var mörbultat efter att ha läst den.

Anitha Ronnersjö

2011-08-23

Oj vilken berättartalang! Jag kände lhur det stank och såg blodet. Rös. Etrt ord kunde ibland säga mer än flera sidor text. Läs den!

Petter Boman

2011-07-30

Jag blir inte riktigt klok på den här. Jag älskar den djupt, men samtidigt har jag svårt att tränga in i McCarthy's stenhårda prosa som känns mer Hemingway än Hemingway.

Lars Andersson

2011-06-23

En helt ok bok. Något svårläst, ialla fall kände jag det så den första halvan. Svag 3:a

Anders Wik

2011-06-07

Hade kanske lite för stora förväntningar. Får läsa om den, kanske på engelska.

erik linge

2011-05-27

Underbar bok. Hoppet existerar inte utan allt som finns kvar är en kall cynisk värld där de (underbart beskrivna) karaktärerna bara försöker överleva dagen. Bland det bästa jag läst. Man känner dammet och smutsen, den brutala verkligen. Det känns som att läsa en krigsskildring...

Katharina S

2011-05-17

Svårläst, ja. Det är mer som ett känslokallt konstaterande och avrapporterande, allt detta iskalla mördande av människor, än en vanlig spänningsroman. För det är inte speciellt spännande iom att det mer är som ett facit över att det och det hände. Den är värd att läsa ändå, även om den är "trög", bara pga det speciella användande av språket. Jag upplevde personligen en mycket torr humor och eventuellt diskret humor i allt svart. Det är nästan som en framtidsvision - allt är poänglöst och glädjelöst och framår framåt framåt mot ingeting - men det är ju en western. Dock inte av det vanliga slaget man är van vid. Jag har aldrig läst så många olika beskrivningar på gryningar, skymningar och väder i en och samma bok och dem såg jag hela tiden fram emot.

Maria Eriksson

2011-05-08

En blodig Vilda Västernskildring om ondska och laglöshet. McCarthy är verkligen pessimist i fråga om människan. Svårläst, men måste ändå få en fyra.

Mylar .

2011-04-14

Tråkigt skriven och helt oengagerande. Röriga karaktärsbeskrivningar som därtill är alltför fattiga och väcker inga sympatier hos mig som läsare. Jag upptäcker att jag struntar i vem som går stående ur de otaliga våldssammandrabbningarna och de långa utläggningarna däremellan saknar innehåll.
Boken är som vilken vilda västernhistoria som helst, bortsett från att det inte finns någon hjälte här.

Johan Engdahl

2011-02-27

Riktigt riktigt tungläst, tog mig 3 månader... Men grymt bra bok!

Liza Bolin

2011-02-24

Jag har faktiskt bara läst början, men den var så... rå och svårläst, jag vet inte, fel. Efter Vägen var det knappast något sånt här jag väntade mig.

Ola Janåker

2011-02-07

Western noir. Fåordiga barbariska män rider runt och lemlästar allt i sin väg. Under tystnad. Många långa miljöbeskrivningar som lätt gör att man tänker på tvätt-tider och dylikt. Läs hellre Vägen eller No Country for Old Men...

Magnus Bergström

2011-02-06

För några veckor sedan läste jag ut Cormac McCarthys bok Blood Meridian. Det har tagit ett tag att smälta den språkligt massiva och narrativt intensiva texten, både under och efter läsning, men för varje stund framstår den som ett allt större mästerverk. Jag har, vad jag kan minnas, aldrig läst en westernroman tidigare, men boken ska inte förbises enbart på grund av sin genre. Det är en av de klart mest drabbande och känsloväckande läsupplevelserna jag haft, med sekvenser som fått mig att både bli förbannad och må dåligt. Allt berättat med ett språk som känns kraftfullt i sin självklarhet; avancerat att sammanställa men med skenet av enkelhet. Dialog och stämning känns så tidsenlig att bara en stunds läsning för tankarna tillbaka i tiden.
Boken har nyligen kommit i svensk översättning, vad jag förstår för första gången sedan den kom ut 1985. De som känner sig tillräckligt hemma i det engelska språket bör emellertid uppleva McCarthys chef-d'œuvre i dess mäktiga original.
Följdfrågor: När ska det äntligen bli struktur på den omtalade filmatiseringen och kan den innehålla bara en bråkdel av förlagans tyngd?

Johan Alinder

2011-01-22

En fruktansvärd historia berättad på ett enastående sätt. Allt skildrat med en märklig distans, som för mig förstärker bilden av det sammanhang som beskrivs. Ett sammanhang som vi idag, 150 år senare, ideligen ser återskapat på olika platser runt jorden. Där drivkrafterna är de samma.

Kenneth Olausson

2010-12-06

På första sidan tänkte jag att vad är detta för en usel författare som inte behärskar sitt verktyg, dvs språket. På sista sidan tänkte jag att vilken utmärkt författare och hur väl han behärskar sitt verktyg. Och vilken historia han berättar.

Det tar med andra ord ett tag att komma in i McCarthys språk, hans ibland lite ålderdomliga meningsbyggnad och hans sätt att använda egendomliga och ovanliga uttryck. Liksom hans ibland lite drömlika berättarteknink.

Men läs på! Det är det värt.

Eyez Only

2010-11-22

Jag är ledsen. Där "Vägen" lyckas förmedla den mörka undergångskänslan och svärtan på ett så fantastiskt sätt, så är tyvärr "Blodets Meridian" bara snaskigt våldssplatter. En American Psycho med cowboyhattar.

Fiona *

2010-10-21

Jag upplever det som helt underbart att en man i hans ålder så enkelt "åker hiss" mellan ålderskategorier. Hade inte översättningen varit en smula sämre, hade femman varit den rätta.

Robin Harrysson

2010-10-05

En våldsam mardrömsodyssé i westernmiljö av så helvetisk proportioner att den får det mesta andra att verka barnvänligt. Ett unikt mästerverk att älska om man orkar mörkret.

Hampus Byström

2010-05-10

Helt otrolig, ojämförbar och omänsklig.

Peter Åkerberg

2010-04-15

Liknar inget annat. Rekommenderas starkt!

David Ärlemalm

2009-12-01

Precis lika bra som jag anade. För er som gillade Vägen är Gränstrilogin den naturliga fortsättningen, men efter det har ni Blood Meridian, som ett stort pulserande svart hjärta i rakt nedstigande led från Joseph Conrad, att se fram emot.

marten l

2009-08-26

Cynisk, rå, utan kompromisser. Beskriver några fullständigt skrupelfria, trasiga själar i en western där inget hopp om mänsklig frälsning finnes.
Mycket väl värd att läsa. Dvs, om du pallar mörkret!