Björndansen

Roslund & Thunberg

| 2014

En spännande kriminalroman som är Anders Roslund och Stefan Thunbergs första samarbete. Det är en bok baserad på händelserna kring Militärligan som kan ha varit en av de mest hänsynslösa och uppfinningsrika ligorna i Sveriges historia. Alt är inövat. Sekund för sekund. Varje rörelse på plats. Det kommer inte finnas ett enda vittne som kan återge vad som hände. Inte en enda polis kommer hitta spår som leder till gärningsmännen. Efteråt är det berusning och lättnad. En stor guldfiskskål fylld med pengar. Många år tidigare, tre bröder som svetsas samman medan familjen går sönder. En pappa som lär dem att alltid slå tillbaka, en mamma som vill bryta sig loss. Björndansen är en roman om den mest hänsynslösa och samtidigt mest uppfinningsrika liga vi sett. Om bankrånarna som kom från ingenstans. Men också om en familj, om broderskärlek som är starkare än allt, om fäder och söner....

Stefan Wern

2018-06-24

Ännu en imponerande text från favoriten Roslund. Och ibland överträffar verkligen verkligheten dikten.

Marléne S

2017-04-27

Alldeles för seg och långrandig. Jag gav upp lyssnandet efter 2/3. Men i grunden är det en intressant historia.

Nadira

2017-03-11

När kommer filmen?

Ulf Pettersson

2016-10-21

alldeles för omständig, slutade läsa efter 100 sidor

Michael

2016-07-15

Mycket spännande och bra skriven bok om militärligan. Intressant att följa dem på så nära håll. Hoppas på en filmatisering.

A H

2016-06-29

Jag tyckte om denna boken. Rekommenderas!

Mariann Winge

2016-02-12

Bra inblick i kriminellas tänkesätt

Tomas Karlsson

2016-01-02

Gediget hantverk, spännande skildringar av rånen och uppväxten. Hade stora förväntningar på denna som ändå inte riktigt infrias. Hade nog hoppats på mer dokumentär än fiktion, det känns filmiskt och mer uträknat att göra en bok som kommer bli en svensk version av rånarfilmen "Heat" än att egentligen berätta historien om varför tre bröder med vänner börjar utföra bankrån.

Visst får man en del från den tuffa uppväxten, men därifrån till bankrånen känns det som man missat en hel del, att brodern som inte var delaktig i rånen varit med och skrivit gjorde väl förväntningarna högre än nödvändigt kanske.

Roslund är en skicklig författare och det faktum att den fjärde brodern i Militärligan är medförfattare gör den här boken spännande och trovärdig och med ett kittlande djup av verklighet. Jag gillar att man inte valde att skriva en dokumentär, utan istället en roman baserad på verkliga händelser. Dramaturgin blir så mycket bättre då och boken är riktigt bra.

Lotta Kempe

2014-12-30

Spännande bit nutidshistoria. Lite väl mycket familjepsykologi och försök att "förklara varför" det blev som det blev, skulle kanske behövt lite mindre övertydlighet där. Nu kändes det stundtals som ja,ja, vi VET redan det där. Trots det var den svår att lägga ifrån sig.

Pia Wadman

2014-12-03

Jag säger som flera andra - för långrandig. Jag gav upp efter en tredjedel.

Kerstin Hellgren

2014-10-17

För långrandig och tråkig. Gav upp, tyvärr.

Orkade inte den heller. gav upp efter 9 CD (av 17)

Erik Zetterqvist

2014-09-24

För långrandig ibland.

Jenny Hjärtberg

2014-06-23

Lite seg ibland men eftersom den är verklighetsbaserad blir den bättre än vad den kanske annars varit. :)

Eyez Only

2014-06-21

Jättebra, älskade verkligen den här boken.

Väldigt spännande och gripande bok. Man får verkligen en relation till dessa bröder. Kan bara rekommendera.

Kickie Boman

2014-06-08

Verkligt bra bok! Välskriven med driv. Man vill bara lyssna vidare... Mycket bra inläst av Thomas Hanzon. Boken har verklighetsbakgrund så man vet ju ungefär slutet, men det gör inget. Resan dit är så väl berättad!

klas heurlin

2014-06-04

Bara namnet Roslund i genren har för mig betingats till höga förväntningar, efter vad han har åstadkommit med Börje Hellström tidigare: en romansvit som ligger en nivå högre än alla i spänningsromangenren. När jag läser om Thunberg stiger förväntningarna ännu mer, då han dels ligger bakom flera väldigt bra filmmanus dels är broder till bröderna i Militärligan men deltog inte i ligan. Det är som de skriver i inledningen av boken: "inte för att det spelar någon roll, men boken bygger på en sann historia". Det är helt sant, att den sanna berättelsen är så bra att det räcker med lite salt och peppar som krydda, annars förstör man den fina råvaran. Den är bra berättad och spännande, och mer skönlitterär i sitt grepp än dokumentär vilket jag tycker är mer underhållande. Det enda som saknas efter de förväntningar som Roslund ger mig, är en sedelärande skruv på slutet som tillsammans med Hellström blivit hans signum vilket inte ger betyget full pott. Möjligen för att Roslund spelar i en helt annan liga och att jag blir mer sträng i jämförelse med vad han presterat tidigare.

2014-05-31

Oj, oj, oj! Vilken bok det här var! Bästa som jag har läst på länge! Hade jag haft ett högre betyg än fem så hade boken fått det!

Boken är en roman, som baserar sig på verkliga händelser. Den är skriven av Anders Roslund tillsammans med den fjärde brodern i familjen Thunberg/Sumonja, Stefan Thunberg (före detta Sumonja). Och han är den enda brodern som inte var med i den beryktade Militärligan.

Militärligan var verksamma under åren 1991-1993, rånade banker och värdetransporter, stal militärvapen och detonerade bomber. Mycket spektakulära var dom, och jag minns händelserna väl.

Det är ju alltid extra roligt och intressant att läsa böcker som har förankring i verkligheten, och som man också minns själv.

(Här är en länk till lite information om Militärligan på Wikipedia).

Men boken är ju, som sagt var, en roman, och ingen dokumentär. Och en otroligt bra roman/kriminalroman.

Otroligt spännande är boken, trots att man ju faktiskt vet hur det kommer att gå. Men det spelar liksom ingen roll under läsningens gång.

Men det bästa i boken är ändå dom avsnitten som handlar om brödernas uppväxt. Man kan ju till viss del förstå varför dom blev som dom blev. Det man undrar över mest, är ju faktiskt hur det kommer sig att Stefan Thunberg inte blev likadan som dom andra tre. Hur han kunde stå utanför, och gå den lagliga och ärliga vägen genom livet. Det skulle jag gärna också läsa en bok om.

Sexhundra sidor tjock är boken, men otroligt lättläst, och jag hade mycket svårt att lägga den ifrån mig. Och jag tyckte, som sagt var, mycket om växlingarna i boken mellan ?nutid? (1991-1993) och ?dåtid? (brödernas barndom och uppväxt).

Jag rekommenderar verkligen boken till ALLA. Självklart till alla som tycker om svenska kriminalromaner. Men jag tror även att dom som i vanliga fall inte läser deckare också kan tycka om den här boken. För den är ju faktiskt en sorts historisk dokumentär också.