Bittrare än döden

En regnig höstkväll, någonstans i Stockholm, blir femåriga Tilde vittne till hur någon sparkar hennes mamma till döds. Gömd under köksbordet bevittnar flickan det brutala mordet. Samtidigt träffar terapeuten Siri och hennes kollega Aina en helt ny grupp med patienter: De har åtagit sig att leda en självhjälpsgrupp för kvinnliga brottsoffer, och under ett antal mörka höstkvällar berättar kvinnorna i gruppen den ena grymma historien efter den andra om omöjlig kärlek, våld och förnedring. Där finns Kattis, som blivit misshandlad av sin före detta pojkvän och som lever med en ständig hotbild, och Malin, den unga, lovande friidrotterskan som blev våldtagen efter att ha dejtat en kille hon träffat på internet. Där träffar vi också...

Helena Rasmusson

2019-03-06

Bra intrig. Intressanta karaktärer. Gillar denna serie! Psykologisk spänningsroman.

Johanna Åberg

2018-11-03

Boken var lite seg i starten, men blev oerhört spännande!!! Kunde inte sluta läsa när berättelsen väl grep tag i mig!!

2018-01-19

Snudd på en fyra. Spännande och med en twist till avslutning... Karaktärer och miljöer är mycket levande beskrivna och intresseväckande. Terapeuten Siri är en komplicerad men älskansvärd person. Jag läser gärna fortsättning på serien.

2016-03-05

Bra och mänskliga karaktärer samt ett alltid lika aktuellt ämne.

Läst 2013-07-30

Anna Johansson

2015-05-27

Spännande bok som dock går upp och ned i tempo. Tycker om den psykologiska aspekten i boken. Förväntade mig inte att boken skulle sluta på det sättet den gjorde.

Lilian Lidforss

2015-05-08

Bra och spännande bok, och vilken bra uppläsning!/Lilian

Anna Jensen

2014-08-10

Man blir lite trött på huvudpersonen, hennes sätt att tänka och bete sig kan verkligen irritera mig. Men boken är bra skriven och har en bra story! Jag kunde inte låta bli att streckläsa :-)

Glada Gunvor

2013-10-13

Spännande, bra uppläsning av Katarina Ewerlöf, men inte fullt så bra som den första.

Kerstin Hellgren

2013-09-09

Bra, men lite onödigt lång. Författaren blev lite väl mångordig ibland, men helheten blev bra!

2013-06-05

Betydligt snackigare än den första! Men på det stora hela en riktigt bra psykologisk thriller! Tusen gånger bättre än Läckberg, Jungstedt & co.

Hanna *

2013-04-04

En jättebra upptrappning som fick mig fängslad. Bra beskrivningar & otippade band knöts samman. Bra handling och ett bra slut!

Cia Söhrman

2012-09-19

Blev inte helt uppslukad av handlingen. Kändes lite hafsig!!!

Carolina E

2012-09-05

Det här med privatspaningar
som leder till lösningen på mord
har jag lite svårt för men det går ändå an
för jakten på mördaren är inte fokus
utan här ligger spänningen i obehaget.

Däremot är den lite förutsägbar,
jag tycker att författarna ger bort lite för mycket
för den så kallade twisten på slutet
var inte särskilt oväntad.

Och just på slutet gick det kanske lite väl snabbt,
huvudpersonen spelar såklart hjälte,
vips sitter några i fängelse
och kvinnorna i självhjälpsgruppens öden
har på sätt och vis fallit i glömska.

Anna-Karin L

2012-01-23

Det blev en bladvändare för mig, men jag var så sugen på en deckare, kanske det var därför. Jag har inte läst den första boken i serien, vilket nog klargjort en del, även om det fungerade att läsa den som fristående. Kvinnomisshandel och barn som kommer i kläm är inget vackert ämne, men alltid aktuellt.

Stark trea, perfekt höstläsning.

å

åsa svensson

2011-10-23

superspännande. Uppläsaren var också så bra och skön, ett stort plus!

David Schwieler

2011-10-01

Läser inte klart den här....

kristina johansson

2011-07-17

En bok som kommer till mig då och då..stark skildring och en ´bok som man ´vill sträckläsa, tankevärd!

Anette B

2011-06-21

Helt ok men inte lika bra som deras första

En uppryckning sen förra boken... denna bok var riktigt bra. Ville inte sluta läsa. Kan rekomenderas! Visst är det en fristående bok men samtidigt så är det mycket som skulle verka dunkelt om man inte läst förra boken.

Jess .

2011-02-02

Mycket bättre än den förra!

2010-11-23

Nej! Den här boken tilltalde inte mig alls. Tråkig, seg.
Ämnet är förvisso alltid aktuellt men nej, passade inte mig just nu iallafall.

Lysande

Pia Stendahl

2010-09-30

Jag tycker att det är kul att bygga en spänningsroman med psykmottagning som nav. De

Boken är delvis jobbig att läsa eftersom jag inte kan ducka för den obehagliga sanningen att barnmisshandel, kvinnomisshandel, förföljelse och våldtäkter sker runt om kring oss dagligen. Dessutom sker detta i ”vanliga”, förövrigt välfungerande, familjer. Givetvis visste jag det redan innan men boken ger åter ”liv” åt denna kunskap.

Boken är välskriven och systrarna använder det svenska språket väl. Dock finner jag dialogerna lite hackiga och stundtals onaturliga.

Upplösningen känns lite förutsägbar och intrigen är inte riktigt så komprimerad som jag skulle önska. Trots detta är Bittrare än döden en väldigt fängslande bok, en riktigt bladvändare, som jag kan rekommendera

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.

2010-09-03

För ungefär ett år sedan så läste jag systrarnas debutroman "Någon sorts frid". (Länk till min recension av den finns här). Jag tyckte att den första boken som dom skrev tillsammans var mycket bra.

Nu har jag läst den fristående andra delen i serien om terapeuten Siri. Och den boken var precis lika bra, om inte till och med en aning bättre.

Boken är, liksom den förra, mer än psykologisk spänningsroman än en vanlig kriminalroman.

Den var mycket spännande, väldigt hemsk, inte på något sätt förutsägbar, välskriven, och lättläst.

Jag kan helt klart rekommendera boken. (Och även deras första bok).

Maria Larsson

2010-08-28

Uppföljaren till systerduon Camilla Grebe och Åsa Träffs debut, "Någon sorts frid", heter "Bittrare än döden" och här får vi ännu en gång träffa terapeuten Siri.
I centrum av romanen står den här gången kvinnovåld.

Handlingen tar sin början i en förort till Stockholm där femåriga Tilde blir vittne till hur någon sparkar hennes mamma till döds.
Siri och hennes kollega Aina har åtagit sig att leda en självhjälpsgrupp för kvinnliga brottsoffer och under vägens gång flätas lilla Tildes öde samman med denna grupp.

Systerduon har ett fängslande sätt att skriva. Styckena är korta och språket flyter som rinnande vatten. Liksom med deras debut hade jag även nu svårt att lägga ifrån mig boken.
Det är en svår balansgång att skriva om ett så pass obehagligt ämne utan att bli alltför ställningstagande och dömande men Grebe/Träff klarar av detta galant och lurar mig på många ställen i texten då jag tror att någonting är förutsägbart men visar sig vara raka motsatsen.

De växlar i berättarperpektiv vilket gör texten ännu mer levande. Möjligtvis kan huvudpersonen Siris personliga bördor ibland bli lite väl mycket men det beror mest på att det är ett så uttjatat begrepp. Riktigt originellt vore att få läsa en roman där huvudrollsinnehavarens inre inte får så stort utrymme.
Men det är bara en personlig parantes från min sida. Helhetsintrycket av "Bittrare än döden" är mer än väl godkänt.

Maria Larsson

2010-08-28

En stark trea.

Kenneth Olausson

2010-08-23

När jag kommenterade "Någon sorts frid", trodde jag att nästa bok, dvs den här, skulle bli lite bättre. Och det blev den. Själva romanbygget är mer komplicerat och därmed mer intressant och upplösningen känns inte påklistrat självklar. Men herregud vad den är långsam och omständlig. Varenda tanke från var och en av kvinnorna i boken måste redovisas från A till Ö. Detta skall väl ända inte vara nödvändigt bara för att bokens huvudtema, kvinnomisshandel, är viktigt och angeläget? Och den kvinnliga hjältinnan har genomgått en intressant metamorfos - från lätt alkoholiserad till Stålmannens okända syster; ni vet hon som klarar alla fysiska faror med ett leende på läpparna. Trovärdigheten i den utvecklingen är kanske inte påtagligt uppenbar. Men, jag tar chansen, nästa bok blir säkert ännu lite bättre. Det tror jag faktiskt.

Kristina Simar

2010-08-19

Recension av Camilla Grebe och Åsa Träffs spänningsroman Bittrare än döden

Boken är utgiven på Wahlström & Widstrands förlag och innehåller 395 sidor.

Camilla Grebe och Åsa Träff är systrar och debuterade 2009 med Någon sorts frid. Camilla är född 1968 och arbetar som civilekonom. Hon var med och startade ljudboksförlaget StorySide. Idag driver hon ett konsultbolag. Åsa är född 1970 och arbetar som psykolog. Tillsammans med två kollegor driver hon en privat psykologmottagning i Stockholm.

Handling: Under ett köksbord i en förort till Stockholm sitter femåriga Tilde och ritar när det knackar på dörren. Knackningarna blir starkare och starkare och Tildes mamma öppnar dörren. Under köksbordet blir lilla Tilde vittne till hur hennes mamma blir syniskt ihjälsparkad.

Samtidigt har psykoterapeuten Siri och hennes kollega Aina börjat med en ny patientgrupp, som består av kvinnliga brottsoffer. En yngre kvinna har blivit våldtagen och några av kvinnorna har blivit misshandlade av sina män eller pojkvänner. En annan yngre kvinna har under hela sin uppväxt blivit misshandlad av sin styvfar.
En efter en börjar kvinnorna öppna sig inför de andra i gruppen och berättar med starka ord hur de blivit utsatta. De blir med tiden en sammansatt grupp och träffas även privat för att äta och dricka på någon krog.

Efter ett tag upptäcks det att lilla Tildes öde har koppling till en av kvinnorna i gruppen. Är den kvinnan verkligen så pålitlig som hon verkar?
Siri själv har ett komplicerat liv. Hon är tillsammans med den tio år yngre polisen Markus. Hon älskar honom på sitt sätt, men hennes hjärta finns kvar hos sin döde make Stefan. Hon bor i ett ensligt hus i Stockholms skärgård.

Parallellt med sökandet efter Tildes mammas mördare och de kvinnliga brottsoffrens berättelser får läsarna följa en mammas förtvivlan över sin sons sena utveckling. Hon kontaktar under hela hans uppväxt BVC, förskola, skola och senare BUP, men får inte något gehör. Inte förrän pojken är så pass vuxen att andra reagerar på hans uppförande och mamman inte orkar ta hand om honom tas han omhand och får flytta till ett ungdomshem.

Vem är då denne pojke och har han något med den andra handlingen att göra?

Både kvinnornas öde och mordutredningen på Tildes mammas död kommer att leda till ett mycket spännande och oväntat slut.

En riktig fempoängare. Så bra och fängslande skriven av systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff. Det är en riktig bladvändare och jag kan inte lägga den ifrån mig. Som vanligt när det är spännande böcker blir jag liggande halva natten och läser. Jag tycker att de två författarna kompletterar varandra riktigt bra. Handlingen är så känslomässigt skriven och beskrivningarna av personer och miljöer är utomordentligt gjorda. Precis som jag vill att en bok ska vara. Missa för allt i världen inte att läsa denna spännande och välskrivna bok.

Betyg 5/5 Kristina Simar

Lena Persson

2010-08-11

Nej tack. Inte ens spännande.