Barn 44

Smith, Tom Rob

| 2008

Moskva 1953. Stalins järngrepp är hårt och obarmhärtigt och säkerhetstjänsten är brutal och urskiljningslös. I detta "perfekta" samhälle verkar officeren Leo Demidov - en krigshjälte som också är hängiven sovjetmedborgare och lojal mot sin arbetsgivare. Men han har börjat tvivla ... tvivla på ett samhälle som kommenderar sina medborgare att tro att brott inte existerar och där oskyldiga kan torteras till döds och man försöker mörka ett barns död. För, som titeln anger, handlar det om en lång rad ouppklarade barnamord. Atmosfären och tidsandan i Stalins Sovjet tillsammans med de brutalt omskakande barnmorden, samt det faktum att den baserar sig på verkliga händelser, gör Barn 44 till en sällsynt begåvad och häftig thriller. Tom Rob Smith belönades i kategorin "Waterstone's New Writer of the Year" av 2009 Galaxy British Book Awards.

Jonas Qarlsson

2019-01-04

En ganska rörig story med en hel del elände a la Sovjetunionen. Andra delen - som är den lättlästa av dem-känns tyvärr aningen överdriven och overklig, men lyckades fängsla mig ändå. Svag fyra.

Hanna Johansson

2017-02-23

Spännande, gripande och otäck. Svår att lägga ifrån sig, precis som en riktigt bra bok ska vara!

Zack Simone

2016-07-28

Jösses vad uselt.

2016-03-27

En riktig bladvändare som håller spänningen rakt igenom boken. Boken börjar så fantastiskt bra men sjunker stadigt i kvalitet. Händelser är lite för osannolika och som så många gånger i thrillers motsägelsefulla. Allt är så nattsvart i början då alla är emot för att förbytas till en solskenshistoria då alla helt plötsligt är med men som ren avkopling fungerar den bra.

Nina Lindgren

2016-02-02

Fantastiskt välskriven. Spännande, hemsk och samtidig otroligt underhållande. Kunde inte lägga ifrån mig. Läs!

2015-07-26

Betyg: 4,5 av 5.

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Jag har läst en bok av Tom Rob Smith tidigare, ?Gården?, som jag tyckte väldigt mycket om. Här är en länk till min recension av den.

Och ?Barn 44? var precis lika bra den. Det är två helt olika böcker, fast precis lika bra.

Jag brukar inte vara så förtjust i böcker som utspelar sig förr i tiden, inte om kalla kriget, och inte om Sovjetunionen. Men fast denna bok hade alla dessa ingredienser, så var den mycket, mycket bra tyckte jag.

Väldigt välskriven, otäck, spännande, intressant, gripande, och väldigt, väldigt bra.

Rekommenderar varmt boken. (Och även ?Gården? av samma författare).

Fabiana Eden

2015-05-25

Fantastisk skildring av sovjet och spänningen och ondskan från NKGB (eller vad de hette då) är äckligt gripande.

Anna Hedenstedt

2014-09-22

Hade kanske lite väl höga förväntningar, så det blev "bara en fyra" istället för "en hel fyra!". Men spännande, javisst! Ska läsa uppföljaren.

Ellinor Karlberg

2014-03-02

Väldigt bra! och speciell. Mycket oväntade saker i denna deckare. Inte den vanliga gamla snutdeckaren man är van vid från andra författare.

Hanna Bragberg

2012-08-07

Den här boken började väldigt bra, intressant och spännande. Ett ta lutade jag åt en femma. Men sedan började det plötsligt gå obegripligt bra för huvudpersonerna (ner på en fyra) för att sedan sluta lyckligt?! Väldigt mycket konstigheter (varför passade ingen annan fånge på att rymma ur Gulag-vagnen?!) och jösses vad varenda bybo plötsligt blev solidariska med 'förrädarna', hade de bara en himla otur i början månntro... Nä, det får landa på en trea, spännande var det i alla fall.

2012-07-24

Spännande men hemsk på många sätt. Ändå blir jag inte speciellt förvånad över att det kunde gå till på det viset. Mycket läsvärd.

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Barn 44 är en spännande roman av flera olika anledningar. Romanen har en annorlunda och intressant miljö, då den utspelar sig i stalinismens Sovjetunionen. Man får följa säkerhetsagenten Leo i hans jakt efter en massmördare, vilket försvåras avsevärt p.g.a. tidsandan som rådde. I Sovjetunionens samhälle kunde det inte finnas några mördare (i ett kommunistiskt samhälle skulle inte "behovet" av mord existera), vilket ger boken ett extra intressant perspektiv då man får ta del av den vardag som följde i stalinismens spår, t.ex. misstänksamhet och angiveri. Som läsare får du även en inblick i folkmordet i Ukraina (massvält) under -30-talet, då miljoner människor svalt ihjäl och tvingade fram beteende som kannibalism. Läs den!

2012-06-06

Årets första fullpoängare dök upp bara så där, helt oförhappandes. Nog för att jag har hört massor av bra om den här boken, men den fångade mig faktiskt från första meningen och höll greppet genom alla sidor. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/06/barn-44-av-tom-rob-smith.html

Obehaglig, stämningsskapande och spännande.

Mikael Karlström

2011-10-24

Riktigt bra i spännande bok, tar ett tag o komma in i sen är man fast!

Claes Nilsson

2011-08-14

Grymt bra! Bra beskrivningar, fängslande intrig med härliga vändningar och intressant inblick i Sovjetunionen på 50-talet

eva arkelid

2011-07-12

mycket spännande, handlar om Stalintiden och huvudpersonen har ett förflutet inom hemliga polisen

Alexandra S

2011-05-17

Spännande, otäck, överraskande och riktigt riktigt bra!

Birgitta Spele

2010-11-07

Obehaglig, spännande, realistisk, intressant - fick mig att dra efter andan och vilja läsa heeela tiden!

Linda Abramsson

2010-09-21

Boken är en deckare som utspelar sig i Sovjet på 50-talet. På köpet får man en historielektion om hur det kunde vara att leva i Sovjet under Stalintiden. Allting känns väldigt svart, utan hopp och korrumperat. Vem går det att lita på? Jag sträckläste boken som är välskriven och spännande

Patricia B

2010-07-01

Tom är faktiskt min systers kusin, och enbart därför läste jag boken :) jag trodde nämligen inte att jag skulle gilla den. Jag läste den på engelska och måste erkänna att den var mycket bättre än jag trodde. Japp, jag drog runt Thomas i en kärra när vi var i London på 80-talet, värsta "när jag mötte lassie" faktan!

Josefine Ejebjörk

2010-06-07

Ett mästerverk, spännande, intressant ocg omöjlig att lägga ner.

Eyez Only

2010-04-28

Underbart med en deckare i rysk 50-talsmiljö! Snyggt, spännande och trovärdigt. Har klara likheter med den verklige ryske massmördaren Andrej Tjikatilo.

Maria B Hansson

2010-03-29

Ruggig och spännande. Ibland undrade jag om bilden av Moskva under Stalin verkligen stämmer, men det blev mer nyanserat i slutet av boken. Välskrivet. Sträckläste. Väntar på fortsättningen "Det hemliga manifestet" som ska komma våren 2010.

2010-01-30

Omedelbart sugs man in i handlingen och i huvudpersonen Leos tankar. Varje sida är plågsam. Det finns inget hopp, allt är djävligt. Jag står inte ut med att vara instängd i denna bok.

Monika Holmberg

2009-11-15

250 sidor innan det kommer igång är för mycket. sedan ballade den ur i slutet...