Babels hus

Jersild, P C

| 1979

De flesta läsare känner nog till att författaren PC Jersild också är läkare. Han gjorde sitt yrkesval tidigt, trots att det egentligen inte var läkare han ville bli, utan författare. Därför har han vid sidan av författarskapet haft ett annat liv, det medicinska. I september 2006 ger vi ut hans Medicinska memoarer som handlar om just det – hans liv och tankar som läkare. Med anledning av detta nyutger vi även Babels hus i pocket – den roman som kanske allra mest förknippas med P C Jersilds medicinska engegemang.Babels hus som kom ut 1978 kan nog klassas som Jersilds mest lästa och kända bok. Primus Svensson, 76, får en infarkt vid sin kolonistuga i närheten av det stora Enskede jukhus. Primus försöker cyklande ta sig till akuten, men faller ihop och blir intagen genom polisens försorg. Genom patienten Primus vandring i sjukhuskatakomberna får läsaren en bild av hur sjukhusmaskineriet...

Inger Jonsson

2016-06-09

Visar på att de som jobbar inom vården inte är de ofelbara övermänniskor, som vi ibland tror. Inlägg i debatten om låglönejobb. Vilken status har den viktiga städpersonalen? Varför är det bara invandrare på de "sämsta" jobben?
Beskriver också relationsproblem på olika nivåer.

2014-07-02

Ett inlägg i sjukvårdsdebatten. Kan säkert vara aktuell även idag även om jag inte känner igen mig från mina kontakter med sjukhusvärlden. Visst är boken bra men jag hade väntat mig att den skulle gripa tag i mig på ett mer påtagligt sätt. Boken är bra, läsvärd och tankeväckande men hade förväntat mig lite mer "djup" i karaktärerna.

Blev väldigt positivt överraskad. Trodde inte den skulle vara så pass trevlig att läsa.

Erika Lindblom

2014-03-03

En otroligt fascinerande och intressant bok om den svenska sjukvården. Lika aktuell idag som 1980.

Conny J

2012-08-04

Betyget avser TVserien. Spännade och mycket av frågorna som väcks där, kan man väl se en viss del av än idag. Bra, men inte bättre än en fyra..

Kenneth Olausson

2010-05-25

Genom Primus Svensson från frisk, över hans sjukdom och till hans död beskriver Jersild hur den sk sjukvårdsapparaten kan se ut, organiseras och bemannas och vilka krafter som verkar inom den men också vilken roll -på gott och ont- som enskilda individer spelar. Med lite kunskap om Stockholms sjukvård är vissa personer, också Jersild själv, möjliga att identifiera, vilket kan ha kruiosavärda. Viktigare än detta är att sjukvårdspolitikerna här inget sett, inget hört och ingenting lärt sedan det fiktiva Enskede sjukhus dagar. Boken borde vara obligatorisk läsning för dem som nu planerar för NKS - det kommande Nya Karolinska Sjukhuset.

2010-01-14

Primus Svensson forslas till "Babels hus" efter en hjärtinfarkt och utsätts för löpande-band-sjukvård.

Boken kom 1978, men man måste vara kärnfrisk och läkarutbildad för att kunna vara sjuk.

Ulrika Sturesdotter

2009-07-09

Första "vuxenboken" jag lästa. Läskig. Den gjorde att jag förstod att det finns vuxna som inte bryr sig.