Att inte vilja se

Guillou, Jan

| 2014

"en bok man utan vidare sträckläser. Jan Guillou är påläst, både seriös och underhållande samt inte minst omsorgsfull om detaljer, vilket ger en stark känsla av autencitet". Dala-Demokraten "Det måste sägas att Guillou i ingenjör Lauritzen har skapat en trovärdigt mångdimensionell gestalt". Dagens Nyheter "Rent berättartekniskt är det förstås en mardröm att försöka täcka in andra världskrigets komplicerade förlopp. Guillou löser detta smart genom fokusera på en liten skärva i den väldiga mosaiken". Svenska Dagbladet Utanför Sveriges gränser dånar den världsbrand som med tiden kommer att kallas andra världskriget. För Lauritz, den äldste av bröderna Lauritzen, blir det allt svårare att undvika att ta ställning. Familjens största ekonomiska tillgångar finns i Tyskland, liksom Lauritz svärföräldrar. Men Tyskland har ockuperat brödernas hemland Norge. Lauritz äldste son Harald är SS-officer...

Jan Svensson

2022-11-01

Säkert speglas tiden trovärdigt men det blir lite tråkigt. Förvånande med tyskvänligheten i början av kriget som det pratats ganska tyst om i den svenska allmänna historiebeskrivningen. Betvivlar inte att JG`s beskrivning här är den korrekta .

Helena Rasmusson

2021-05-20

Fortsatt bra & intressant om familjerna Lauritzen.

2020-06-19

Det går på i samma stil i JG´s serie om 1900-talet. Det är upplysande och intressant att följa historien ur en familjs perspektiv. Andra världskriget och alla nazistvänner i Sverige speglar dåtid och tyvärr nutid. Jag lär mig historia på ett lättsmält sätt och JG har gjort ett gediget researcharbete. Någon större författare är han dock inte.

fredrik spele

2019-11-17

Mathias Thormann

2018-06-13

Upplysande och med mycket historiskt bakgrund hur mycket dem olika intressen och sinneslag förstörde familjer och hela livsöden. Jag är tysk och känner historien under Nazityskland tid bara från tyska perspektiv, det var mycket givande att läsa en bok som är skriven ur en helt annan perspektiv.

2018-04-20

Nästan lika bra som Brobyggarna. Mer intressant och händelserik än den förra boken som gick lite på sparlåga i mitt tycke.

Henrik Johansson

2017-08-09

Inte den bästa men ändå en del bra, framförallt för hur rollkaraktärerna bär den "tyskvänlighet " som fanns. I övrigt rätt tunn.

Jan Banan

2016-06-03

Man lär sig en del när man läser Guillous romaner.

Teresia Kjellgren

2015-11-16

Den är läsvärd, precis som de tidigare böckerna. Lättläst och en bra historielektion, känns väl underbyggt. Självklart vill jag veta hur det går för familjen framåt så snart är det dags för bok nr fem.

Lars Ståhl

2015-11-09

Fia Kitti

2015-10-17

Tyvärr tappar den här bokserien fart alldeles. Det som började så bra känns nu som gammalt tugg... Hade hoppats på nya perspektiv och kanske en annan berättarröst. Ändå, jag tog mig igenom boken på bara fyra dagar så jag ville ändå veta hur det gick. Kopplingarna till historiska skeenden håller än och är bokens behållning.

2015-10-05

Åren 1940-1945 speglat genom Lauritz, Tysklandsbeundrare, bosatt i Saltis och konstruktör av Sandöbron. En mycket bra historielektion. Lättläst och underhållande.

Marita Ryen

2015-02-27

Bok nr 4 om Det stora århundradet. Intressant

Lotta Lettenström

2014-12-13

Denna bok berättas ur äldste broderns ögon. Hur familjen splittras av andra världskriget och att faktiskt många i Sverige var nazistsympatisörer. Även i familjen tror man på olika segrar i kriget.

I denna fjärde bok i "det stora århundradet" grips jag in i berättelsen på samma sätt som i den första. Att följa familjens utveckling, krigetsat påverkan, hur vi formas och får vår historia, det ger mig perspektiv och historien till min egen tid. Även jag, som inte brukar uppskatta Guillou, ser fram emot de kommande böckerna.

I denna fjärde bok i "det stora århundrandet" grips jag in i berättelsen på samma sätt som i den första. Att följa familjens utveckling och det som kommer bli dess historia i kommande böcker, i en tid som inte ligger allt för långt bort, ger mig perspektiv till min egen tid. Ser fram emot de följande böckerna.

A H

2014-10-10

Bättre än den förra.

Å

Åsa Arveberg

2014-09-20

Har man läst en bok i denna serie har man läst alla. Denna fjärde del var för mig helt intetsägande... Tyvärr...

Karin Löfstrand

2014-09-17

140916: Som jag gillar böcker om ingenjörer! Som vanligt är det hög kvalité i denna serie. Det är logiskt och det känns som om det är noggrann research bakom berättelsen. Med det öppna slutet ser jag mycket fram emot del fem.

Lena L

2014-09-07

Välskriven med bra driv. JG är en fantastisk berättare. Enligt vissa tummar han på historiska fakta här. Inget som jag kan bedöma.

2014-09-04

?Att inte vilja se? är den fjärde boken i Jan Guillous romanserie om nittonhundratalet.

Så här skrev jag i min recension av den tredje boken, ?Mellan rött och svart?:

?Mellan rött och svart? är den tredje delen i romanserien ?Det stora århundradet?. Del ett heter ?Brobyggarna? och del två heter ?Dandy?. ?Brobyggarna? tycker jag var riktigt bra, och den fick en fyra i betyg av mig. ?Dandy? tyckte jag något mindre om, och den fick en trea av mig. (Följ länkarna till min recensioner av dom båda två). Och ?Mellan rött och svart? tyckte jag ungefär likadant om som jag gjorde om ?Dandy?.

Jag gillar verkligen idén med bokserien, och jag hoppas och tror att den ska bli bättre och bättre för varje bok. Jag tror att jag kommer att tycka bäst om böckerna från sextiotalet och framåt, tiden när jag själv har varit med.

Så även om den här boken kanske inte får någon strålande recension och något högt betyg av mig, så rekommenderar jag ändå Jan Guillous bokserie.?

Och om ?Att inte vilja se? tyckte jag precis likadant som om ?Mellan rött och svart?. Inget toppbetyg från mig alltså, men jag tycker ändå att serien är bra och intressant, och jag tror fortfarande att jag kommer att uppskatta den mer framöver.