Att föda ett barn

Sandberg, Kristina

| 2010

Den där gäddan på den blanka diskbänken. Vad ska Maj göra med den? Det är hennes tjugoförsta födelsedag. Året är 1938 och hon är nygift. Och gravid. Hur hamnade hon i det här? En berättelse om klass, ett sårigt moderskap och alkoholism. För första gången ska Maj ha hela sin nya, stora Örnsköldsvikssläkt på middag. Men maken, den betydligt äldre Tomas, dröjer. Han skulle ju bara uträtta några ärenden på stan? Utanför lägenhetsfönstret breder midvintermörkret ut sig. Hur hamnade hon i det här, med en man som hon knappt känner? Hon som bara ville arbeta som servitris på Kjellins konditori ett slag, för att sedan ge sig av igen, kanske till Stockholm. På flykt från familjen i Östersund som inte längre kan försörja henne, när mammas hosta kräver allt längre sanatorievistelser och med uppbrottet från en ännu oläkt kärlekshistoria i minnet. Maj vet, för hon känner ett hårt boxande i sin mage....

Mina Sjöberg

2022-01-01

Märkligt fängslande utan handling mer än beskrivning av Majs vardag!

Maddox

2020-05-07

Katrin Lindh

2019-11-22

Sarah

2019-03-07

Väldigt fina beskrivningar. Tyckte jättemycket om boken

Anna-klara

2018-11-27

Kanske väl ingående beskrivningar av mat ibland, men fängslande personporträtt av Maj som både får att tycks om och reta sig på.

Jenny Olsson

Fiolsparv

2017-01-11

Toppbetyg. En bra bok.

2016-12-19

En stark beskrivning av 30-talets hierarki mellan olika samhällsgrupper men framförallt mellan män och kvinnor. Vanmakten och utsattheten hos Maj som gifter in sig i en släkt ur det högre samhällsskiktet. Jag känner med Maj med både frustration och irritation på hur hon agerar och reagerar. Ska med stort nöje ta mig an de två följande delarna i serien. Ett starkt kvinnoporträtt.

Lena Järvholm

2016-10-29

Åh, språket! Jag älskar hur tankar, repliker, beskrivningar blandas, smälter samman. Det blir så verkligt på något vis. Och jag älskar att jag ibland får höra författarens tankar mitt i allt. Och lilla Maj. Jag älskar och hatar henne. Blir arg på henne och känner sen medlidande. Känner igen mig ibland och undrar hur hon tänker ibland. Och funderar på om inte Maj är väldigt lik kvinnor jag känner från samma tid. Och det får mig att känna mer med och förstå bättre, de kvinnor och deras val som jag tidigare bara stått så frågande inför.

2016-08-12

Jag påbörjar romanen med stor skepsis. Den här städgalna Maj är ju omöjlig att gilla. Men läsningen växer till en stor läsupplevelse. Varför? Författaren lyckas levandegöra personerna. Jag tror på det här. Jag börjar inte älska Maj och de övriga personerna, men jag känner stor sympati. De gör så gott de kan och det räcker inte alltid.

Helena Thiman

2016-08-11

Åh vad man känner med huvudkaraktären! Man stör sig och medlider. Historien berör och frustrerar och jag var tvungen att påbörja andra delen i serien direkt efter att jag avslutat den första.

Sofia S

2016-07-17

Välskriven, och en historia som behöver berättas. Maj griper inte tag i mig och jag känner mig lätt frustrerad boken igenom. Men jag har lärt mig att när romaner känns så, är det ofta författarens skicklighet att skildra hur allting bara tillåts hända, som jag känner.

sonja larsson

2016-07-11

Bra . Tog lite tid att komma in i läsrytmen (långameningar, blandning mellan tankar och verkliga händelser). Fick mig många gånger att tänka på om mamma hade det så

Ellinor Karlberg

2016-06-05

Fantastisk! Otroligt intressant språk och intressant ämne.

Karin Löfstrand

2015-11-26

151126: Irriterad - den kvarstående känslan av denna bok.

Helena Lind

2015-11-08

Viktig och vacker! Jag kan inte sluta tänka på Maj och på kvinnorna i hennes generation. Och på kvinnorna i min släkt. Det här blir en klassiker.

Maria Selin

2015-09-16

Hade verkligen sett fram emot att läsa denna bok men oj vilken besvikelse. Inget flyt i texten och jobbig huvudperson. Rekommenderas inte.

Sara Frimodig

2015-09-12

Språket är väldigt stilistiskt och speciellt, och det tog ganska lång tid innan jag kom in i det. Därför tycker jag att den var lite svårläst, i alla fall till en början. Sättet som Kristina Sandberg får en att känna det Maj känner är helt otroligt. Jag gillade framför allt andra halvan av boken, när förlossningen närmade sig och barnet var fött. Jag blev otroligt fascinerad av den här boken och vill absolut läsa fortsättningen.

Lotta Strandberg

2015-08-24

Lyssnade på den här mycket bra boken och tänkte hela tiden på min mormor. Så spännande att få ta del av en ung kvinnas öde på 30-talet. Hur fast dom var i traditioner, måsten och tvång. Förlossningen och kontakten efteråt med barnmorskan ssk informativt, så utlämnade dom var de unga ensamma kvinnorna. Ser fram emot nästa bok!

Joakim Roos

2015-08-12

Vill läsa vidare, men språket är snudd på outhärdligt. Jag får inget flyt i läsandet, och tappar ständigt bort mig i ett virrvarr av dialog, miljöbeskrivning och evighetslånga meningar. Jag har bara läst två författare som får till längre meningar: José Saramago och Roberto Bolano.

2015-08-04

En fantastisk roman! Jag började läsa den för något/några år sedan men irriterade mig så på huvudpersonen Maj. Lyssnade därefter på författaren vid två inspirerande tillfällen och gjorde ett nytt försök. Glad för det och samtidigt lite utmattad och sorgsen av att kunna känna igen så mycket från min egen tid som småbarnsmamma. Bitter och elak svärmor, make som är SÅ rejäl och ansvarsfull, utåt. "Duktig flicka" och egen bitterhet. Brrrr...

Gunnel Lindström

2015-08-02

Det krävdes mycket tålamod för att läsa klart denna bok. Seg till form och innehåll, trots intressant tema.

Eva Pettersson

2015-07-18

Jag förstår inte riktigt den enorma haussen kring denna bok. Jag väntade mig en varm och gripande roman i samma anda som "Glasfåglarna" eller "Sågverksungen", och på sätt och vis är det samma typ av handling, men sättet att skriva tilltalar mig verkligen inte. Långa, tillkrånglade meningar som vindlar lika fritt som huvudpersonens tankar. Det kan vara ett trevligt skrivsätt om det sker på sina ställen i boken, men inte när hela boken är skriven på det sättet, tycker jag. Så jag blir inte särskilt sugen på att läsa de efterföljande två delarna, tyvärr.

2015-07-10

Svårt att komma in i, det var långa meningar och när jag väl kom in i handlingen så skummade jag ändå en hel del eftersom det blev för mycket text. Mitt i allt hände det också något annat med berättandet då författaren helt plötsligt beskriver utifrån sin synvinkel eller något liknande. Det var lite märkligt. Men historien berör i alla fall och nu vill jag läsa nästa bok.

Anne Björkman

2015-07-03

Boken hade vunnit på att kortas ner till säg lite styvt hälften. Alltför långa och återkommande beskrivningar av bakverk, mat, svettkuddar etc. Huvudpersonen Maj kommer aldrig riktigt till liv.

Lilian Lidforss

2015-06-23

Att dessa extrem-feminister överhuvud taget orkar med sin ständiga svartmålning av vårt förflutna. Visst var det delvis lite annorlunda förr med könsrollerna, men fullt så fruktansvärt som Kristina Sandberg vill få det till att vara kvinna förr i tiden, var det faktiskt inte. Väldigt tröttsamt med dessa negativa socialistförfattare!/Lilian

Camilla Larsson

2015-06-18

Jag mår inte bra av att läsa den här boken... Boken utspelar sig på 30 - tapet. Den gör mig upprörd eftersom det skarpa "manligt och kvinnligt" som beskrivs fortfarande sätter gränser. Den gör mig ledsen när jag känner igen mig i Majs känsla av otillräcklighet, i dem ständiga strävan att passa in.
Kort sagt lyckas författaren framkalla massor känslor i mig vilket ger boken sitt höga betyg.

Jag kan inte riktigt relatera, men älskar språket och det psykologiskt stilistiska. Det tog ett tag att komma in i formen, och det krävdes att jag var utvilad för att kunna hänga med i tankarna, men jäklar vad bra det är när man kommer in i zonen.

Nina Gustafsson

2015-04-09

Tur man inte var kvinna och blev med barn utan att vara gift förr i tiden. Språket är riktigt bra och beskrivningarna av Majs tankar och vardagsritualer så ingående att man verkligen känner att man känner henne. Visst blir jag lite galen på alla detaljer och vill säga åt henne på skarpen ibland men tycker ändå att den är läsvärd trots att den är i längsta laget.

Ingrid Bergenudd

2015-03-20

En fängslande bok, trots en ytligt sett banal handling. Måste läsa nästa del - snart!

Ethel Forsberg

2015-02-15

Äntligen gestaltas hemmafruarna. Sanningsenligt och svårt.

Åsa Ottosson

2015-02-13

Åh, jag tycker så synd om Maj att jag nästan gruvar mig för att läsa den sista delen(skriver denna kommentar efter att även ha läst del två). Berättelsen berör mig något oerhört och jag lider med alla som tvingas in i samhällets normer, medvetet eller omedvetet.

Lena L

2015-01-30

Mycket välskriven roman om en ung kvinnas livsöde. Sorgligt och tragiskt.

2015-01-25

Välskriven, melankolisk men också vacker bitvis. Uppläsaren läser dessutom väldigt bra. Ändå lyssnar jag inte klart i nuläget. Det finns så många böcker jag vill läsa & lyssna på, och den här tråkar ut mig lite väl mycket bitvis. Ingen bok att sträckläsa direkt. Men kanske att jag ger den ett nytt försök så småningom!

Eva Granström

2015-01-15

Tyvärr, måste jag säga att jag inte alls känner för denna bok. Både innehåll och språk känns ospännande.

Vickan 82

2015-01-12

Tänkte först att jag inte står ut med Maj och hennes verklighet- allt är trist, tungt och förfärligt besvärligt. Bland annat språket gjorde dock att jag drogs in och fastnade i berättelsen och boken får ändå en trea av mig. Maj känns både ung och naiv och samtidigt tantig och hur ofta ville jag inte ge henne en klapp på axeln - eller snarare spark i baken och säga: nej men kom igen nu! Sträck på dig! Det måste ändå ha funnits flickor/ kvinnor med mer krut även på den tiden, men kanske får man se en utveckling i andra delen. :-)

Lotta Karlsson

2015-01-07

Nej, det här var så tradigt tråkigt...

Jensita Hagset

2015-01-01

En ganska dyster historia. Men älskar hur boken är annorlunda skriven och uppbyggd även om det kan upplevas något tjatigt i längden.

2015-01-01

Att en bok om vardag kan gripa tag så mycket. Fullkomligen älskar språket och uppbyggnaden. Ger mig genast i kast med del 2 i serien.

Susanna Svanberg

2014-12-21

Gillar författarperspektivet i slutet av boken.

Evelina Persson

2014-11-04

Välskriven

Å

Åsa Arveberg

2014-10-05

Intressant bok om en kvinnas tankar och liv i 1930-talets Sverige.

Sara Bentfors

2014-09-18

Till en början var jag helt fängslad av språket. Min förtjusning avtog dock alltmer då jag fann historien alltför långsam. En bok på 500 sidor måste bestå av lite mer handling! Alldeles för många sidor går åt till att beskriva mat och städning vilket är fullständigt ointressant. Dessutom retade det mig enormt att författaren nämner affärskedjor (ex. Rusta) som inte hade startats upp än på länge under tiden då boken utspelar sig... Boken får ändå en trea då relationsdramat känns trovärdigt och är intressant då det speglar dåtidens syn på kärlek, sex och äktenskap. Jag vill veta hur det går för Maj framöver, men knappast så pass att jag kommer orka ta mig an uppföljaren.

Josefin Gaudi

2014-09-02

En fantastiskt bra bok som kryper in på ens bara skinn.
Kristina Sandbergs språk och sätt att skriva är otroligt effektfullt och väldigt annorlunda, något som bidrog mycket till att jag totalt kunde sätta mig in i Majs tankar och våndor - något hon har många av. Boken är även väldigt intressant ur ett historiskt perspektiv; hur mkt mer öppet klassindelat samhället var då; hur arbetsfördelningen och hierarkin såg ut mellan man och kvinna; vad man sysselsatte sig med, etc., och jag funderar över hur författarinnan som är så pass ung har kunnat fånga förkrigs-Sverige så väl? Boken känns helt autentisk på så många olika sätt, som om det varit min mormor som berättade den här historien om sitt liv. Kanske är det också är därför boken kommer så nära och berör mig och ibland gör så ont. Man vill skrika till Maj: "Du behöver inte finna dig i detta!" eller "Du klarar dig otroligt bra, var inte så orolig!". Dock är en parallell tanke faktiskt närvarande för mig under hela tiden jag läser boken, och det är att även om tiderna och förutsättningarna förändrats väldigt mycket så är vi människor dom samma. Med samma problem, våndor och längtan efter närhet och kärlek.

Klinga

2014-08-05

Jag vacklar i betyget mellan 3 och 4. Tidskänslan känns autentisk. Jag minns hela tiden min bild av mina föräldrars ungdom. Det blir störande men det har inte med texten att göra. Däremot är det samma förtryckande panik kring vad som är passande som ibland får mig att vilja lägga undan den. Hela boken saknar höjdpunkt. Det är skrivet i samma språk, tempo och stil. Innehållet förändras heller inte nämvärt. Trots detta är det en fint beskriven berättelse om den unga Maj som inte lyckas skaka av sig känslan av underlägsenhet och inte tillåter sig att glädjas. Jag kommer att läsa fortsättningen.

Linda Abramsson

2013-05-21

Detta borde ha varit en bok som tilltalade mig och jag hade stora förväntningar när jag började läsa den. Tappade snart lusten på grund av språket tror jag. Väldigt långa meningar där sats staplas på sats, händelser, tankar och repliker allt i ett svep. Boken ger en mycket realistisk bild av barnafödande och familjebildning under den tid den utspelas i. Men jag fick aldrig någon känsla för Maj och hennes liv. Jag tror det berodde på språket. Tyckte hela boken var ganska deprimerande. Gav den en etta när jag (äntligen) hade läste ut den men tror nog att jag skulle ge den en tvåa idag.

Anna Hedenstedt

2013-04-29

Levde mig in i Majs ångest och panikkänslor. Mot slutet av boken blev jag dock ibland lite trött på henne.