Återbetalningen

Andersson, Assar

| 2011

Andra delen i trilogin om Anders Hademark.Anders Hademark mår allt sämre. Hans återkommande och olustiga tankar inför vad han i tidiga år förorsakat andra börjar allt oftare poppa upp. Saken blir inte bättre när han får reda på av Claudia att Mimmi Chingunji har förolyckats.    Börjessons flukt in genom klädkammarfönstret har satt djupa spår i Monica. Hon är inte alls säker på att hon vill bo kvar i Beddinge. En plats där allt elände verkar ha tagit sin början. Den lilla flickan har de inte sett mer. Både Anders och Monica undrar vart hon tagit vägen.   Nynazisterna, Christian, Joel och Dennis, törstar efter vedergällning. De vill ha tag på Anders. Claudia börjar alltmer acklimatisera sig på Försäkringsmäklarna. Hon är omtyckt och känner att de flesta av hennes arbetskamrater har förtroende för henne. Det finns dock två som hon vet kommer bli svåra att dupera. ...

Scarlett Carupo

2019-03-18

Fortsättningen på Flickan i fönstret. Så spännande!

Maria Jonsson

2018-10-06

Fantastisk! Vilket tempo.

Liv Lundberg

2016-03-26

Jag har läst alla (antar jag!) Assar Anderssons böcker. Och denna är bäst, måste jag säga!

Liv Lundberg

Ulf Berg

2016-03-26

En väldigt bra bok. Älskar Återbetalningen!

Anders Wiklund

2015-12-18

En uppryckning sedan Flickan i fönstret. Bra tempo.

Kalle Lund

Rut Andersson

2015-04-27

Richard Larsson

2015-04-27

Kanske den bästa i trilogin. Händelserik och fartfylld. Men också inslag av poesi.

Arne Johansson

2015-04-22

Eva Dahl

2015-04-20

Putte Dahlqvist

2015-04-20

Jakob Strand

2015-04-13

Fortsättning på flickan i fönstret. Än bättre än den första. Raketfart i tempo.

Annica Bark

2011-12-28

Mitt omdöme:
Hade jag nu haft en högre skala på betygen hade denna fått ännu fler A:n!
En underbar uppföljare som jag älskade från första stund.
Det började redan med Detta har hänt-sidan från att man läste det så kändes det som om man satt vid tv:n och tittade på en spännande thriler-serie.
Denna tar vid precis där Flickan i fönstret slutade och det är ett ypperligt koncept och Assar har verkligen lyckats där.
Allt i boken är väl beskrivet, betydligt mer än i förra boken och det förstärker känslan av att man sitter och tittar på tv och inte läser en en bok, iaf för mig som lever mig in något så kopiöst i böcker. Man känner så för alla, karaktärer man känner deras glädje, sorg, hopplöshet, ja ni förstår och det är inte ofta jag läst böcker där det varit så påtagligt, att man kommit karaktärerna så nära.

Sen gillar jag det där fina sättet han får in samhällskritiken på, att den finns, men är inte så där jobbigt påtaglig som många gör den i sina böcker, här får samhället en liten dänga då och nu, men på ett fint sätt och inte på det där jobbiga sättet som jag inte gillar. En del pumpar ju sina böcker fulla med hur dumt samhället är mot dom, hur synd det är om allt och alla, pumpar in det i nästan varje mening så man tröttnar och bara slänger boken ifrån sig. Här är det inte alls så, här sticks det in lite, på ett snyggt sätt utan att någon görs till offer i allt för stor och jobbig utsträckning.

Och dialogen då? Den som jag tycker är så viktig då? Ja det ser ni väl på betyget att det håller samma klass som Flickan i fönstret? Den är toppen och det gillas skarp av mig, han kan det där och ännu igen visar han att han är en av mästarna på att skriva dialoger.
Hela boken känns genomarbetad och genomtänkt, inte ett hastverk som gjorts för att läsarna inte ska glömma honom eller för att han ska tjäna mer pengar på oss, han lägger ner sin själ i böckerna känns det som och det är något som saknas hos vissa författare idag. En bok med en själ är en bok man tar till sig, man bär den med sig även efter att man läst ut den, så som man gör med Anderssons böcker.

Intrigen är bra och man sitter ofta på nålar och får den där nej-gå-inte-ner-där-känsla, den är tät och stundtals grym utan att bli för jobbig att läsa, den är som en spännande, tät, thriller ska vara.
Jag måste bara berätta en liten lustig sak som hände medan jag läste boken. Jag tog en liten paus för vi skulle ha lite mat, när jag sen ätit så satte jag mig vid tv-n och satte igång dvd-n för att fortsätta filmen jag sett innan jag lagade maten. Det tog ett par sekunder innan jag kom på att jag inte tittat på en film, jag hade ju läst boken!

Så så otroligt bra är den att man lever sig in i den så pass att man tror man ser en film.

Jag kan garantera att ni kommer att älska denna och även Flickan i fönstret det är två böcker som jag varmt rekommenderar till er, önska i julklapp, köp till en boktok i julklapp. Ingen kommer att bli besviken.

Therese Simar

2011-12-18

Helt fantastiskt spännande bok! Går knappt att lägga ifrån sig. Jag grips med redan från andra sidan! Hade lite svårt i första boken med det sk cliffhangers, när man skriver om flera personer i kortare episoder. Men nu känns det så rätt, särskilt i den här boken! Anders formulerar ord och känslor med bravur. Plockar fram detaljer som är mästerliga. Boken är ett måste för alla spännings diggare:) kan knappt bärga mig inför sista boken Jakten! Så jäkla bra story!!!!!
Första boken heter: Flickan i fönstret
Andra boken: Återbetalningen
Tredje boken: Jakten